Gå til innhold

Intels nye brikkesett vist i det skjulte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med P67 chipset får man ikke benyttet intels Quick Sync.

Så skal man drive med videoredigering, har nok Z68 en stor fordel.

Dette er helt korrekt. Nå får man bare brukt Quick Sync med H67, men dermed går man glipp av entusiastegenskapene.

 

Og er det noe entusiaster absolutt har lyst på, er det nettopp Quick Sync. Denne egenskapen muliggjør uhyre rask transkoding av video, faktisk opptil 5 ganger raskere enn uten Quick Sync. Programvarestøtten er foreløpig ikke veldig stor, men det kommer. Jeg forestiller meg at det kommer til å dukke opp en bråte med andre bruksområder for Quick Sync etterhvert.

Lenke til kommentar

Det jeg kunne tenke meg å vite men ikke klarer å finne er om noen av Sandy Bridge chipset'ene som H67 eller evnt Z68 har støtte for Out-of-band kvm (http://www.realvnc.com/products/viewerplus/index.html) etc som ble lansert i Q(x)57 chipsetene. Siden jeg har noen hodeløse hjemmeservere stående spredd rundt omkring som innimellom tuller seg til er dette en svært interessant feature for neste gang jeg skal bygge om en.

Lenke til kommentar

Bra artikkel med endel info!

Synes kvaliteten på artikler har falt omtrent hvert eneste år. Blir mindre og mindre tekst i hver artikkel, ufullstendig info osv.

Men, denne likte jeg altså :thumbup:

 

Mini-ITX kort hadde vært kjekt! -Kjempespennende format som gir meg en hel haug med ideer til fete prosjekter!

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det blir med inbytte av P67 hovedkort, vil nettbutikker eller produsenter kreve bytte likt mot likt? Eller bytte innen en tidsfrist?

 

Frister veldig å holde på mitt "defekte" P67, til Z68 er i butikkene og bytte mot et av de for å få med Quick Sync støtte.

Lenke til kommentar

Man kan vel bruke de samme CPUene på både H67 og Z68. Forskjellen er at man kan overklokke på Z68, noe man ikke har mulighet til H67.

 

Z68 vil fortsatt kreve at man bruker den integrerte grafikken for å bruke QuickSync. Mao. bruker man dedikert grafikkort, så får man ikke bruke QuickSync.

 

Det skal også nevnes at det kommer programvare som muligjør bruk av QuickSync på H67 med dedikert grafikkort nå. Dog er ikke denne utviklet av Intel. Se her.

 

Personlig synes jeg Intel roter fælt om dagen med chip(setene) sine. Det er godt gjort, iom at nesten alt er integrert i CPUen...

Lenke til kommentar

Alle 1155 prosessorer passer i alle 1155 kort, uansett om det måtte være H61, Z68, H67 eller P67. Likevel må en ta hensyn til at noen hovedkort ikke støtter mer enn 65 watt TDP.

 

Personlig synes jeg de kunne holdt seg til et brikkesett. Gjerne P67, men lagt til en hdmi ut på alle kort. Kuttet ut dvi og vga. Hadde gjort ting litt enklere og billigere (?)

Lenke til kommentar

Z68 vil fortsatt kreve at man bruker den integrerte grafikken for å bruke QuickSync. Mao. bruker man dedikert grafikkort, så får man ikke bruke QuickSync.

 

Mulig jeg tar feil, men trodde at man med Z68 kan få automatisk veksling mellom integrert og dedikert, for strømsparing.

 

Da burde det vel ikke være hindringer for å bruke QuickSync, selv om man har dedikert grafikkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...