Gå til innhold

Bytt inn ditt gamle digitalkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her oser det planlagt foreldelse i lange veier. Så mye at jeg faktisk får mindre lyst til å bytte ut mine 3 gamle digitalkameraer. Det må da være bedre å bruke ting som funker fint, enn å samle inn gamle produkter, for så å bruke masse ressurser for å "gjenvinne" dem, bare for å holde salget oppe.

 

3,2MP holder fremdeles for meg :)

Lenke til kommentar
Her oser det planlagt foreldelse i lange veier. Så mye at jeg faktisk får mindre lyst til å bytte ut mine 3 gamle digitalkameraer. Det må da være bedre å bruke ting som funker fint, enn å samle inn gamle produkter, for så å bruke masse ressurser for å "gjenvinne" dem, bare for å holde salget oppe.

 

3,2MP holder fremdeles for meg

 

Leste du ikke artikkelen?

Kameraene har jo blitt så vanvittig mye bedre de siste årene, og vi skylder "nasjonalarven" å hele tiden bruke det nyeste utstyret ;)

 

Spøk til side er det godt at mange syns de har godt nok utstyr, for utviklingen har virkelig begynt å stagnere. Bortsett fra det evige megapixelracet, og superzoomraset, som sjelden gir noe bedre resultat til syvende og sist, er det lite nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg lurer forøvrig på om dagens toppkameraer kommer til å bli plassert som pynt på hylla i likhet med de over 50-år gamle brownie-kameraene jeg har stående? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg lurer forøvrig på om dagens toppkameraer kommer til å bli plassert som pynt på hylla i likhet med de over 50-år gamle brownie-kameraene jeg har stående? :hmm:

Tviler litt. En betydelig del av sjarmen med riktig gamle kamera er at de fortsatt gir minst like god bildekvalitet som da de var nye (sensor film har blitt bedre), og for de fleste som engang hadde batteri kan man fortsatt skaffe noe som passer, så har man også lysmåler.

 

Dagens kamera vil ikke kunne utnytte fremskritt på sensoreknologi, og det er lite sannsynlig at man finner batterier til dem om 10 år. De kommer ikke engang til å se stilige ut.

Lenke til kommentar

Tallene, for øvrig, er 386 000 solgte kompakter i 2010, mot 411 000 i 2009. Speilreflekskameraer har stagnert og det ble solgt 111 000 av dem i både 2010 og 2009, om man da ikke tar med speilløse systemkameraer som det ikke ble solgt mer av i 2010 enn 7500 stk.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Det er 1. april ja ;)

 

Men seriøst skulle jeg ønske flere fotoforretninger tok gammelt speilrefleksutstyr i innbytte slik den forretningen jeg bruker her lokalt gjør. Det er en grei løsning når man ønsker å oppgradere eller f.eks kjøpe et nytt objektiv, så blir man enkelt kvitt det man ikke bruker eller det gamle huset. Rent prismessig er det lite man taper kontra å begynne med privatsalgstyret.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tallene, for øvrig, er 386 000 solgte kompakter i 2010, mot 411 000 i 2009. Speilreflekskameraer har stagnert og det ble solgt 111 000 av dem i både 2010 og 2009, om man da ikke tar med speilløse systemkameraer som det ikke ble solgt mer av i 2010 enn 7500 stk.

 

Kilde?

 

Fotorådet/Elektronikkbransjen, på deres presentasjon for pressen på Oslo Plaza 8. februar i år, klokken 08:00-11:00.

Lenke til kommentar

Synes Kamerahusene er blitt bra,-men de har en god del jobbing å gjøre før objektivene kan få samme karakter. Vil nevne to stk.som jeg er veldig fornøyd med og som de fleste har råd til.Det er; Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 DI VC.Det andre er Sigma 17-70mm f/2.8-4 OS HSM Macro.Kunne vært kjekt med en test mellom Tamron 70-300mm VC og Canon 70-200mm f/4L is.

Har hatt Canon 70-200mm f/4L USM og det var bra,men jeg mener at bildene på Tamron 70-300mm VC blir like gode.Det er utrolig skarpt!! I tillegg har den 4 trins bildestabillisator.Foretrekker det framfor litt bedre lysstyrke.

Kunne også tenkt meg en test mellom Sigma 17-70mm os og Tamron 17-50mm VC.

Drømmeobjektivet må være et 15-250mm f/2.8 med bildestabillisator som er bra på de fleste blenderåpningene. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...