Gå til innhold

SSD blir billigere og bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmmm, var da litt av en prisreduksjon... Jeg kjøpte en 80GB G2-disk for utrolig lenge siden (sommer/høst 2009), og betalte rundt 1500-1700kr. Og nå er forventet pris 1300? Ikke den helt store reduksjonen syns jeg

Den gamle 80 GBen koster fra 1100 kr nå. Den nye koster fra 1229 kr. Jeg regner med det bare er midlertidig høye priser i forbindelse med lanseringen. Om en måned tipper jeg 80 GB koster under tusenlappen.

Lenke til kommentar

@kjeLL//

 

3 Gbit/s SATA bruker en 8+2 bit protokoll (8 databit + 2 kontrolbit). 3 Gbit/s er inkludert kontrollbitene. Derfor blir teoretisk maksimal databåndbredde på 3 Gbit/s /10 = 300 MByte/s. I praksis er det ennå litt mer overhead som gjør at SSDer som klarer over 300 MB/s på 6 Gbit/s SATA stopper på rundt 280 MB/s med 3 Gbit/s SATA.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

OCZ frister mer når man allerede sitter på hovedkort med 6 Gbit/s SATA, men utgjør 3 Gbit/s SATA-grensesnitt noen reel flaskehals på de nye SSD'ene?

 

maks teoretisk overføringsevne ved 3Gbit S-sata er 300 MB/s (S-ata bruker 8/10 bit sekvensiering, hvilket betyr at 10 overførte bit gir 8 bit data, samme som pci-e 2). Siden MB != MiB plus litt overhead gir det effekitvt 270 til 280 MiB/s overføringshastighet.

 

om dette påvikrer de nye diskene avhenger av diskene i seg selv,

denne testen er en god start.

Lenke til kommentar

@sigurd2

3Gbit/s er ca 375MB/s (3000/8)

SATA 3Gb/s er 300MB/s teoretisk, men men oppnår ikke denne hastigheten i praksis. Ligger vel et par titals MB under.

 

3Gb/s blir en flaskehals for mange nye SSDer. Man får fortsatt knallgod ytelse, men SSDene er såpass gode at de holdes litt igjen hvis man ikke benytter seg av 6Gb/s. Vurderer man å oppgradere fra HDD til SSD og sitter med SATA 3Gb/s bør man ikke la seg stoppe av mangelen på 6Gb/s, man vil fortsatt oppleve en ekstrem forbedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir sannsynligvis det dummeste spørsmålet i tråden :-P

Men S-ATA 600, det er 6Gbps? Eller har jeg tolket feil?

 

Det aktuelle er uansett:

AMD SB850 : Serial ATA-600 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6

Betyr det at jeg har mulighet til 6 SSD-disker med teoretisk grensesnitt opp til 600 MBps?

Lenke til kommentar

hmmm, var da litt av en prisreduksjon... Jeg kjøpte en 80GB G2-disk for utrolig lenge siden (sommer/høst 2009), og betalte rundt 1500-1700kr. Og nå er forventet pris 1300? Ikke den helt store reduksjonen syns jeg

80GB-modellen har kostet omtrent 1300 kr siden 120GB-modellen kom før jul.
Lenke til kommentar
hmmm, var da litt av en prisreduksjon... Jeg kjøpte en 80GB G2-disk for utrolig lenge siden (sommer/høst 2009), og betalte rundt 1500-1700kr. Og nå er forventet pris 1300? Ikke den helt store reduksjonen syns jeg

Den gamle 80 GBen koster fra 1100 kr nå. Den nye koster fra 1229 kr. Jeg regner med det bare er midlertidig høye priser i forbindelse med lanseringen. Om en måned tipper jeg 80 GB koster under tusenlappen.

 

La oss håpe det, for prisene imponerer ikke, hadde tenkt å oppgradere til 160 GB. 2300 er i overkant.

 

AtW

Lenke til kommentar

@kjeLL//

 

3 Gbit/s SATA bruker en 8+2 bit protokoll (8 databit + 2 kontrolbit). 3 Gbit/s er inkludert kontrollbitene. Derfor blir teoretisk maksimal databåndbredde på 3 Gbit/s /10 = 300 MByte/s. I praksis er det ennå litt mer overhead som gjør at SSDer som klarer over 300 MB/s på 6 Gbit/s SATA stopper på rundt 280 MB/s med 3 Gbit/s SATA.

 

ikke rart det er forvirrende når ting er sånn =) ga deg en + for et utfyllende innlegg som ga meg ny kunskap =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...