Gå til innhold

Artikkel: Krangler om fotopris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Torbjørn Grønning holdt et foredrag for fotoklubben vår i februar, hvor han fortalte i detaljer om ha som skjedde på den aktuelle turen som omtales her. Torbjørn Grønning, som jobber mye for Dagbladet forøvrig, kunne der fortelle om hvilke forhold de jobbet under og hva som var begrensingene. Så jeg kan egentlig skjønne kritikken.

 

Nå husker jeg ikke om akkurat vinnerbildet har kommet på trykk i forsvarets eget blad - f (tidligere forsvarets forum).

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Lukter litt "Dårlig taper" av en slik reaksjon, ihvertfall når situasjonen forsøkes å svartmales med at det kun var begrenset adgang for "vanlige" fotojournalister.

 

Må påpekes at jeg ikke kjenner hele historien, men reaksjonen virker for meg litt smålig/barnslig.

 

Gratulerer med et flott bilde!

Lenke til kommentar

Noen som ikke kommer fra lauget driver bedre fotojournalistikk en fotojournalistene, hjelpes! Viktig å fikse reglene så det ikke blir beste bidrag som vinner.

Nå har jeg faktisk sett bildene til Torbjørn Grønning, og de står ikke noe tilbake for det som vant.

 

Et spørsmål som jeg stiller meg, er om bildene fra forsvaret har blitt presentert for det brede publikum eller ikke. Hvis de ikke er det, så er det vel irrevelant om fotojournalistikken er bedre eller ikke? Grønnings bilder har i allefall vært presentert i Dagbladet - i en passende artikkel.

Lenke til kommentar

Tviler for så vidt ikke på at det er tatt like gode eller bedre bilder av samme begivenhet; en kan også komme opp med plausible argumenter for at det finnes bilder av helt andre begivenheter som fortjener oppmerksomheten langt mer. Å gnåle om slikt i etterkant fremstår imidlertid som lite annet enn smålig. Man måler ikke hvilke fotografier, malerier eller symfonier som er best, men med en pris kan man vise anerkjennelse til noen av de som blir satt pris på – illusjonen om objektivitet bør legges død.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i kritikken. Det er sikkert et flott fotografi, men det er ikke et pressefoto når fotografen ikke er pressefotograf.

 

Det blir litt som om sjefen i Veidekke, midtnorge, skulle fått SKUP-prisen for sin avsløring av sine egen prisfiksing i asfaltbransjen.

Lenke til kommentar

Når kom spørsmål objektivitet inn i bildet?

 

Krangelen går vel strengt tatt på om Korsvold driver med fotojournalistikk eller ikke.

 

Nå prøver jeg å finne hva regler som gjelder for konkurransen, men foreløpig så har jeg kun funnet ut at konkurransne er kun åpen for medlemmer av Pressefotografenes klubb. Ut ifra dette, så er det ikke noe å bråke om da - Torbjørn Kjosvold er medlem der.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig i kritikken. Det er sikkert et flott fotografi, men det er ikke et pressefoto når fotografen ikke er pressefotograf.

 

Det blir litt som om sjefen i Veidekke, midtnorge, skulle fått SKUP-prisen for sin avsløring av sine egen prisfiksing i asfaltbransjen.

Kriteriet her er vel at han er medlem av "klubben" - noe han er. Da burde heller reglene endres i forkant slik at fotografer som ikke lengre er pressefotografer blir ekskludert. Dette har ikke skjedd, derfor er han en verdig vinner.

Reaksjonen er smålig, barnslig, furtende og burde ikke være noe som blir ytret uten at man ihvertfall har støtte av ulike regler når det gjelder deltagelse eller ikke.

 

Nok en gang; jeg kjenner ikke saken godt nok til å vite OM det eksisterer omstendigheter som burde diske vinneren.

Lenke til kommentar

Kjosvold har kanskje flere friheter enn vanlige pressefotografer, men han har også sine begrensninger, og får ikke gå helt fritt. Angående om bildene hans har blitt publisert i vanlige medier vet jeg ikke, men de er ofte å finne på Forsvarets intranett som er åpent for alle ansatte/vernepliktige i Forsvaret, så det når i det minste ut til en del tusen, som kan sammenlignes med mindre aviser og lignende.

Lenke til kommentar
Til tross for kritikk fra flere hold og ønske om å endre reglementet for å delta er Torbjørn Kjosvold medlem i Pressefotografenes Klubb og fyller dermed kriteriet for deltagelse.

Case closed?

Blir vel vanskelig å trekke tilbake en kåring ved å innføre en ny regel med tilbakevirkende kraft?

Lenke til kommentar

Interessant. Torbjørn Grønning holdt et foredrag for fotoklubben vår i februar, hvor han fortalte i detaljer om ha som skjedde på den aktuelle turen som omtales her. Torbjørn Grønning, som jobber mye for Dagbladet forøvrig, kunne der fortelle om hvilke forhold de jobbet under og hva som var begrensingene. Så jeg kan egentlig skjønne kritikken.

 

Nå husker jeg ikke om akkurat vinnerbildet har kommet på trykk i forsvarets eget blad - f (tidligere forsvarets forum).

Torbjørn er en bra fyr. Morsomt at dere fikk ham til å snakke, flink til å engasjere.

 

Strengt tatt er mitt eneste spørsmål hvorvidt reportasjen er sann. Dersom den er sann mener jeg dette er en ikke-sak. Forsvarets egne fotografer er selvfølgelig forsvarets folk, men de kan meget vel drive med fotojournalistikk.

 

Mine .2

 

Edit:

 

Nå har jeg faktisk sett bildene til Torbjørn Grønning, og de står ikke noe tilbake for det som vant.

 

Et spørsmål som jeg stiller meg, er om bildene fra forsvaret har blitt presentert for det brede publikum eller ikke. Hvis de ikke er det, så er det vel irrevelant om fotojournalistikken er bedre eller ikke? Grønnings bilder har i allefall vært presentert i Dagbladet - i en passende artikkel.

Torbjørn står ikke tilbake for så veldig mange i Norge som allround pressefotograf, i alle fall. Vel kapabel innen mange sjangre, fra sport til reportasje til portrett.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Så typisk foto-klubber nerder som premierer hverandre!

 

Det er skam å premiere noen som jobber for PR-byrå i kategorien "Nyhets reportasje". Men siden Torbjørn Kjosvold jobber for Forsvaret og ikke for Coca-Cola er det liksom greit?.. Are you shitting me!?

 

Viser bare hvor latterlig slike kåringer er.

 

Jeg kunne ikke enngang tenke meg at noe annet enn bilder som har vært enn del av redaksjonelt dekning kan være vinnere i denne kategorien. Dette undergraver pressefotografer som med blod og tårer kjemper for pressens frihet. Spesielt i 2011 der journalister over hele verden med live som innsats bringer oss det siste fra alle verdens kanter.

 

Dette er så jævlig bedrittent gjort at jeg har ikke engang ord for å beskrive dette.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...