Gå til innhold

Takket nei til Adobe Photoshop i 1988


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner meg om da en nrk ble presentert med "Friends", men ikke ville importere programmet fordi de mente det ikke ville fenge hos ungdommer. Needless to say, tv2 snappet det opp like etterpå...

 

Men for å være seriøs, sånt som dette er jo helt umulig å vite på forhånd. Du hører jo aldri historier om de (jeg antar) tusenvis av programmer/konsepter/patenter de aldri tok inn og som aldri ble til noe

Lenke til kommentar

Photoshop 1988 vs Photoshop 2011 har vel omtrent samme forskjell i verdi som én kongle vs én stor tømmerstokk. Man får ikke mange kroner for en kongle med argumentet om at den kan spire og vokse seg til et fullvoksent tre i framtida.

Ja, det er egentlig ikke før i de senere år at man har tatt potensialet til en merkevare skikkelig seriøst. Det er i dag lagt mye mer fokus på merkevarebygging og den langsiktige effekten av det enn de gjorde på 1980-tallet.

 

Men som andre sier over her, så er det ikke sikkert Photoshop hadde blitt det det har blitt i dag hvis de ble kjøpt av en avhengig kameraprodusent.

 

Morro å se hvordan små ideer kan bli til noe så stort.

Lenke til kommentar

Hvis Nikon hadde kjøpt Photoshop så hadde vi ikke hatt det samme programet i dag. Blir meningsløst å tro noe annet. Kanskje kunne det ha blitt bedre? Kanskje så dårlig at det ikke ville ha eksistert i dag? Hvem vet. Å tro at to forskjellige firma ville ha utviklet et identisk program helt likt i 23 år? Vel... :!:

Lenke til kommentar

Ser for meg intern støtte for NEF (og eventuelt annet de har rotet med opp i årene), men ingen støtte for DNG og en del andre, kameraproprietære formater. Med det resultatet at et annet program hadde vært dagens PS.

 

Husker i tidlige PS-tider, så fantes det et program som var utrolig bra på å redigere mega-filer og som kunne åpne deler av en biledfil. Det er også et annet program på markedet nå med noen smarte måter for enkelte typer redigering, basert på nivåer av gråtoner etc. Kanskje vi hadde hatt slike ting i én pakke, om PS ikke var kongen på haugen? Husker selvfølgelig ikke hva disse applikasjonene heter, og nå er det ikke tid for å rote med slikt.

Lenke til kommentar

Ser for meg intern støtte for NEF (og eventuelt annet de har rotet med opp i årene), men ingen støtte for DNG og en del andre, kameraproprietære formater. Med det resultatet at et annet program hadde vært dagens PS.

 

Husker i tidlige PS-tider, så fantes det et program som var utrolig bra på å redigere mega-filer og som kunne åpne deler av en biledfil. Det er også et annet program på markedet nå med noen smarte måter for enkelte typer redigering, basert på nivåer av gråtoner etc. Kanskje vi hadde hatt slike ting i én pakke, om PS ikke var kongen på haugen? Husker selvfølgelig ikke hva disse applikasjonene heter, og nå er det ikke tid for å rote med slikt.

 

Det var Corel Draw som var store den gang Photoshop var nytt.

Husker jeg kom med Photoshop 2 eller 3 eller hva det var og fattern bare ristet på hodet "Hiv det amatørgreiene" sa han:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nikon sine programmer er iallfall ubrukelig i mine øyne, ViewNX2 og Capture NX2 tar jo 10 sekunder før hver justering vises, men nå er det jo NIK software som har laget dem da ?, men filtre er de mestere på.

 

10 sekund? Hva slags pc er det du har? NX2 er ikke noe fartsmonster, jeg skal være enig i det, men det flyter da greit unna med min snart 4 år gamle komplett gaming-pc. Batch-jobbing holder jeg meg unna dog.

Lenke til kommentar

Noen som husker DeluxePaint på Amiga? Var et ganske så fint tegne og animasjonsprogram på starten av 90-tallet. Var kun støtte for bitmap grafikk, men det var enkelt å bruke og resultatene kunne bli forbløffende bra etter datidens standard. Det var der jeg lærte mine første ting rundt RGB skalaer, fill gradients og andre grafikk- og tegnerelaterte begreper.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...