Gå til innhold

Slik blir OS X Lion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er positiv til funksjoner som Resume og Versions, mens Launchpad synes jeg er helt unødvendig. Misson Control synes jeg er fin oppgradering av Expose. Fullskjermsapplikasjoner kan bli bra hvis andre produsenter også begynner å bruke det. Generelt sett har Apple vært flink til å utnytte skjermarealet.

Lenke til kommentar

Noe lignende den resume funksjonen har vært i linux i evigheter.

 

 

Som alt annet Linux er det bare halvveis implementert. GNOME/KDE session management tar seg kun av vindu plassering og størrelse, ikke "state" i applikasjonen. Og alle som har brukt dette vet at det ikke alltid fungerer så bra. Forhåpentligvis kan Apple gjøre bedre.

 

Hvorfor er det egentlig relevant om Linux har hatt funksjonen først eller ikke? Ser mange kommer med slike "stikk" hele tiden, men hvis du tror at alt du ser i Linux er kreative nyoppfinnelser så foreslår jeg at du tenker deg om en gang til. Hele systemet begynte jo som en klone av et annet OS (MINIX).

 

Alle OS låner ideer av hverandre og takk gud for det.

Endret av arokh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye meh, men resume hørtes topp ut.Er litt som mange nettlesere har hatt en stund og fortsetter fra forrige gang når man starter den på nytt, og er vel egentlig som hvilemodus, men skulle gjerne hatt det under en vanlig omstart i Windows også. Noen som vet om en måte å få det til?

Lenke til kommentar

Som alt annet Linux er det bare halvveis implementert. GNOME/KDE session management tar seg kun av vindu plassering og størrelse, ikke "state" i applikasjonen. Og alle som har brukt dette vet at det ikke alltid fungerer så bra.

 

For å være litt pirkete, så støtter de å lagre state også, men det krever at programutvikleren har lagt inn støtte for det i programmet. Noe jeg har sterk mistanke om at Apple's nye funksjon også vil kreve. Det er mulig at de kan sette et program til suspend og dumpe minnet, men det er hovedsaklig to problemer : hastighet (noen av programmene kan bruke en god del minne, flushe det til disk vil ta tid), og endret environment (tenk filer / file descriptors som ikke eksisterer lenger, klokka har forandret seg osv).

 

Vi får se. Men før jeg hører noe annet antar jeg at det er snakk om noe mac utviklere må aktivt legge inn støtte for. Som igjen vil bety at det bare vil fungere på noen programmer, og står i fare for å være noe utviklerene ikke gidder å legge inn, fordi ingen forventer at det skal virke (slik det etterhvert har gått med linux implentasjonene)

Lenke til kommentar

Kan noen si meg fordelen med å ha meny-panelet til det programmet som er fokusert på toppen av skjermen uansett hvor programmet er på skjermen? Altså panelet med "Fil, vis, rediger osv". iOS har no such thing.

 

Scenario: Jeg har to programmer åpne, og begge er 100% synlige på skjermen (deler skjermområdet). Men bare ett er i fokus (som jo er vanlig). Si at jeg ønsker å skifte fokus til det andre programmer, og så gå til "Fil > et eller annet". Da må jeg flytte musen bort på programmet (som kan ligge nede til høyre på skjermen), klikke for å få fokus, og så flytte musen helt opp til venstre på skjermen for å finne "Fil".

 

Har ofte lurt på hva greia med dette er. Det er jo ingen tvil om at Apple er geniale på intuitivt brukergrensesnitt, men dette henger vel igjen fra "gamle dager" (da Apple blant annet nesten gikk konkurs, med grunn). Jeg ser for meg at hvis Apple hadde laget et nytt desktop-OS hadde de ikke gjort det sånn, jeg ser kanskje for meg at de hadde kuttet ut hele "Fil, vis, rediger osv"-panelet. Det må vel være noe av de minst intuitive på dagens desktop-OS, og ofte er ikke menyene logisk oppbygd (selv om jeg er klar over at programmene er mer like sånn sett på OS X, f.eks at man alltid finner "Innstillinger" på samme sted).

 

Har aldri eid en Mac så har aldri brukt OS X over lengre tid og har derfor ikke følt den eventuelle fordelen dette har. Noen som kan si meg den?

 

GNU/Linux-distribusjoner har vært min desktop i ~10 år, og nå har jo Ubuntu (fra 11.04) begynt med det samme. "Globalmenu" har jo lenge eksistert for GNOME, men bare fungert sånn halvveis, og jeg har ikke sett poenget. Er skeptisk til om Ubuntu kan klare å få det 100% gjennomført siden standarden hele veien i GNU/Linux-programmer har vært å ha det slik som i Windows.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Si at jeg ønsker å skifte fokus til det andre programmer, og så gå til "Fil > et eller annet". Da må jeg flytte musen bort på programmet (som kan ligge nede til høyre på skjermen), klikke for å få fokus, og så flytte musen helt opp til venstre på skjermen for å finne "Fil".

Mulig jeg overser poenget i innlegget ditt, men hva er galt med å bruke cmd + tab (alt + tab på Windows-maskiner)? Da vil programmets menylinje dukke opp, selv om selve programvinduet er minimert.

Lenke til kommentar

Mulig jeg overser poenget i innlegget ditt, men hva er galt med å bruke cmd + tab (alt + tab på Windows-maskiner)? Da vil programmets menylinje dukke opp, selv om selve programvinduet er minimert.

 

Selvfølgelig er jeg klar over at det finnes tastekombinasjoner som skifter fokus mellom vinduer (selv bruker jeg Compiz på GNU/Linux med en haug av nyttige tastekombinasjoner), men det er ikke hver dag jeg ser vanlige databrukere sitte der og trykke CTRL+C for å kopiere tekst - ikke en gang delete-knappen brukes. Det er høyreklikking for alle penga. Jeg har vel et inntrykk av at Mac-brukere (uansett "nivå") er generelt flinkere til å bruke tastekombinasjoner, men poenget med spørsmålet mitt var vel heller hvor intuitivt det er for den vanlige bruker. Man kan alltid si at "ja men man kan bare gjøre sånn og sånn" (spesielt på GNU/Linux), men den for den vanlige bruker er det nødvendigvis ikke slik. Og Apple legger jo veldig opp til å bruke mus med sin stadig bedre touchpad, og multitouch på iOS (samme der, man måtte ha trykket først på programmet, så beveget fingeren opp til panelet).

 

Panelet på toppen er veldig kjekt for å vise små statusikoner o.l., noe også GNOME benytter seg av (og Ubuntu kjører veldig på der). Kanskje Apple ikke fant noe bedre å bruke resten av plassen til? Vill spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar

@oj88: Du har rett i at plasseringen av menylinjen helt øverst i skjermbildet i Mac OS henger igjen fra "gamle dager" - faktisk helt fra Mac OS 1.0 i 1984 (og før det i Apple Lisa).

Det ble i sin tid forsket mye både på dette og andre grunnleggende prinsipp for brukergrensesnitt, så langt tilbake som til 50- og 60-tallet da noen av grunnprinsippene for moderne datamaskiner og GUI ble utviklet. (Styrekulen ble f.eks oppfunnet i 1952, og datamusen ble oppfunnet i 1963.)

Noe av det teoretiske grunnlaget for å modellere og vurdere ergonomi og effektivitet i brukergrensesnitt finnes i "Fitt's law", og fra den kan man bl.a utlede følgende:

 

- Edges and corners of the computer monitor (e.g., the location of the Start button in Microsoft Windows and the menus and Dock of Mac OS X) are particularly easy to acquire because the pointer remains at the screen edge regardless of how much further the mouse is moved, thus can be considered as having infinite width.

- Similarly, top-of-screen menus (e.g., Mac OS) are easier to acquire than top-of-window menus (e.g., Windows OS).

- Pop-up menus can usually be opened faster than pull-down menus, since the user avoids travel: the pop-up appears at the current cursor position.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Fitt%27s_Law

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Runar: Har ikke sagt at det nødvendigvis er et problem, bare at jeg ikke helt skjønner valget. Og som sagt, dette har eksistert i Mac OS hele veien, og jeg lurer på om de hadde valgt det i dag.

 

@Networn: Takk for informativt svar! Ser poenget med at det er lettere å nå "top-style menus" når de ligger på toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...