Gå til innhold

Chrome OS er snart her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Chrome OS er like mye Linux som Android. Det bygger på Linux sin kernel, men er i Google sitt øyemål.

 

Hva er galt med Linux?

 

Jeg bare lurte :p

 

Jeg er ikke en Linux-bruker, og har heller ikke prøvd Linux, så jeg kan ikke uttale meg om det :)

Endret av Arin
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare fortsjette utviklingen av Android med bedre støtte for x86? Da har man mye ferdig fra før av.... regner med det ikke går lang tid før chrome os blir slått sammen med android. Litt av det samme som ente med nokia og intel... de slå seg sammen og laget MeGoo...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

jeg kan godt tenke meg de ønsker å holde chrome os forskjellig fra android av samme grunn som Mac OSX er forskjellig fra iOS. De har forskjellige bruksområder.

Lenke til kommentar

Er ikke Chrome OS et Linux operativsystem? :ermm:

 

Chrome OS er like mye Linux som Android. Det bygger på Linux sin kernel, men er i Google sitt øyemål.

 

Hva er galt med Linux?

 

Av det jeg har sett så er det like mye linux som hvilken som helst annen linux-distro. Sånn jeg har skjønt det er det et fullverdig linuxsystem i bunnen, men i steden for de populære skrivebordsmiljøene som Gnome eller KDE kjører den en modifisert utgave av chrome / chromium browseren med litt ekstra knapper og innstillingsmuligheter for nettverk og strømstyring i forhold til en ren browser.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare fortsjette utviklingen av Android med bedre støtte for x86? Da har man mye ferdig fra før av.... regner med det ikke går lang tid før chrome os blir slått sammen med android. Litt av det samme som ente med nokia og intel... de slå seg sammen og laget MeGoo...

 

Det tror jeg også hadde vart lurt. Eventuelt legge inn et bokstav som signalerer at det er til den ene eller andre plattformen... mAndroid f.eks.. ;)

Lenke til kommentar

Er ikke Chrome OS et Linux operativsystem? :ermm:

 

Chrome OS er like mye Linux som Android. Det bygger på Linux sin kernel, men er i Google sitt øyemål.

 

Hva er galt med Linux?

 

Av det jeg har sett så er det like mye linux som hvilken som helst annen linux-distro. Sånn jeg har skjønt det er det et fullverdig linuxsystem i bunnen, men i steden for de populære skrivebordsmiljøene som Gnome eller KDE kjører den en modifisert utgave av chrome / chromium browseren med litt ekstra knapper og innstillingsmuligheter for nettverk og strømstyring i forhold til en ren browser.

 

Det spørs hva du legger i ordet Linux. Linux kan være i bilen din, kaffemaskinen din, TVen din eller i routeren din. Derimot GNU/Linux finner du som oftest i datamaskiner.

 

Android bygger på Linux, men det er forsatt et lite stykke mellom mobiltelefonen min og min Ubuntu-distribusjon. Chrome OS blir omtrent slik som Android. Det vil kjøre på en Linux kernel, men vil bygges opp slik som Android.

Lenke til kommentar

Fikk forleden erfare hvor skummelt det er at Google "eier" internett og ble plutselig veldig skeptisk til alt som har med Google og andre markedsdominante selskaper å gjøre.

 

En av serverne våre ble hacket og det ble lagt inn noen redirects som tok brukere fra våre sider til sider med ulumskheter. Vi tok ned det som var å ta ned og fant fort ut hva som hadde skjedd, fikset problemet og passet på at dette ikke vil skje igjen. Det hele tok knapt en time. Men Google hadde i løpet av denne tiden rukket å være innom en av sidene våre og markert den som angrepsnettsted så selv om problemet for lengst var utrettet så var denne siden "død" på internett i og med at alle kjente nettlesere som standard blokkerer nettsider basert på Google sin sikkerhetsvurdering.

 

Det beste for oss nå var bare å redirecte brukerne til en annen side med en beskjed om at siden var midlertidlig utilgjengelig så folk ikke skulle få "Denne siden har pest"-beskjeden i fleisen.

 

Jeg ba om en reevaluering av den aktuelle nettsiden, men i kjent Google stil så fikk jeg ingen info om når dette ville skje, sikkert så ingen kan komme og klage på at ting tar for lang tid.

 

Heldigvis så tok det under et døgn og dette var ikke den travleste nettsiden i verden, men si at dette var en populær nettbutikk så kan det fort bety hundretusener i tapt inntekt.

 

Nevnte dette fordi tanken slo meg at man kunne bli sperret fra internett om man brukte Chrome OS og Google mistenkte at man hadde virus på pcen og måtte sitte der uten internett til Google gadd å sjekke pcen din på nytt. :)

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Ifølge Wikipedia er ikke dette kvasi-Linux av typen Android, men heller en nedstrippet Ubuntu som kun kjører Chrome. Nærmeste sammenligning blir vel da XBMC Live, antar jeg. Uansett om Chrome OS blir noe å samle på er iallefall dette veldig interessant, da det gir muligheten for å få tak i en billig, velbygget laptop med SSD som garantert har det som trengs av drivere for Linux. Må gruble på om jeg skal ha en sånn eller en tabbe når min erverdige Aspire One takker for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...