Gå til innhold

Nikon på bedringens vei i Japan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vi er forpliktet til å undersøke eventuelle personskader

 

Får håpe at det ikke er grunnen for undersøkelsen som fotofabrikkene tar av sine ansatte, at det også er på en medmenneskelig grunnlag.

 

At Nikon er oppe og går såpass raskt er sikker pga av inntjening/investorer, får bare håpe det ikke går på bekostning av logistikken til redningsarbeidet da de sikkert må ha tatt "beslag" i endel maskiner/verktøy for og få fabrikken operativ igjen.

Lenke til kommentar
Vi er forpliktet til å undersøke eventuelle personskader

 

Får håpe at det ikke er grunnen for undersøkelsen som fotofabrikkene tar av sine ansatte, at det også er på en medmenneskelig grunnlag.

 

At Nikon er oppe og går såpass raskt er sikker pga av inntjening/investorer, får bare håpe det ikke går på bekostning av logistikken til redningsarbeidet da de sikkert må ha tatt "beslag" i endel maskiner/verktøy for og få fabrikken operativ igjen.

 

Får og håpe vi ikke får radioaktivt kamerautstyr etc når vi kjøper nytt. Situasjonen angående strålingen er slik jeg ser det uoversiktelig pr i dag. Føler de prøver å dysse det ned.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Får og håpe vi ikke får radioaktivt kamerautstyr etc når vi kjøper nytt. Situasjonen angående strålingen er slik jeg ser det uoversiktelig pr i dag. Føler de prøver å dysse det ned.

 

Tor

 

 

 

Man får vel forlange at et strålning-sertifikat skal medfølge kamerautstyret :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

At Nikon er oppe og går såpass raskt er sikker pga av inntjening/investorer, får bare håpe det ikke går på bekostning av logistikken til redningsarbeidet da de sikkert må ha tatt "beslag" i endel maskiner/verktøy for og få fabrikken operativ igjen.

Jeg tror ikke det å få en foto/optikk fabrikk på beina vil gå noe særlig utover redningsdarbeidet. De står vel uansett bak i køen når det gjelder strøm.

 

På en måte kan det være fordelaktig å få i gang industrien så fort som mulig - det gjør at man kommer tilbake til hverdagen igjen og ikke sitte hjemme og sturer.

 

Får og håpe vi ikke får radioaktivt kamerautstyr etc når vi kjøper nytt. Situasjonen angående strålingen er slik jeg ser det uoversiktelig pr i dag. Føler de prøver å dysse det ned.

 

Tor

Jeg har liten tro på at det er noen grunn til bekymring når det gjelder kamerautstyret.

 

Jeg er enig i at situasjonen er uoversiktlig, men jeg tror ikke de prøver å skjule noe. Jeg tror heller det er at de prøver å hindre panikk i en allerede kaotisk situasjon. Samtidig er det mye myter og feilinformasjon ute å går.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Trondster viser til en glimrende illustrasjon,selv om den krever litt å forstå. Men for å gjøre en forståelig sammenligning, daglig strålingsdose i Oslo er høyere enn den er i Tokyo (gjelder fredag da det regnet i Tokyo), se NRK sin artikkel.

 

Nå er langt fra situasjonen så uoversiktlig som mange tror, vi vet at utslippet er og med særdeles stor sannsynlighet vil komme til å være langt mindre enn Tsjernobyl. Kun en eksplosjon/brann i en av reaktorkjernene og som varer ca en uke vil gi samme utslippet av radioaktivt materialle. Pr dato er de ikke sammenlignbare en gang. Den forurensinga som det er mest av pr dato er i tillegg radioaktiv jod, radioaktive isotoper med svært kort halveringstid. Det kan ellers sies at verdiene målt i vann i Tokyo er på nivå med nedfallet i Norge etter Tsjernobyl.

 

Når det gjelder elektronikk så skjer produksjonen her under kontrollert atmosfære der sannsynligheten for kontaminering (dvs at radioaktive partikler kommer inn i deler) er nærmest null. Om det skulle skje noe kontaminering vil uansett stråledosene som avgis være neglisjerbare. Stråling "smitter" ikke.

 

Generelt går de fleste nesten "av skaftet" når de hører om radioaktiv stråling, da uten å være klar over at vi faktisk blir utsatt for betydelige doser hver dag. Det at vi blir utsatt for stråling fra så mange kilder er også grunnen til at grenseverdiene i mat, vann etc er satt så lavt.

 

Og Tomsi42 har helt rett i at det er positivt for områdene at virksomhet kommer i gang igjen. Den beste "katastrofepsykiatrien" er så fort som mulig å komme tilbake til normal aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...