Gå til innhold

Her er iPads maskinvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Komponentkostnadene totalt i iPad 2 er ifølge TechInsights akkurat lik som i forgjengeren; 270 amerikanske dollar tilsvarende rundt 1530 norske kroner.

Tydelig at dette er et lukurativt marked som trenger økt konkurranse.

 

I et sunnt marked bør marginen inkludert forpakning, distribusjon, reklame og OS ned mot ca 50% av komponentprisen. Med andre ord bør sluttprisen ned mot ca 2300 kr for 16 GB-versjonen. Komponentkostnaden til 64 - 16 GB flashminne er ca 500 kr og 3G-modemet ca 200 kr. Så prisen for 64 GB med 3G burde vært ned mot ca 3400 kr. I et godt fungerende konkurransedrevet marked vel og merke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I et sunnt marked bør marginen inkludert forpakning, distribusjon, reklame og OS ned mot ca 50% av komponentprisen.

 

Hvor har du dette tallet fra?

 

(til info: jeg jobber med elektronikkproduksjon og kan avsløre at du mangler noen vesentlige punkter på smørbrødlista di.)

Lenke til kommentar

Synes du ihvertfall kan legge til eplefaktoren, dvs. det påslaget folk er villige til å betale ekstra for logoet, samt at IOS og A4/A5 ikke er off the shelf produkter som tegra/arm cpu & android kombinasjonene :-)

 

[edit: Dette er et svar til Simen1 forresten]

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
Komponentkostnadene totalt i iPad 2 er ifølge TechInsights akkurat lik som i forgjengeren; 270 amerikanske dollar tilsvarende rundt 1530 norske kroner.

Tydelig at dette er et lukurativt marked som trenger økt konkurranse.

 

I et sunnt marked bør marginen inkludert forpakning, distribusjon, reklame og OS ned mot ca 50% av komponentprisen. Med andre ord bør sluttprisen ned mot ca 2300 kr for 16 GB-versjonen. Komponentkostnaden til 64 - 16 GB flashminne er ca 500 kr og 3G-modemet ca 200 kr. Så prisen for 64 GB med 3G burde vært ned mot ca 3400 kr. I et godt fungerende konkurransedrevet marked vel og merke.

 

Nå er 270 dollar for den rimeligste bare et anslag. iSupply anslår 325 dollar. BusinessInsider gjetter at Apple omtrent går i null, og det kun fordi Apple selv står for salget av den ut til sluttkunde.

 

http://www.businessinsider.com/how-much-does-it-cost-to-build-the-ipad-2-2011-3

Lenke til kommentar

uansett om den koster 500 kroner og lage... 4000 for en tablet med wifi og 16gb er en helt grei pris.. Den er overraskede billig til og være ett apple produkt..

 

Litt tidelig og si, men det kan se ut som ipad 2 er billigere enn xoom, galaxy tab osv kommer til og koste.. noe som er litt motsatt av bærbarene fra apple vs windows laptoper..

Lenke til kommentar

ventle: Jeg kunne sikkert detaljert det 100 ganger grundigere uten at jeg tror det ville endret prosentsatsen nevneverdig. Prosentsatsen er et anslag jeg har fra andre elektronikkprodukter i storskalaproduksjon. Komponentpris vs utsalgspris i prispressede marked.

 

Jeg skulle likt å vite hvilket nyutviklet elektronikkprodukt med forholdsvis høy kompleksitet som kan selges for 2xBOM-kosten fra dag 1 uten at produsenten selger med tap.

 

Jeg kan ta ett eksempel fra ett produkt vi produserer. Jeg ønsker ikke å gå i detalj på nøyaktig hva det er, men det er vesentlig enklere og mindre komplekst enn en iPad, samtidig som selve produksjonsprosessen vil være ganske lik. De prosentvise påslagene jeg her presenterer må altså anses som vesentlig lavere enn det Apple må ha for å gå i null for hver solgte iPad 2.

 

Selve produksjonskostnaden - det vi betaler til den produsenten produksjonen er satt ut til for å lage ett eksemplar av produktet - ligger rundt 2-2,5 ganger BOM-kostnaden (da er BOM-kostnaden inkludert i denne prisen). Dette inkluderer, foruten delene, også kostnadene med sourcing, innkjøp, mottakskontroll, lagerføring og svinn av deler, produksjonsplanlegging, oppsett og kjøring av SMD-linje og reflow-lodding, optisk inspeksjon av de ferdigmonterte pcb'ene, analog elektrisk testing, digital testing/funksjonstesting, programmering av firmware, montering i innkapsling, pakking, forsendelse og sporing av enhetene i produksjonssystemet.

 

I tillegg til selve produksjonskostnaden har jo vi som har utviklet og skal selge produktet en del kostnader som skal dekkes inn gjennom ett visst antall kroner per solgte enhet. Dette inkluderer:

- prosjektstyring, planlegging og utforming av spesifikasjon

- utvikling av elektronikk (analog og digital)

- utvikling av mekanikk

- utvikling av software

- royalties på første x antall tusen av komponenter som er designet av tredjepartsleverandører spesielt for dette produktet

- skriving av tekniske dokumenter (produksjonsdokumentasjon, spesifikasjon, brukermanual)

- testing av designet - verifisere at det møter spesifikasjonene og de krav som stilles til produktet av nasjonale og internasjonale kontrollorganer, bla. Nemko, Cenelec, IEC

- utvikling og implementasjon av produksjonsprosess

- prosessen rundt valg av produsent

- innkjøp av det produksjonsutstyret som ikke skal holdes av produsenten

- oppfølging av og support mot produsent

- logistikk (hele veien fra produsent til sluttkunde)

- salg

- markedsføring og produksjon av markedsføringsmateriell

- garanti, reklamasjoner, produkter sendt i retur

- support til sluttkunder

 

Totalt ender kostnaden av dette på ca 2-3 ganger BOM-kosten. Salgspris til sluttbruker ender da på ca 4-5 ganger det delene som inngår i produktet koster i innkjøp.

 

Klarer du å få frem ett elektronikkprodukt - ett hvilket som helst produkt, bare det går an å selge - som du kan selge til sluttkunde for det dobbelte av det delekostnaden er, anbefaler jeg deg å gå inn i bransjen umiddelbart - du kommer til å tjene deg helt latterlig rik (evt. gå personlig konkurs før du har fått produsert ett eneste eksemplar).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...