Gå til innhold

– «Cloud Gaming» er betre for alle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål: Hva om utgiverne ikke vil gi ut spill på denne plattformen? Hva om Microsoft og Sony, som begge utgir spill til sin egen plattform, lanserer Xbox 1080 og PlayStation 5 i 2020, og nekter å gi ut spillene sine på OnLive? Vil ikke det være et problem for Silikon Knights, eller har jeg misforstått her?

 

Og om dette blir realitet og en suksess: Tenk alle spillbutikkene som går konkurs. Og ikke bare spillbutikker, er sikkert en drøss andre bedrifter som ikke vil ha noe å leve av lenger. Betyr OnLive slutten på covere og disker?

 

Nei, jeg holder meg veldig skeptisk. Dessuten foretrekker jeg å ha et spill fysisk i hylla.

Lenke til kommentar

må nok si meg enig med ShampooMacTavish her, eg bryr meg om ha ting fysisk. synes det gir meg en bedre følese av at eg faktisk eier det og isje bare leie det. dessuten trenger man ikke en rimelig god internett linje for å få dette tilbudet til å funke som man skal? men eg antar at når den først kommer ut så har internett linjene blitt rimelig krafitg, en god fiber blir sikkert billig då.

 

men eg synes synd i butikken som game, spiderman, eb games og de der, de er jo butikken som er kun fokusert på å selge spill og konsoller så då vil jo de gå konkurs som Sharmpoo sier her. og det ville vært noe drit for eg synes alltid det er like god å gå å se på spill der.

den andre tingen er jo at då blir det slutt på brukt salg av spill og det suger jo litt, en god måte å få spill du vanligvis ikke ville hatt råd til.

 

men vi får no se når denne teknologien kommer, men eg for min del vil heller ha spillene fysisk på hyllen med lekkre covere. dessuten kor kult er det liksom å ha den spillsamlingen så er det bare en spillsamling i en "sky" isteden for på hyllen :p

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål: Hva om utgiverne ikke vil gi ut spill på denne plattformen? Hva om Microsoft og Sony, som begge utgir spill til sin egen plattform, lanserer Xbox 1080 og PlayStation 5 i 2020, og nekter å gi ut spillene sine på OnLive? Vil ikke det være et problem for Silikon Knights, eller har jeg misforstått her?

Microsoft og Sony kan jo kun kontrollere spillene som blir utgitt av utgiverne de eier. Ubisoft, Activision Blizzard osv. kan jo gi ut spillene sine på hvilken plattform de vil.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål: Hva om utgiverne ikke vil gi ut spill på denne plattformen? Hva om Microsoft og Sony, som begge utgir spill til sin egen plattform, lanserer Xbox 1080 og PlayStation 5 i 2020, og nekter å gi ut spillene sine på OnLive? Vil ikke det være et problem for Silikon Knights, eller har jeg misforstått her?

 

Og om dette blir realitet og en suksess: Tenk alle spillbutikkene som går konkurs. Og ikke bare spillbutikker, er sikkert en drøss andre bedrifter som ikke vil ha noe å leve av lenger. Betyr OnLive slutten på covere og disker?

 

Nei, jeg holder meg veldig skeptisk. Dessuten foretrekker jeg å ha et spill fysisk i hylla.

 

Når markedet blir stort nok, og ingen aktører er dominerende nok, så blir ting ofte standarisert (heldigvis), det skjedde med feks TV og mobil, og masse andre ting. Har hatt endel lengre innlegg om dette før, om hvorfor en slik standarisering er til det beste, og hvorfor konsollopplegget som det er i dag er til forbrukerens ulempe, og forhåpentligvis er et midlertidig kapittel.

 

Spørsmålsstillingen er jo egentlig todelt: Kommer standarisering, og er det bra? Og vil den nye standarden være et cloud-basert opplegg, og er det bra? Personlig tror jeg vi må vente endel år før sistnevnte er en realitet, men vi får se.

 

AtW

Lenke til kommentar

Alltid vært glad i covererne til spill. Tror alle gamere har i større eller mindre grad litt samlemani.

Men god damn, den nynorsken i artikkelen gjør meg svimmel å lese (no offence at all, er jeg som er utlending:p)

 

Men er det ikke en sjanse for at utviklerne blir litt latere når konsoll konkurransen uteblir? Er ikke det en pådriver for konsollutviklingen mht. grafikk og ytelse etc?

Lenke til kommentar

For fantastisk til å være sant. Jeg mener, dette blir i tilfellet bare tilgjengelig for vestlige brukere med tilgang til kraftige linjer...

Vil nok sikkert bli en mulighet fram i tid, men per i dag, hvis man ser på distriktene, beste alternativ der er ADSL fra Telenor, ikke akkurat fiber-fart å hente der i gården.

 

Sånne som meg derimot, som bor i blokk i by og dermed får veldig billig tilgang til nett igjennom total-pakker kjøpt igjennom bostyre vil jo kunne nyte godt av dette, spennende tider kommer.

 

Men som allerede nevnt opp til flere ganger er det gøy å faktisk kunne fylle hylla med spill, er koselig å sette seg ned å titte inn i "bookleten" (i mangel av bedre ord).

 

Edit:

Etter å ha lest igjennom artikkelen igjen ser jeg noe som burde påpekes, ja Spotify har vært en suksess teknologisk, men noen finansiell suksess har det IKKE vært, underskudd på mange millioner.

Kilde:

http://e24.no/it/article3195485.ece

Endret av Batabusa
Lenke til kommentar

Er og blir skeptisk, men om det fungerar så bra som ein vil ha det til og desse "distraksjonane" faktisk blir fiksa så kan dette bli svært bra. Kjem til å savne fysiske manualar og så vidare, det hadde vore fint om det var mogleg å få tak i slikt ved å f.eks. betale litt ekstra.

 

Lurer på kor god sikkerheten blir, skummelt å knytte for mykje digital eigedom opp mot ein enkel konto.

 

Og om dette blir realitet og en suksess: Tenk alle spillbutikkene som går konkurs. Og ikke bare spillbutikker, er sikkert en drøss andre bedrifter som ikke vil ha noe å leve av lenger.

 

Slik fungerar marknaden, om ein ikkje klarer å tilpasse seg tida har ein ikkje noko ein skulle sagt. Brutalt, men sant.

Lenke til kommentar

Ideèn er spennende... opplever selv QuakeLive som gøy fordi jeg kan logge på hvor som helst, men vi snakker jo tross alt som en helt annen teknologi her.

 

La oss tenkte oss landseringen av Halo 3, med muligens 5.2 millioner solgte enheter på en uke. Skal vi tippe på 250.000 - 500.aktive spillere til en hver tid første helg. Er det mulig å tenkte seg et nett av datasentere som for en halv millioner mennesker som kan:

 

  • Kjøre spillet
  • Kommunisere med klienten uten merkbar lag
  • Komprimere og streame grafikk med svært mye bevegelse i HD
  • Streame lyden i hifi

 

Jeg bare spør... Landseringer er såklart ekstreme events, men husk at dette er bare ETT spill. La oss si systemet har 10 millioner brukere på verdensbasis hver helg. Ikke at jeg har peil, men det høres unektelig ut som utfattelig mye data.

 

Mulig dette kan være en realitet en gang i fremtiden, men at 2009 skal være "året hvor dette ble en relatitet" tviler jeg på. Det sagt dog, om disse datasenterene kom på banen er det jo artig å tenke på om de kunne brukes til annet snacks, som f.eks. mer vitenskaplige formål.

Endret av Knutsi
Lenke til kommentar
Ideèn er spennende... opplever selv QuakeLive som gøy fordi jeg kan logge på hvor som helst, men vi snakker jo tross alt som en helt annen teknologi her.

 

La oss tenkte oss landseringen av Halo 3, med muligens 5.2 millioner solgte enheter på en uke. Skal vi tippe på 250.000 - 500.aktive spillere til en hver tid første helg. Er det mulig å tenkte seg et nett av datasentere som for en halv millioner mennesker som kan:

 

  • Kjøre spillet
  • Kommunisere med klienten uten merkbar lag
  • Komprimere og streame grafikk med svært mye bevegelse i HD
  • Streame lyden i hifi

 

Jeg bare spør... Landseringer er såklart ekstreme events, men husk at dette er bare ETT spill. La oss si systemet har 10 millioner brukere på verdensbasis hver helg. Ikke at jeg har peil, men det høres unektelig ut som utfattelig mye data.

 

Mulig dette kan være en realitet en gang i fremtiden, men at 2009 skal være "året hvor dette ble en relatitet" tviler jeg på. Det sagt dog, om disse datasenterene kom på banen er det jo artig å tenke på om de kunne brukes til annet snacks, som f.eks. mer vitenskaplige formål.

Tror lanseringer er løsbart, systemet vil bruke flere kjerner til det nye spillet ettersom flere brukere logger seg på. Er et større problem at det spiller flere folk noen ganger i året, gjetter at romjula er en topp.

problem en er jo at i fremtiden vil kravene bli større, integrert grafikk blir krafigere noe som innebærer at low end kravene også blir større.

Antar også at spillet må designes for dette systemet. Ellers må du kjøre millioner av virtuelle pcer / konsoller på en superdatamaskin som render på virtuelle skjermkort, løsbart men neppe særlig effektivt.

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg har hørt dette her før egentlig. Det har vel vært diskutert før også, enten det var her eller på diskusjon.no.

 

Kom vi ikke da frem til at PC er denne standardiserte plattformen?

 

Jeg synes et viktig poeng mangler fra argumentasjonen til Silikon Knights. De vil ha mer konkurranse på software-siden, men hva med konsollene? Vil han ikke ha noen konkurranse på konsoller? Jeg ser for meg "Rød Boks" med slagordet "Alle skal spille det samme". Eller noe i den duren. Ihvertfall teknologi som stagnerer.

 

Hvis dette er feil, hvis istedet tanken er konkurranse innad i "boks-standarden", hva er da egentlig forskjellen på denne "boksen" og en pc?

Lenke til kommentar

Er vel ingenting som sier at Sony, Microsoft og Nintendo kommer til å slutte med konsoller hvis dette blir en realitet. Med den økte internetthastigheten spørs det om vi ikke får alle spill til konsollene tilgjengelig for nedlasting gjennom konsollenes butikktjenester. Cloud computing blir nok mer en alternativ løsning for pc-eierne, enn en halleluja-løsning som eliminerer all konsollbruk.

Sony, Microsoft og Nintendo kommer til å miste mye penger uten konsollsalget, så de gir seg nok ikke så lett.

Endret av Villanden
Lenke til kommentar
Er vel ingenting som sier at Sony, Microsoft og Nintendo kommer til å slutte med konsoller hvis dette blir en realitet. Med den økte internetthastigheten spørs det om vi ikke får alle spill til konsollene tilgjengelig for nedlasting gjennom konsollenes butikktjenester. Cloud computing blir nok mer en alternativ løsning for pc-eierne, enn en halleluja-løsning som eliminerer all konsollbruk.

Sony, Microsoft og Nintendo kommer til å miste mye penger uten konsollsalget, så de gir seg nok ikke så lett.

 

De kommer ikke til å gi seg så lett, men sannsynligvis får de ikke noe valg, man hadde aldri fått alnsert en TV i dag som krever spesielle DVDer, eller spesielle TV-kanaler, som ikke er kompatibel med andre TVer. Slike lock-in-løsninger er sterkt i kundesn disfavør, og folk går som oftest ikke tilbake om de har smakt "friheten".

 

AtW

Lenke til kommentar
Er vel ingenting som sier at Sony, Microsoft og Nintendo kommer til å slutte med konsoller hvis dette blir en realitet. Med den økte internetthastigheten spørs det om vi ikke får alle spill til konsollene tilgjengelig for nedlasting gjennom konsollenes butikktjenester. Cloud computing blir nok mer en alternativ løsning for pc-eierne, enn en halleluja-løsning som eliminerer all konsollbruk.

Sony, Microsoft og Nintendo kommer til å miste mye penger uten konsollsalget, så de gir seg nok ikke så lett.

 

De kommer ikke til å gi seg så lett, men sannsynligvis får de ikke noe valg, man hadde aldri fått alnsert en TV i dag som krever spesielle DVDer, eller spesielle TV-kanaler, som ikke er kompatibel med andre TVer. Slike lock-in-løsninger er sterkt i kundesn disfavør, og folk går som oftest ikke tilbake om de har smakt "friheten".

 

AtW

Lenke til kommentar

Man skulle trodd at i 2009 så hadde folk endelig lært seg at ett sentralisert system alltid fører til ett dyrere produkt for brukeren. Cloud gaming introduserer en haug med ekstra kostnadspunkter og tvinger brukeren til å punge ut for hyppigere oppdateringer.

 

Istedenfor at brukeren kjøper sin egen maskin og bare har strøm og muligens internet som bruksutgifter legges det til en heftig inn+ut internet bruk, servervedlikehold, skatt og sannsynligvis en god bonus slump til selskapet.

 

Det at man slipper å kjøpe seg en ny maskin er bare en dårlig illusjon, serverne må da ha maskiner til å utføre den samme jobben og gjett hvem som ender opp med regninga. Dessuten, dersom de alltid skal kunne tilby det beste på markedet så må det nok oppdateres oftere enn en ny maskin hvert andre/tredje år.

 

Spillindustrien ser naturligvis på det som framtiden fordi det vil gi dem tilbake kontrollen over markedet. Personlig tror jeg de vil bli pinlig overrasket når det viser seg at de "massive tapene" de har til piratkopiering ikke har noe særlig grunnlag til å konverteres om til faktiske salg.

 

Det eneste potensialet jeg kan se for meg fra Cloudgaming er at det vil gjøre det mulig å introdusere ting som leie av spill (og muligens andre betalingsløsninger) over hele verden. Men jeg er usikker på om markedene vil være stabile nok til å støtte en god service.

Endret av Ares
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...