Gå til innhold

Stor skjerm for dype lommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unektelig fet, og for dyr til (min) hjemmebruk. Dere burde klart å ta rede på de usikre dataene (pris/RGB/USB) - ikke veldig viktig, men 3x 'vi vet ikke helt' i én artikkel ække så stilig. Dere kunne enkelt ha skrevet at den kommer med fargekalibreringsenhet, og at den kan roteres 90 grader til 'portrait'.

 

Anandtech har fått testa den; http://www.anandtech...30-inch-display

 

Mvh

Endret av khaakon
Lenke til kommentar

Unektelig fet, og for dyr til (min) hjemmebruk. Dere burde klart å ta rede på de usikre dataene (pris/RGB/USB) - ikke veldig viktig, men 3x 'vi vet ikke helt' i én artikkel ække så stilig. Dere kunne enkelt ha skrevet at den kommer med fargekalibreringsenhet, og at den kan roteres 90 grader til 'portrait'.

 

Anandtech har fått testa den; http://www.anandtech...30-inch-display

 

Mvh

 

Ofte vil info vi kan komme med i en artikkel gjenspeile kvaliteten på informasjonen vi får fra produsenten, og det er også tilfelle her. Som oftest er det best å være ærlig overfor leserne og si vi ikke vet sikkert, fremfor å spekulere og komme med uttalelser vi ikke har 100% dekning for.

 

Hva rotasjonen angår, så kommer det frem i detaljene på skjermen i prisguiden, men dette er en så selvsagt funksjon på en skjerm i denne prisklassen, at det ikke var verdt å nevne.

 

Kalibreringsenheten er ikke nevnt i spesifikasjonslisten under hva som medfølger ("Innhold"), så vi valgte å ikke si med sikkerhet at den følger med.

 

EDIT: Presisering

Endret av Aetius
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Jeg trenger ny jakke, men den jakka der var så dyr at jeg heller kjøper ei badebukse."

 

 

Greit at titte på utstyr for profesjonelle men det er nå faktisk slik at det er mest entusiaster som henger på hw.no. Og for entusiastene er en dell skjerm eller 2 el 3 x 24" multiskjerm oppsett adskillig bedre. Pluss at det blir igjen masse penger til å kjøpe brennevin for.

Og med mange nok flasker i skapet blåser du helt i farge kalibrering, farge-likhet og panelkvalitet ;)

Lenke til kommentar

Bare litt kjapt: Hvorfor brukes LCD og ikke LED? Har ikke LED mye bedre fargegjenngivelse og mange andre ord som beskriver god skjermkvalitet?

LED er kun et baklys, det er godt mulig at de har fått like godt bilde med vanlig ccfl rør.

 

Det er trefargers LED som gir den store fargegevinsten for LED. Hvite LEDer er også bra, men det gikk nok mer på effektforbruk og stabilt lys over tid. Ccfl skal visstnok ha blitt forbedret på dette siste årene og av de nyeste litt dyrere skjermen er det så vidt jeg husker bare 27-tommeren til Apple som bruker LED bakgrunnslys. De nye 30-tommerene til HP, Dell og nå Nec bruker alle Ccfl. Jeg har dessverre ingen linker til kommentarene om LED vs ccfl, så ikke ta det som noen absolutt sannhet, men det skal i hovedsak være korrekt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

"Tilsvarende" Dell-skjerm hadde fullpris på 19 000,- når den kom for to år siden, så du må uansett ut med en del for å få en god skjerm. Dells 24" av kvalitet koster 8-9000,- (?), så selv om det er ikke mye du sparer i regnestykket ditt.

 

Nei nå tror jeg du glemte det aller viktigste i regnestykket. Poenget var jo at det skulle bli igjen penger til brennevin. Dermed må kvaliteten ned og billigere skjermer letes opp. Og når du fyller full tank med en god cognac så blåser du i både blå stikk manglende kalibrering.

 

For å være seriøs snakker jeg utifra entusiastenes ståsted. Klart om kvaliteten på jobben du tar betalt for avhenger av skjermkvalitet så blåser du i prisen. Det blir jo utgiftsført og momsen får jo bedrifter tilbake. Men når det er sagt så er det jo også en svært begrenset kundegruppe selv i bedriftsmarkedet som virkelig trenger en slik skjerm. Selv ikke innen finans som har brukt kostbare multi-oppsett i årevis ser du slike kostbare paneler.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Dersom du med entusiast mener mannen i gata er jeg enig. :)

 

Nei jeg mener det jeg skriver, entusiasten.

Mener du at entusiasten benytter slike paneler? Ja da er dere er svært marginal gruppe da. Hvor mange hw lesere har lagt ned 40k+ i skjerm på riggen?

 

Og nei jeg snakker fortsatt ikke om de som får det dekt av arbeidsgiver eller de som utgiftsfører det på foretaket sitt. Men entusiaster.

Lenke til kommentar

En skjerm for fotografer, videoredigering, CAD/CAM og andre som trenger nøyaktig fargegjengivelse. Det står også at finans er en målgruppe. Kan ikke skjønne hva de skal med en skjerm som er designet for å gjengi farger mest nøyaktig, men det er vel fordi finansbransjen har flust med penger.

Lenke til kommentar

Du mener vel Flexscan. Trinitron var en Sony merkevare som jeg tror de ikke solgte til andre. Et kjennetegn ved Trinitron var to tynne tråder horisontalt over skjermen. Formen til Flexscan F57s så kjent ut, men jeg tror jeg hadde modellen under, F56(s?). Den ga 1152x864 i 85 Hz. Jeg fikk faktisk et parti med 8 stk defekte sånne helt gratis. Ved å bytte noen komponenter mellom skjermene fikk jeg 4 stk med to feil hver og 4 stk uten feil. En ble gitt bort, en ble solgt og to hadde jeg selv i mange år. Jeg husker jeg følte meg som en konge med to skjermer den gangen. Det var jo ganske uhørt luksus på den tiden.

 

Men nok mimring. LCD er jo rimelig overlegen CRT i dag, hvis man velger gode modeller. På gode modeller (IPS-baserte paneler) så synes jeg utviklingen har gått ganske tregt de siste årene. Jeg kjøper heller en 4 år gammel 19" med IPS (som kostet 7000 kr den gangen) enn å kjøpe en splitter ny TN-skjerm til 1000 kr. (12 bit/kanal-skjermene tar jeg meg ikke råd til uansett)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...