Gå til innhold

Nikon lanserer D5100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesifikasjonsjegerne vil sikkert like at kameraet har mulighet til så høy ISO, men kvaliteten blir nok ganske søplete. Jeg har sett ISO 51200 med samme type sensor og det blir ikke akkurat lekkert. Man kan forsåvidt fremprovosere ISO 102400 fra Pentax K-5 også (som har samme type sensor). Det gjør man ved å velge ISO 51200 og eksponeringskompensasjon Ev -1 og så justere opp eksponeringen ett trinn i ettertid (etterbehandling i kamera eller på PC). Samme trikset kan selvsagt også gjøres med andre kamera og i flere ISO-trinn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En oppdatering:

 

Alle spesifikasjonslister vi har fått, nevner 14-bits RAW og sier ikke ett ord om 12-bits. Ting kan dermed tyde på at Nikon endelig har tatt steget over til 14-bits RAW som standard, og at D5100 klarer fullt tempo selv med 14-bits RAW. Vi kommer tilbake til saken når Nikon Norge har fått testet ut dette og gitt oss tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Støyfritt blir nok aldri noe kamera, men akseptabelt lav støy kan man nok få med stadig høyere ISO.

 

MEd utgangspunkt i Dxomark sin måte å teste mellomhøy ISO så kan du regne med at D5100 gir omtrent samme ISO-kvalitet på ISO 4600 som D3s gir på 12800, og at ISO 2300 på D5100 tilsvarer omtrent ISO 6400 på D3s.

 

Nikon D3s vs Pentax K-5 og Nikon D7000. De sistnevnte har samme Sony-sensor som D5100 får.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

MEd utgangspunkt i Dxomark sin måte å teste mellomhøy ISO så kan du regne med at D5100 gir omtrent samme ISO-kvalitet på ISO 4600 som D3s gir på 12800, og at ISO 2300 på D5100 tilsvarer omtrent ISO 6400 på D3s.

Eller litt mer relevant sammenligning (hvorfor trekke inn uoppnåelige D3s som referanse her?) - ut fra DxOmark-målingene yter sensoren i K-5/D7000 sammenlignet med sensoren i 550D/600D/60D/7D grovt sett (ut fra mitt øyemål på grafen) ca. 0.4 blendertrinn (1.2dB) bedre totalt og ca. 0.6 blendertrinn (1.7dB) bedre pr. piksel. Dette skulle gi at man kan sammeligne ISO 1600 på K-5/D7000/D5100 med 550D/600D/60D/7D på ISO 1400 på et nedskalert bilde og ISO 1300 hvis du kikker pr. piksel.

 

Tilsvarende - setter du ISO 1600 på 550D/600D/60D/7D vil K-5/D7000/D5100 ha ca. like mye støy på ISO 1970 pr. piksel og ca. like mye støy på ISO 1840 hvis du nedskalerer.

 

Vil du (basert på DxOmarks målinger) kunne sette ISO ca. et halvt blendertrinn høyere (alt etter om du kikker pr. piksel eller totalt sett), og fremfor alt høyere dynamikk på ISO 400 og lavere - så gå for K-5/D7000/D5100.

 

 

Men - kikk først og fremst i butikken og se hva du liker best å bruke og betjene. Alle merkene er "bra" - dette er nyanser.

 

 

Edit: Og skal du sammenligne støy - kikk heller for eksempel på dpreviews sammenligningsverktøy og se hvilket kamera som gir kombinasjonen støy og detaljer som du synes ser best ut på ønsket ISO og ønsket format (jpeg eller RAW).

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Blir det:

Innebygd fokusmotor

Aperture-feeler for Ai-optikk

Trådløs styring av eksterne blitser (Commander-mode)

Doble minnekort

?

 

Selv om slikt selvfølgelig er salgsargument for å gå opp til D7000, så synes jeg ALLE Nikon-kamera burde være bakoverkompatibel med manuell og gammel AF optikk! Mange som "går over til digital" begynner ofte med entry-level modellene, og har mengder av slik optikk liggende.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjermen bøyes nedover og oppover, sånn som på D5000?

Den bøyes til siden, og ikke nedover som på D5000 - hengselet er på siden av kameraet og ikke under. Fordel for de som vil ha den på stativ - ulempe for de som liker knapper på siden. Og der ute kan skjermen vris. Se på bildene av kameraet.

Lenke til kommentar

Mange som "går over til digital" begynner ofte med entry-level modellene, og har mengder av slik optikk liggende.

Ingen fokusmotor - så skal du på D7000/D90/D300/D300s.

 

De som "går over til digital" er som regel interessert i fotografi fra før av og ønsker typusk en bedre modell - de som starter en hobby kjøper ofte entry-level kamera og ny optikk - og "all" den nye relevante optikken har innebygd fokusmotor i objektivet.

Lenke til kommentar

Blir det:

Innebygd fokusmotor

Aperture-feeler for Ai-optikk

Trådløs styring av eksterne blitser (Commander-mode)

Doble minnekort

 

Ingen innebygget fokusmotor

Ingen blenderføler, men D5100 har en avstandamåler som kan brukes på gammel optikk.

Trådløs TTL-trigging av eksterne blitser er innebygget, men ikke styring i grupper etc.

Enkel minnekortplass.

Lenke til kommentar

 

Men - kikk først og fremst i butikken og se hva du liker best å bruke og betjene. Alle merkene er "bra" - dette er nyanser.

 

 

En ren 10-er. Hjelper ikke med marginalt bedre egenskaper vedørende støy om man f.eks "misliker" betjeningen eller størrelsen føles helt feil. Da øker jo risikoen for at man faktisk lar være å fotografere.

 

PS! Jeg misliker ikke betjeningen eller størrelse på hverken Nikon eller Pentax i dette sjiktet, og D5100 er uten tvil spesifikasjonsmessig den nye kongen i akkurat dette sjiktet. Men jeg ville uansett valgt det kameraet i dette sjiktet jeg følte meg mest komfortabel med.

Lenke til kommentar

Støyfritt blir nok aldri noe kamera, men akseptabelt lav støy kan man nok få med stadig høyere ISO.

 

MEd utgangspunkt i Dxomark sin måte å teste mellomhøy ISO så kan du regne med at D5100 gir omtrent samme ISO-kvalitet på ISO 4600 som D3s gir på 12800, og at ISO 2300 på D5100 tilsvarer omtrent ISO 6400 på D3s.

 

Nikon D3s vs Pentax K-5 og Nikon D7000. De sistnevnte har samme Sony-sensor som D5100 får.

 

Så lenge ISO 3200 er brukbar så er det greit for meg. Selv vil jeg gå for D7000 og Tokina 11-16mm 2.8.

Lenke til kommentar

Som vanlig blir det støymas straks et nytt produkt kommer - det eneste som er interessant er at støyen stort sett går ned når antallet mp på sensoren øker (jeg snakker her om speilrefleks, ikke kompakt), noe som er betryggende. I følge hardnakkete utsagn tidligere fra enkelte, skulle det ikke være mulig (og kanskje var dette maset størst tidligere når Canon ledet rimelig mye i antall mp på sensoren, men nå kommer de andre produsentene etter).

 

Detaljrikdommen og støyen bedres med de nye (høyoppløste) sensorene, og det man får i dag på entrynivå (og +) er egentlig meget bra uansett merke.

 

For å dele litt mening i støymaset: Angående tester sier de i grunnen lite, de kjører et standard opplegg med en standard 3.parts råfilkonverter. Skal man virkelig behandle enkeltfiler (RAW) for å få best mulig resultat er det ikke rette måten. Ved bruk av rett konverter og god støybehandling blir resultatene langt bedre enn mange tester viser, noe jeg antar gjelder de fleste kamera - og særlig nå med den nye generasjonen sensorer.

 

Ellers ser D5100 ut til å være et bra kamera, og godt at produsentene presser hverandre fremover.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kan ikke skjermen bøyes nedover og oppover, sånn som på D5000?

Hvis du ser på bildet så ser du at skjermen på D5100 kan både vippes og vris.

Riktig det, men det ser ikke ut som om den kan bøyes rett, og det var det jeg spurte om. Trondster skjønte ihvertfall hva jeg mente, og svarte meg på det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...