Gå til innhold

Rå THX-surround fra Logitech


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Z-5500 Digital:

 

Lanseringsdato

7. oktober 2004

Effekt (satelitthøyttalere)

62 W RMS

Effekt (senterhøyttaler)

69 W RMS

Effekt (subwoofer)

188 W RMS

Frekvensområde

33 Hz - 20 kHz

Lydutgang

5.1

RMS

505 W RMS

 

 

Ikke nødvendigvis så mye kraftigere enn Z-5500 da :) Det kan selvfølgelig være andre forbedringer som er vanskelig å lese ut fra disse veldig sparsommelige specsene. Hadde gjerne sett 4-5 optiske, og ikke bare 2. Men 2 er i alle fall bedre enn bare 1. Så joda, litt bedre har det blitt :)

Lenke til kommentar

Høyttalerne er sikkert bra de tatt pris og størrelse i betraktning....

 

...men THX slik jeg kjenner det, nei! Snarere utvanning av en standard som var kjent for å være kun det ypperste av det ypperste!

 

Naboen har B&W sitt hjemme THX høyttaler system fra 1994. Det kostet den gang kr. 45.000,-. Så kom forsterkerne på det samme, laserdisk, dekoder, kabler m.m. I dag seff oppgradert med BD spiller og HD projektor.

 

Alternative Klipsh, JBL m.fl. merker har tradisjonelt ikke vert noe særlig billigere for THX godkjente systemer.

 

Selv har jeg en NAD 218 effektforsterker. den gir 2x200 ekte watt i 8ohm, og veier ca 25 kg. Denne er THX godkjent for 2 front kanaler. Du trenger altså denne + en til + en noe svakere forsterker for 6 kanaler. Så kommer dekoder/forforsterker i tillegg.

 

Logitech er sikkert veldig bra mht tilsvarender produkter, men at dette er THX slik Georg Lucas mente det skulle være, tviler jeg sterkt på!

Lenke til kommentar

Høyttalerne er sikkert bra de tatt pris og størrelse i betraktning....

 

...men THX slik jeg kjenner det, nei! Snarere utvanning av en standard som var kjent for å være kun det ypperste av det ypperste!

 

Naboen har B&W sitt hjemme THX høyttaler system fra 1994. Det kostet den gang kr. 45.000,-. Så kom forsterkerne på det samme, laserdisk, dekoder, kabler m.m. I dag seff oppgradert med BD spiller og HD projektor.

 

Alternative Klipsh, JBL m.fl. merker har tradisjonelt ikke vert noe særlig billigere for THX godkjente systemer.

 

Selv har jeg en NAD 218 effektforsterker. den gir 2x200 ekte watt i 8ohm, og veier ca 25 kg. Denne er THX godkjent for 2 front kanaler. Du trenger altså denne + en til + en noe svakere forsterker for 6 kanaler. Så kommer dekoder/forforsterker i tillegg.

 

Logitech er sikkert veldig bra mht tilsvarender produkter, men at dette er THX slik Georg Lucas mente det skulle være, tviler jeg sterkt på!

 

http://peripherals.about.com/b/2009/03/08/what-does-thx-certified-mean.htm

 

Morsomt hvor mange som misforstår dette :)

 

On a different note, Z-5500 er suverent for mindre stuer og lager langt mere lyd med mye høyere kvalitet enn de fleste billiganlegg du finner på elkjøp. Jeg har vært borti anlegg til både 1999,- og 4999,- som Z-5500 spiller rævva av i både kraft og lydkvalitet. Så til prisen i ett rom av en mer normal/liten størrelse vil anlegget være meget bra!

 

Selvfølgelig får du bedre anlegg, og selvfølgelig må du betale mer! Nok om det :)

Lenke til kommentar

Til de som savner flere optiske innganger:

 

Har Z5500 nå, og har det koblet til TVen via optisk kabel. Til TVen er PS3, 360, og PC koblet til med HDMI. Funker som fjell!

Jeg forsøkte det samme hos meg, men da fikk ikke høyttalerne flerkanalssignal. PS3en klarte ikke sende DTS gjennom TVen, og da var det ikke så veldig kjekt...

Lenke til kommentar

Til de som savner flere optiske innganger:

 

Har Z5500 nå, og har det koblet til TVen via optisk kabel. Til TVen er PS3, 360, og PC koblet til med HDMI. Funker som fjell!

Jeg forsøkte det samme hos meg, men da fikk ikke høyttalerne flerkanalssignal. PS3en klarte ikke sende DTS gjennom TVen, og da var det ikke så veldig kjekt...

Det er nok ikke PS3 som ikke klarer det. Men det faktum at de aller aller fleste TVer sender kun ut stereo lyd via optisk. Så det er fort mulig at Jonern lurer seg selv her.

F.eks så sender alle Samsung kun ut stereo lyd via optisk.

 

Tar jeg ikke feil så er toslink egentlig laget kun for stereolyd. Så de fleste systemer som benytter det er også kun stereo. F.eks har du lydkort på pc som har 5.1, dolby digital etc, så må du signalet gjennom Dilby Digital Live (eller tilsvarende) for å encode suroundlyden i et format toslink støtter, da det ikke støtter det native.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...