Gå til innhold

Adobe slipper Creative Suite 5.5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen grunn til å anta at denne oppdateringen blir kostnadsfri for oss med allerede cs5 pakka? og eventuelt om adobe har sagt noe om hvordan disse oppdateringene blir rullet ut, via application update eller at man må gå og laste ned alt på ny og reinstallere alt. tror dessverre mest på det siste punktet...

 

Edit: kan jo være greit å presisere sånn delvis i overskriften at den kommer i mai, jeg trykket forventningsfullt på application updater for resultat. var visst litt lenger å vente.. :p

Endret av cake
Lenke til kommentar

Jeg antar at du må kjøpe disse disse produktene, men kanskje til en lavere pris om du allerede har kjøpt CS5. Man fikk ikke oppgraderingen fra CS4 til CS5 gratis såvidt jeg husker, så tviler sterkt på at du får denne oppgraderingen gratis. Som det kommer frem i artikkelen over så legger Adobe om lanseringsstrukturen sin, slik at denne oppgraderingen vil komme hvert år, mens de store oppdateringene (CS6 antar jeg) vil komme neste år igjen.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men hva gjør egentlig disse programmene så dyre. Er det grunnet monopolisme? Eneste utfordreren jeg kommer på er gratis Gimp.

 

Gimp er kun en Photoshopkonkurrent, Creative Suite er en rekke program og det følger med litt forskjellig avhengig av pakken du kjøper.

 

Årsaken til prisen er nok at Adobe selger mye færre av disse enn for eksempel Microsoft av Officepakken. Da blir utviklingskostnadene pr pakke høyere, og Adobe vil slevsagt tjene penger. Personlig tror jeg jo Adobe ville solgt vanvittig mange flere ved å redusere prisen og kanskje tjent mer totalt, men det har de nok regnet på.

 

Creative Suite er også program beregnet for profesjonelt bruk og faktuerer du 1000 kroner i timen og trekker fra utgiftene til innkjøp blir ikke prisen spesielt avskrekkende. Det finnes konkurrenter til disse programmene, men Adobe har en sterk posisjon og Photoshop er er det for eksempel ikke lett å finne noe alternaitv til som ligger på samme nivå funksjonelt.

Lenke til kommentar

Og man lurer på hvorfor folk piratkopierer.....

 

Latterlige priser på Adobe sine produkter

Tror folk som bruker piratkopier egentlig driter i prisen på det de henter. Samme for dem om dem sparer 20.000 eller 80 kr.

Nei, er litt uenig med deg der. Selv piratkopierer jeg Photoshop, AutoCAD og Office, har lurt på å kjøpe Office Home&Student pakken da. Men jeg bruker disse produktene heller lite og kun primitive funksjoner, og da kan jeg ikke rettferdiggjøre de prisene de opererer med.

 

Men nå skal det sies at disse retter seg mot bedriftsmarkedet, og der er det lettere å ta seg godt betalt enn hos private...

Lenke til kommentar

Jeg bruker Photoshop og Lightroom i jobbsammenheng, og da er programmene verdt hver krone. Hvis man skal leke med familiebilder o.l. så finnes det jo mange gode alternativer til en lavere pris i tillegg til det som er gratis.

 

Å klage over prisen på produkter som er utviklet for det profesjonelle markedet blir meningsløst, kjøp heller etter behov :) :)

Lenke til kommentar

Hadde man fått kjøpt for de amerikanske prisene på det norske markedet, hadde jeg egentlig kunne tolerert prisen på Dreamweaver, men Photoshop er fortsatt for dyr da.

 

Men jeg synes Adobe er desidert tregest på markedet på bugfikser og produktoppdateringer. Hvis man skulle se en versjon x.0.4 av Dreamweaver eller Photoshop, er det nok til å sjokkere meg. Finnes det en feil i produktet, må man vente MINST en fullversjon.

 

Jeg har fått jobben til å hoste opp for DW CS3 og PS CS3, men sliter med å rettferdiggjøre noen oppgraderinger til disse prisene.

Lenke til kommentar

Å klage over prisen på produkter som er utviklet for det profesjonelle markedet blir meningsløst, kjøp heller etter behov :) :)

Helt klart.

 

15-20.000 for et profesjonelt arbeidsverktøy er faktisk veldig lite penger i den store sammenhengen. Bare å ha en person ansatt til middels lønn koster jo en bedrift minst det 30-dobbelte av en full CS-lisens hvert eneste år når man tar med stort og smått av personalrelaterte utgifter og lønn.

 

Det er gode alternativer for 'hjemmebrukerne' - selv gjør jeg nå f.eks. 99% av all bildejustering (altså bilder tatt med digitalkamera) i Lightroom som jeg synes har en god pris sett i forhold til hvor mye jeg bruker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det man glemmer i denne debatten, er at Photoshop CS ikke lenger er bare et proffprodukt - det forventes at alle seriøst interesserte hobbyfotografer skal ha det i arsenalet i tillegg til Lightroom, de utallige fotobladene legger opp til det via sine tutorials, det samme gjelder fotonettstedene, som så og si aldri leverer stoff som handler om andre programmer enn Photoshop.

Kanskje løsningen er å pushe alle verdens fotoskribenter til å skrive om alternativer til Photoshop, f.eks. rimelige men gode Pixelmator eller Aperture for Mac, eller tilsvarende for PC. Da slapp vi kanskje å slite med markedsdominansen, de høye prisene og den dårlige piratkopisamvittigheten som følger Photoshop?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte photoshop CS4 etter først å ha hatt en piratkopi av CS2. Det jeg egentlig bruker det til er å endre størrelsen på bildene. :!: Jeg hadde seriløse planer om å lære litt da jeg kjøpte det. Men ting ble ikke sånn som jeg planla.

 

Og nå føler jeg at jeg må oppgradere det mens jeg enda kan. Er det to versjoner bakover dem selger oppgradering fra?

Lenke til kommentar

For den glade (men gjerne noe viderekomne) amatørbildebehandler skal man fremdeles ikke glemme gode gamle PaintShop Pro. For oss som begynner å få en svak anelse gråstenk over ørene har vi siden lanseringen av v.1.0 vært svært facinert og glad i dette programmet. De har vokst seg store, ikke minst etter at Corel overtok dem, men fremdeles er prisnivået svært så spiselig for private. Selv har jeg funnet det verdig å bruke en neve dollar på dette, husker jeg rett var det fremdeles godt under tusenlappen for siste versjon av PSP (med betydelig rabatt for oppgradering fra eldre versjoner), hvilket ikke gjør det bryet verd å lete etter virusfrie crack-pakker. PSP XIII er et svært potent program med et lass gode verktøy. Jeg sitter faktisk også med Adobe Web Premium CS5 i jobbsammenheng, men bruker faktisk 90% PSP til ren bildebehandlng av mine foto fremfor PS som jeg finner noe tungt til mitt bruk. Kan altså varmt anbefale PSP til hjemmebruk. Last ned en prøveversjon og bli overbevist.

Endret av Manskow
Lenke til kommentar

For den glade (men gjerne noe viderekomne) amatørbildebehandler skal man fremdeles ikke glemme gode gamle PaintShop Pro.

 

Helt enig med Manskow, PSP holder lenge for de fleste. Dessuten lager Adobe både LightRoom og Photoshop Elements som også er mye rimeligere. Jeg tror mange som kjøper eller kopierer full Photoshop heller burde valgt et av de rimeligere prodiktene som både gjør en bra jobb og til dels er enklere å lære.

 

Edit: Forenklet en setning

Endret av se#
Lenke til kommentar

Virker litt som om det ikke er noen gratis oppgradering - det står $299 for oppgradering fra CS5 Design standard til CS5.5 Design standard hvis du klikker på "Preorder" fra produktsiden - og $399 hvis du går inn i online-butikken..

 

For "student & staff" studentlisenser er det ingen oppgraderingsmulighet (det er det aldri - man kjøper bare "fulle" nye student/lærer-lisenser), men en full versjon av CS Design Standard 5.5 koster €249, med €199 for CS5 Extended og €69 for Lightroom..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nei, er litt uenig med deg der. Selv piratkopierer jeg Photoshop, AutoCAD og Office, har lurt på å kjøpe Office Home&Student pakken da. Men jeg bruker disse produktene heller lite og kun primitive funksjoner, og da kan jeg ikke rettferdiggjøre de prisene de opererer med.

 

Men da kan du vel strengt tatt heller ikke rettferdiggjøre bruken av programmene? Hvis de egentlig er overkill for dine behov, så må det vel være bedre å finne produkter som passer ditt behov bedre? Ikke for å gjøre dette til en piratkopieringsdebatt (jeg har selv piratkopiert, så er det sagt), men jeg hører det argumentet der brukt en del og jeg får det ikke til å rime helt...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...