Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er sikker på at ISP-en kan være interessert i å sette opp hastigheten, i et visst tidsrom, mot en gitt sum penger. Ofte er det kun i config begrensningene ligger.

Antagelig er ikke ISP-en problemet, men serverene.

Litt værre å dimensjonere disse opp for en kort periode...

Lenke til kommentar

De har visstnok brukt 1mrd på nytt system som skal takle pågangen. Kan de ikke heller leie servere av en CDN, eller Amazon, eller noe sånt?

Det er ikke bare å leie servere sånn...

Om f.eks Amazon leide bort en del av sin serverpark måtte først Amazon formatert sine servere og konfigurert resten av sitt system til å takle bortfallet, så måtte Altinn satt opp sitt system, antagelig med krypterte linjer mot server-parken i Norge, pga sikkerheten.

Det er antagelig flere grep som må gjøres også.

 

Etter alt dette er gjort må det hele gjøres på nytt, motsatt vei...

Lenke til kommentar

Det er nok ikke snakk om 1 mrd til et system som skal takle akkurat denne pågangen. Altinn er et særdeles komplekst system og er blitt kontinuerlig utviklet siden det ble lansert for mange år tilbake. Så vidt jeg vet består den siste versjonen av svært mange og omfattende endringer.

 

Systemet kan heller ikke enkelt legges ut på eksterne servere etc. Til det inneholder det alt for mye sensitiv informasjon og er særdeles virksomhetskritisk for norsk næringsliv. I tillegg er det en kompleks samhandling med backendsystemer hos skatteetaten med flere.

 

Den bruken som privatpersoner har av Altinn er i realiteten bare et par/tre ganger i året, jeg i min virksomhet bruker Altinn nesten på ukentlig basis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er klart de ikke kan lagre selvangivelsene på Amazon EC2, det jeg tenkte på var at de kunne bruke virtuelle maskiner til å behandle selve innloggingen, og så sende videre til "sikrere" maskiner når de har en godkjent login-cookie.

 

Men det er ikke akkurat sånn at AWS er usikkert heller, utallige enorme nettjenester bruker de uten problemer, og jeg vil påstå at hackere har langt større nytte av epost/passord komboen til f.eks. Reddit, enn de har av selvangivelsene til Nordmenn :|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...