Gå til innhold

Én postkasse på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første gang jeg hørte om det, fikk jeg assosiasjoner til nok en ny e-post tjeneste.

 

Men etter å ha lest denne artikkelen, som jeg synes var ganske godt skrevet, sitter jeg igjen med inntrykk av at noen deler av tjenesten har litt nytteverdi.

 

Gammel vane er vond og vende. Vi er jo veldig vant med tradisjonelle brev, og all denne innloggingen man etterhvert behøver er jo ikke alltid av det beste med hensyn til brukervennlighet.

 

ID-brikke sydd inn under huden er ihvertfall uaktuellt, så da blir det å huske på alskens passord da.

Lenke til kommentar

"Vi har fortsatt ingen adresse registrert på deg. Du kan motta enkelte forsendelser basert på fødselsnummer, men for å få fullt utbytte av tjenesten anbefaler vi at du registrerer en adresse hos Posten."

 

Betyr det at posten ikke har noen adresse på meg i det hele tatt ? Hvis jeg trykker på linken ved siden av sitatet rett over blir jeg vist til varig adresseendring.

Lenke til kommentar

Første gang jeg hørte om det, fikk jeg assosiasjoner til nok en ny e-post tjeneste.

 

Men etter å ha lest denne artikkelen, som jeg synes var ganske godt skrevet, sitter jeg igjen med inntrykk av at noen deler av tjenesten har litt nytteverdi.

 

Gammel vane er vond og vende. Vi er jo veldig vant med tradisjonelle brev, og all denne innloggingen man etterhvert behøver er jo ikke alltid av det beste med hensyn til brukervennlighet.

 

ID-brikke sydd inn under huden er ihvertfall uaktuellt, så da blir det å huske på alskens passord da.

 

Tror ikke innloggingen er noe mer krevende enn å gå ut å opne postkassen, og det er nok mye mindre tidkrevende å logge inn og finne igjen et dokument etc. i Digipost enn å lete igjennom en bunke eller en perm med dokumenter å brev som du har liggende. :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om dette jeg.. Det er jo egentlig bare Posten sin måte å ta betalt for elektronisk post, sendt til deg. Og etter mine erfaringer med omadressering av posten fra før så tror jeg faktisk ikke jeg stoler på at dette skal gå så mye bedre. Nei, da logger jeg heller inn på de forskjellige sidene selv og henter "posten" min om jeg ønsker det elektronisk.

 

Posten finner vel ut at de kan selge reklame via denne tjenesten også...

Lenke til kommentar

Dette er ikke det samme som e-post. Det kan oppleves slik, men skiller seg ut på et vesentlig punkt: løsningen eies og driftes av Posten Norge AS.

 

Som en e-postløsning er ikke dette positivt. Men til det tjenesten er tiltenkt er dette faktisk en veldig viktig forutsetning. Posten Norge AS må ha full kontroll over hvem brukeren/adressaten er for at løsningen skal kunne bli akseptert som en sikker nok løsning til at man kan sende sensitiv informasjon dit.

 

Og siden Posten allerede har monopol på brevsendinger i Norge, og det allerede er allment akseptert at et brev med sensitiv informasjon blir liggende lett tilgjengelig i en ubevoktet postkasse så ser eg på dette som en naturlig oppgradering. Et naturlig steg videre.

 

"Eg har allerede GMail. Dette trenger eg ikke".

Flott at du har GMail, men den kan ikke brukes til å motta sensitiv informasjon som for eks NAV sender ut, fastlegen din, Politiet osv osv. For hvordan kan avsender sikre seg at mottakeren faktisk er mottakeren om ikke leverandøren av tjenesten kan garantere dette?

 

Eg kan lett opprette ei e-postadresse som heter [email protected]. Google bryr seg ikke om å sjekke at eg faktisk heter Linda Nordmann med mindre noen klager. Så hvordan skal da for eks NAV kunne stole på at [email protected] faktisk er Linda Nordmann? Og ikke Linda Knutsen Norman?

 

Så slutt å sammenligne e-post og Postens alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om dette jeg.. Det er jo egentlig bare Posten sin måte å ta betalt for elektronisk post, sendt til deg. Og etter mine erfaringer med omadressering av posten fra før så tror jeg faktisk ikke jeg stoler på at dette skal gå så mye bedre. Nei, da logger jeg heller inn på de forskjellige sidene selv og henter "posten" min om jeg ønsker det elektronisk.

 

Posten finner vel ut at de kan selge reklame via denne tjenesten også...

Det går kanskje an å få sendt fysisk utskrift via løsningen. Og også til andre land. Mulig en da slipper å skaffe konvolutt og porto på forhånd selv, og at ett distribusjonssenter tar seg av alt for deg. En slipper i såfall å gå til den røde postkassen/postkontoret selv.

Lenke til kommentar

Og hvilken informasjon er det staten skal logge seg på for å hente ut? Ligningen? Evnt korrespondanse med politiet? Med staten? Forsikringspapirene dine? Fakturaene dine, som du betaler via nettbanken? Kanskje du ikke liker tanken på at staten kan snoke i hvor mye du betaler i kommunal avgift?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg nekter av prinsipp å bruke noen av posten's oppfinnelser etter erfaringer med selskapets 'Hjem på døra' som aldri fungerer. Må hente på Kiwi hver gang og ekpeditøsene der er unge, små og søte, men akk så rotete...

 

Posten går så det suser. Så lurer på når portoen går ned!

Den gikk jo opp fra 1 januar, selv om poste aldri har vist så mye grønne tall som nå :ph34r:

Jeg fikk til og med krav om straffeporto på et brev jeg hadde sendt i retur her om dagen. Brevet inneholdt lodd som måtte betales dersom de ble beholdt.

 

Smått bondefangeri altså;

Enten betale for lodd eller porto for retur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

."Eg har allerede GMail. Dette trenger eg ikke".Flott at du har GMail, men den kan ikke brukes til å motta sensitiv informasjon som for eks NAV sender ut, fastlegen din, Politiet osv osv. For hvordan kan avsender sikre seg at mottakeren faktisk er mottakeren om ikke leverandøren av tjenesten kan garantere dette?Eg kan lett opprette ei e-postadresse som heter [email protected]. Google bryr seg ikke om å sjekke at eg faktisk heter Linda Nordmann med mindre noen klager. Så hvordan skal da for eks NAV kunne stole på at [email protected] faktisk er Linda Nordmann? Og ikke Linda Knutsen Norman?Så slutt å sammenligne e-post og Postens alternativ.

sliter med å helt se nytten i dette. Jeg synes dette helt klart kan sammenlignes med epost. Om jeg vil at staten skal sende meg epost, registrer jeg epostadressen min på de tjenestene som kunne tenke seg å sende meg elektroniske former for data. Fra det jeg forstår her, kan jeg i beste fall si at Posten tar seg betalt for å være en redirect-tjeneste.

Lenke til kommentar

Problemet er at det faktisk finnes informasjon/kommunikasjon som skal sendes som inneholder sensitiv data. Dette er den type brev staten(og andre) av prinsipp, hensyn og lovverk ikke vil sende pr e-post. Noe eg forstår veldig godt. Her kommer Digipost inn.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...