Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Den optimale reisekombinasjonen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg reiser med min Nikon D700 og en liten bærbar PC (Asus eee), og er ikke i tvil om at det gir overlegne muligheter og bildekvalitet i forhold til de små kompromiss-kameraene. Det er klart at D700 veier en halvkilo mer en et kompaktkamera, men med skulderstropp og normal førlighet i hender og armer, går det helt fint :yes:

Lenke til kommentar

Det var en grei artikkel, men forfatteren bør lære seg å sjekke fakta om utstyret før han skriver om det.

 

Panasonic har ikke f/1.4 optikk til MFT. Den kommer til sommeren/høsten.

Man er bra Apple fanboy hvis man trur en iPad kan tygge seg gjennom RAW-filer. Hvorfor ikke kjøpe en Oly PENPAL? Virker genialt til slike tilfeller der man skal oppdatere bloggen med bilder kjapt og enkelt. Jeg ser ingen vits å å ta bilder i RAW+JPG i høyeste kvalitet når JPG'ene kun skal brukes til blogging, da holder det med bilder i webformat.

Olympus VF-2 søkeren er bra og har vært lagervare hos Fotovideo og JP en stund nå, ikke klag over utstyr som ikke er kjøpt inn før turen.

Oly 17mm f/2.8 skulle vært ertattet med Pana 20mm f/1.7

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott artikkel, håper på flere slike! Gjerne etter rask korrektur ;)

 

 

Det var en grei artikkel, men forfatteren bør lære seg å sjekke fakta om utstyret før han skriver om det.

Litt enig i det. Men artikkelen demonstrerer fint en type feil veldig mange, også erfarne reisere, gjør: kjøper inn for nytt utstyr så tett før turen at de bare rekker litt grunnleggende testing av om utstyret fungerer sammen f.eks. Synes på en side at forfatteren har gjort ganske gode forberedelser, men allikevel er ting som raw-støtte for helt nye kameramodeller et problem som vi aldri blir kvitt før produsentene slutter å insistere på å lage små variasjoner i filformatet for hver modell, selv om det finnes standardiserte måter å uttrykke de spesifikke egenskapene til et gitt nytt kamera, f.eks. i DNG.

 

Et Panasonic 20/1.7 ville tjent forfatteren godt i dårlig lys, og en søker og penpal ville også forbedret opplevelsen, men det ville og hevet prisen betraktelig. Og penpal er søt, men latterlig. Blåtann skulle vært bygget inn i ethvert halvseriøst kamera de siste fem årene, men fremdeles ser vi bare spredte tilfeller av blåtann eller wifi som tilleggsutstyr som ikke engang kan brukes over mange modeller.

 

Jeg syntes betraktningene rundt iPad / Air var interessante, og oppsummerer nok min antakelse om at det er en Air jeg har lyst til å ha i fotobaggen.

 

Håper på en strøm av slike feltrapporter fra ulike situasjoner og personligheter :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På tur med Olympus E-PL2 og en iPad.

Du nevner at du også hadde med en Canon Selphy CP800 på turen, men du nevner ikke den igjen. Jeg er spent på litt mer om den, for jeg har nettopp lagt en sånn nederst i fotobagen (under E-P1 og div. objektiver). For min del er jeg foreløpig veldig fornøyd, men jeg har bare skrevet ut et par dusin bilder, og ikke reist med den. Imponert over enkelheten og printkvaliteten. Liker muligheten til å kunne skrive ut et fint bilde raskt i en sosoial situasjon. Passer og veldig godt med de gode mulighetene til å redigere jpeg (evt fra raw) i disse kameraene. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er noen regel at artikkelforfatter går inn og kommenterer egen artikkel, men hvorfor ikke?

 

Til det siste først: Selphyen fungerte helt glimrende, tok lite plass og jeg skrev ut bilder til vertsfamilien vår på Borneo til stor glede for de. Jeg bare satte minnekortet inn i printeren, og bildet var klart et minutt senere. Både printeren og løsningen anbefales! Printeren var også en av grunnene til at jeg ville fotografere i høy JPEG-kvalitet. Dessuten vil det alltid være mer å arbeide med når JPEG-kvaliteten i utgangspunktet er høy, selv når du jobber på en iPad. Det kan jo også tenkes at jeg vil sende over et JPEG-bilde i topp kvalitet via e-post ved behov?

 

Til de andre tingene. Ja, språkvask er nødvendig, skal se om jeg kan få ordnet det.

Når det gjelder kunnskap og forberedelser, så var dette som jeg skriver et lånekamera fra Olympus. Jeg vile prøve kameraet slik jeg fikk det, og i den pakken lå det ingen søker, og var ikke interessert i å bruke egne penger på det. I utgangspunktet ville jeg også prøve Penpal,men det var ikke tilgjengelig før jeg reiste, en løsning jeg gjerne skulle prøvd ut.

Panasonic kommer heller ikke med sin f1.4 før om en stund, men dette er et råd til folk som vurderer å kjøpe kameraet. Altså ikke mangel på kunnskap, men jeg kunne skrevet det inn i teksten. Det jeg ikke nevner, er at det objektivet jeg aller helst ville hatt i bagen, var Panasonics 7-14mm vidvinkel. Når det gjelder objektiver, er jo smaken forskjellig så det blir nesten opp til hver enkelt hva man prioriterer. Her må en jo også ta i betraktning at objektivtilfanget nærmest er ubegrenset på disse kameraene med adaptere. Men det var noe lå utenfor denne artikkelens tema.

 

Til dette med RAW: Ja, det er alltid et problem med nye kameraer, men siden RAW er en viktig del av arbeidsflyten min, syns jeg det var verd å nevne det, selv om jeg vet at det vil komme en oppdatering både til ACR og Aperture før vi aner (Lightroom har vel sin klar straks?).

 

Jeg var så godt forberedt som jeg kunne være, så dette har nok ikke med "feil" å gjøre, dette var de rammene jeg hadde å jobbe med. Men det er alltid fint med konstruktive tilbakemeldinger.

:hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ekstern minnekortleser? Dytter du ikke bare minnekortet inn i den interne minnekortleseren og leser direkte?

Hvorfor tar du bare backup av viktige filer? Kan du ikke bare koble til en ekstern harddisk i USB-porten og ta backup av alt? (Uten å slette minnekortet selvfølgelig) Eller fyrer du opp Photoshop og gjør deg helt ferdig med all redigering etter hvert og bare tar vare på de ferdige jpg-bildene? I så fall regner jeg med du har kalibrert skjermen godt med f.eks en Spyder? Fungerer tethering bra på padda?

 

:p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har nettopp sett Apple Keynoten om iPad 2, denne skal kjøpes! 32GB virker litt lite når man skal ha video, bilder, musikk etc. Men ettter å ha sjekket hvor mye plass alle RAW-filene mine tar på harddsiken så er 32GB null problem for en 3-4ukers ferietur. 9659 RAW/JPG/PSD/TIFF filer tar litt over 120GB med plass, så hva gjør jeg med en 1TB disk til bilder og en til back-up :hmm:

 

Canon Selphy CP800 skal sjekkes ut. Er det mulig å koble denne direkte til iPad for utskrift?

Lenke til kommentar

Flott at artikkelforfatteren kommer inn og kommenterer og svarer på oppfølgingsspørsmål! Det er ganske vanlig heromrkring.

 

Til det siste først: Selphyen fungerte helt glimrende

 

Det er mitt inntrykk også, og særlig siden kamerautstyret tar så liten plass, er det rom for litt sånn luksus :yes:

 

Angående raw-diskusjonen, så kan jeg legge til at Olympus sine kameraer har en helt eksepsjonelt god jpeg-konvertering i kameraene, i tillegg har de god mulighet for å redigere bildene i kamera. Jeg bruker nesten aldri annet enn raw når jeg fotograferer lenger, selv om jeg vet at jeg vil trenge et jpeg. Jeg ser at jeg har det bildet jeg ønsker, redigerer ut en jpeg i ønsket kvalitet og eventuelt med art-filter, beskjærer til 3:2 og plukker ut minnekortet og setter det i printeren (eller i en usbkortleser og laster opp på nett), og voila! Jeg har ikke gjort noen grundig test av behovet for høy kvalitet på jpegen for print på Selphyen, har bare brukt Medium Normal og det blir overraskende bra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Canon Selphy CP800 skal sjekkes ut. Er det mulig å koble denne direkte til iPad for utskrift?

Vet ikke om den kan kobles til iPad, antar den kan. Men det som solgte den til meg, bortsett fra størrelsen, var at man ikke trenger å koble den til en pc, bare sett inn minnekortet og den lister opp jpeg-filer den finner.

Lenke til kommentar

Artig artikkel, men jeg tror som envnt en macbook air eller en annen ultraportabel hadde vært et bedre valg, innebygd minnekortleser og tastatur, istedet for å herje med konvertere som i praksis gjør at du må ta med deg like mye som en vanlig bærbar. Med en bærbar kan du også bruke lightroom, olympus overføringssoftware osv. Man har flere muligheter og samme størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Interessant artikkel. Det eneste supplementet jeg kunne tenke meg til dette utstyret var en liten GPS-dings for senere geo-tagging med tanke på reiserute/kart I blogg samt litt mer om erfaring med portabel skriver på reise… :thumbup:

 

Ja, eller at kameraprodusentene snart får fingern ut og begynner å implementere GPS i systemkameraene sine. Teknologien er der, bare se på kompaktkameraene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...