Gå til innhold

Sikkerhetskopiering i nettskyen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har jo overhode ingenting med nettskyen (Cloud Computing) å gjøre. Å sette opp en server med noen disker som man kan ta backup til, kan alle få til.

 

Kanskje greit at hardware.no lager en artikkel som beskriver hva nettskyen VIRKELIG er, og ikke lar seg lure av alle slags firma som hekter på ordet nettsky i pressemeldingene sine.

 

Stikkord til journalisten om hva nettskyen virkelig er:

 

* Elastisitet

* Skalerbarhet

* Forbruksbasert avregning!

Lenke til kommentar

Hvordan er Ipeer forskjellig fra andre online sikkerhetkopieringstilbydere (dette virker som en ren reklameartikkel for Ipeer)? For ett par dager siden skulle jeg sette opp en enkel automatisk backup av en MSSQL Express database og fant hundrevis av muligheter fra kjente og ukjente leverandører, bare se her: Google søk

 

Det jeg savner er oppdatert oversikt og anbefaling av online backup løsninger. Siste oversikten fra Hardware.no Guide nettlagring fra samme forfatter er bra, men den mangler skille mellom lagring og backup - produktene i oversikten er veldig forskjellige, ikke alle har automatisk backup, mange har begrensninger (Skydrive max 50Mb per fil, gmail er en e-post løsning som krever ekstra jobb for å lagre filer osv.)

 

Det beste for meg ville vært online backupprodukter inkludert i Prisguiden, med pris per Gb/Mnd og med mulighet til å gi karakter til både produktet og leverandøren. Markedet utvikler seg raskt, så jeg har mistanke at vi trenger et verktøy for å se hvem som er seriøse og hvem som ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og synes også jungelen med nettlagring er heilt utruleg uoversiktlig. Ikkje minst så tvinger "alle" deg til å bruke proprietære løysninger.

 

Kva skjedde med ftps eller sftp? Sikkert, og enkelt å bruke. Ikkje minst så finnes det tusenvis av forskjellige klienter så alle kan velje det verktøyet dei vil når det kjem til smak og behag om korleis synkronisering og backuptjenestar skal fungere.

 

1500kr året månaden for 500GB er jo heilt latterleg dyrt.

 

Prisen burde ligge på 500kr året for 500GB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm.. nettsky.

 

Jeg vet ikke lenger hva som egentlig menes med "Cloud" etter at markedsavdelinger verden over har "voldtatt" ordet. Den opprinnelige tanken (eller en av dem) var ihvertfall å tilby (små) utviklere et sted å kjøre programvaren uten at disse må anskaffe/drifte en serverpark. Det er altså en forskjell for utviklere/tibydere av tjenester og ikke nødvendigvis for brukerne (disse har jo hatt nettbaserte tjenester lenge).

 

Nå backup; Jeg og en kamerat har satt opp et trådløst nett imellom oss. To ting oppnås; To helt ulike internett oppkoblinger (pfSense er kjekt gitt) og ut-av-huset backup.

 

Jeg er dessuten enig i at de nettbaserte backupløsningene blir veldig dyre over tid.

Lenke til kommentar

Ipeer har altfor høyt prisnivå her. Jeg mener fra 245 kr per måned for 50 GB til 2595 kr per måned for 1TB (1000GB). Og et abonnement på 500 GB koster 1495 kr per måned. For under prisen av én måned på dette, kunne jeg ha kjøpt meg en LaCie Rugged på 1TB med USB 3.0 (strøm kommer fra USB-porten) som jeg kan evt. legge i en safe eller noe.

 

Faktisk, for prisen Ipeer tar for et halvår med 500 GB, kan jeg istedet kjøpe meg en datasafe og 3 stk. LaCie Rugged på 1TB hver, og fortsatt ha penger til overs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...