Gå til innhold

Mer kapasitet for TeraStation


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den gir også god lesing for RAID-fetisjister med støtte for 0, 1, 5, 6, 10, 50, 51, 60, 61 og JBOD.

 

Hvis man benytter seg av 8 disker og totalt 24TB er ikke RAID noe for "fetisjister", det er strengt tatt livsnødvendig. Og da er "RAID-versjonene" 0 og JBOD uaktuelt.

 

Virker som et godt produkt som kunne vært interessant. Fikk dere ikke noen prisantydning?

Lenke til kommentar

Fint med RAID-fetish, men jeg vil nå påstå at RAID 61 er passe meningsløst, iallfall med bare 8 disker. RAID 61 (eller 6+1 som det kan kalles) spiller her på at man kan speile to RAID 6-grupper. Minste antall disker for RAID 6 er 4. To av diskene (vilkårlig hvilke) kan da gå ned uten tap av data. Med en ekstra RAID 6-gruppe som speil får man da et speil som kan tåle at to vilkårlige av dets disker går ned. Men siden RAID 61 som helhet tåler at én av de to gruppene går tapt (hele grupper er redundante), vil det totale antallet disker som kan gå ned være 6, såfremt RAID 6-gruppene ikke taper mer enn to disker hver (2+4).

 

Passe meningsløst :roll:

 

Man får i tillegg bare utnyttet 2 diskers kapasitet! :D

 

Men er det gøy? JA! ;)

Lenke til kommentar

eha, har en Synology NAS. De er greie. Veldig stillegående. (Har den rett ved TVen. Og kjerringa klager ikke på den :)

 

Men har veldig lyst til å bygge en selv også. Men det er vanskelig å lage en som sluker mindre strøm enn de som allerede er ferdig oppsatt i markedet i dag. Det er mitt mål. Flest mulig disker, og minst mulig strømdrift.

Lenke til kommentar

Denne var unektelig fin. :dribble:

 

8x3TB i RAID 6 og USB 3.0, eSATA og forhåpentlig Thunderbolt.

Men jeg hadde ikke betalt over 10.000 for den. Privat. Punktum.

Dette er en boks som står for seg selv, man kobler til den via nettverket. Vil tro det er snakk om én eller to Gbps ethernet-porter.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Virker som et godt produkt som kunne vært interessant. Fikk dere ikke noen prisantydning?

 

Google gir svar:

 

The TeraStation Pro 8 features eight populated bays of storage shipping in RAID 6 with support for RAID 0/1/5/10 modes as well. The TeraStation Pro 8 will be available in February at an estimated street price of $2,999.99 for the 8 TB (TS-8VH8.0TL/R6), $4,499.99 for the 16 TB (TS-8VH16TL/R6) and $6,499.99 for the 24 TB (TS-8VH24TL/R6).

 

Du betaler mye i forhold til en hvilken som helst hjemmesnekra "server", har en med plass til 10 disker selv (Antec 1200 kabinett, HK med 8 porter + kontrollerkort med 2 og en MIST PSU med modulære kabler). Kjøpte meg 2x2TB og pensjonerte 1x250GB, 4x500GB og 1x750GB disk nå nylig, merker at den er overkill. Skulle klart meg med de "vanlige" 6 SATA portene alle hovedkort har nå. Du mister noen RAID-muligheter men softraid og rett og slett manuell duplisering selv duger greit.

Lenke til kommentar

Fult klar over det KjellV. Men det er vel noen overføringskoblinger annet enn RJ45 porter. Jeg hadde ikke giddet å overføre 10 TB med 1gbit port.

Da missforstod jeg :)

 

Jeg har ingen praktisk erfaring med gigabit ethernet, men vil dette stå tilbake for eSATA og USB? Antar de færreste kjører RAID 0 på en slik enhet, og da vil gigabit ethernet ligge rundt skrivehastigheten til en harddisk.

 

Virker som et godt produkt som kunne vært interessant. Fikk dere ikke noen prisantydning?

 

Google gir svar:

 

The TeraStation Pro 8 features eight populated bays of storage shipping in RAID 6 with support for RAID 0/1/5/10 modes as well. The TeraStation Pro 8 will be available in February at an estimated street price of $2,999.99 for the 8 TB (TS-8VH8.0TL/R6), $4,499.99 for the 16 TB (TS-8VH16TL/R6) and $6,499.99 for the 24 TB (TS-8VH24TL/R6).

 

Du betaler mye i forhold til en hvilken som helst hjemmesnekra "server", har en med plass til 10 disker selv (Antec 1200 kabinett, HK med 8 porter + kontrollerkort med 2 og en MIST PSU med modulære kabler). Kjøpte meg 2x2TB og pensjonerte 1x250GB, 4x500GB og 1x750GB disk nå nylig, merker at den er overkill. Skulle klart meg med de "vanlige" 6 SATA portene alle hovedkort har nå. Du mister noen RAID-muligheter men softraid og rett og slett manuell duplisering selv duger greit.

Var en solid pris, ikke overraskende. Det beste hadde vært om man kunne kjøpt en enhet uten harddisker og satt inn det man selv følte for, men siden dette er rettet mot bedrifter skjer nok ikke det.

 

Det som er glimrende med denne enheten er RAID 6. Skal man sette sammen et system selv med en god 8-porters RAID 6-kontroller kommer man fort opp i pris, dog ikke så mye som Buffalos enhet. En maskin med 2*2TB er nok ikke mye sammenlignbar med TeraStation Pro 8.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

eha, har en Synology NAS. De er greie. Veldig stillegående. (Har den rett ved TVen. Og kjerringa klager ikke på den :)

 

Men har veldig lyst til å bygge en selv også. Men det er vanskelig å lage en som sluker mindre strøm enn de som allerede er ferdig oppsatt i markedet i dag. Det er mitt mål. Flest mulig disker, og minst mulig strømdrift.

Enig, det er vanskelig. Har nå selv en server med 8 disker à 1.5TB i hw-raid6 (3ware-kontroller), og får syke hastigheter (400-500 MB/s på kopiering av store filer internt), men det har mange ulemper - først og fremst strømbruk. Dernest sliter du med å finne noen hot swap-trays som støtter status/indikator (i tillegg til access) på fronten i tilfelle en disk ryker, slik at du kan se hvilken som er defekt.

 

NAS-er har slike ting innebygget. Du mister litt hobbyfaktor og ytelse, men du sparer masse strøm og det er lettere å skifte disker.

 

Har en sånn hvit, billig Synology-NAS, også. Brukes som backup. Synes ytelsen er for lav (spesielt når serveren fint klarer å mette en 1Gbit-link).

 

Planlegger å pensjonere serveren som filserver og skaffe meg en Synology 1511+ (den klarer fint å mette 1Gbit). Kan da bruke serveren som en ren vmware-server og hive masse SSD-er på 3ware-kontrolleren ;)

 

Er greit å skille filserver-funksjonalitet fysisk fra øvrig serverfunksjonalitet, synes nå jeg :)

Lenke til kommentar

Hmm, lurer nesten på om jeg må utvide med NAS enheter etterhvert jeg også. Tror det er plass til en disk til i serveren, så er det fullt. Alternativet er ekstra kontroller og større kabinett. og/eller eSATA og USB enheter, men det er jo grenser for hvor mange av dem man kan ha liggende på serverrommet også.

 

 

Dyrt ja, men det virker litt mer praktisk m.t.p. hotswapping og knoting?

Spørs bare hvor mye det koster å ha ett NAS med plas til ~disker. Den Buffalo'en på 24TB er i alle fall uaktuell.

 

Har synology norske forhandlere?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

men det har mange ulemper - først og fremst strømbruk.

Jeg kjører WOL på min server så jeg slår den på og av fra hvorsomhelst i heimen ved behov.

(Har en bitteliten NAS 500Gb i tillegg som står som internet FTP tjener).

Dernest sliter du med å finne noen hot swap-trays som støtter status/indikator (i tillegg til access) på fronten i tilfelle en disk ryker, slik at du kan se hvilken som er defekt.

Kontrolleren sier ifra hvilken (og det er ikke akkurat en heldagsjobb å merke hot-swap bay'ene med en klistrelapp)

Dessuten kan vel du vel be de fleste kontrollere tenne access lyset på alle diskene som ikke har feil.

Er greit å skille filserver-funksjonalitet fysisk fra øvrig serverfunksjonalitet, synes nå jeg :)

Akkurat den er jeg enig i, ihvertfall mht tilgang utenfra. Derfor skaffet jeg meg en NAS som FTP i DMZ.

 

Jeg er også litt uenig med meg selv om filserveren også skal være DLNA tjener eller om jeg skal benytte noe annet til denslags. Samtidig er det jo nettopp fleksibileten som skiller en skikkelig server fra en NAS.

Lenke til kommentar

Snadder snadder.. men kanskje litt overkill.. tror jeg heller invisterer i et godt raid kontroller kort og dytter det inn i servern min kanskje..

eller kanskje gjøre om hele servern med et nas os. er ikke helt fornøyd med raid muligetene på den hovedkortet mitt men. unektelig smålekker denne saken!

 

men det har mange ulemper - først og fremst strømbruk.

Jeg kjører WOL på min server så jeg slår den på og av fra hvorsomhelst i heimen ved behov.

(Har en bitteliten NAS 500Gb i tillegg som står som internet FTP tjener).

Dernest sliter du med å finne noen hot swap-trays som støtter status/indikator (i tillegg til access) på fronten i tilfelle en disk ryker, slik at du kan se hvilken som er defekt.

Kontrolleren sier ifra hvilken (og det er ikke akkurat en heldagsjobb å merke hot-swap bay'ene med en klistrelapp)

Dessuten kan vel du vel be de fleste kontrollere tenne access lyset på alle diskene som ikke har feil.

Er greit å skille filserver-funksjonalitet fysisk fra øvrig serverfunksjonalitet, synes nå jeg :)

Akkurat den er jeg enig i, ihvertfall mht tilgang utenfra. Derfor skaffet jeg meg en NAS som FTP i DMZ.

 

Jeg er også litt uenig med meg selv om filserveren også skal være DLNA tjener eller om jeg skal benytte noe annet til denslags. Samtidig er det jo nettopp fleksibileten som skiller en skikkelig server fra en NAS.

Lenke til kommentar

Men jeg hadde ikke betalt over 10.000 for den. Privat. Punktum.

Enig. Ville også tatt en grundig titt på denne:

http://www.synology.com/enu/products/DS1511+/index.php

 

Selv om den ikke har USB 3.0, så støtter den 3TB-disker. I tillegg kan den utvides med to slavemoduler for totalt 15 disker.

 

Tilgjengelig for ca. 6400 kr:

http://www.dustinhome.no/pd_5010549066.aspx

 

Virker som en veldig grei enhet. Sjekket prisene på Ebay også mtp at kursen er ganske god nå, men det er mer eller mindre lik pris der og på Dustin (når man tar frakt og moms med i beregningen). Sparer kanskje 1000,- på enheten + 5 stk 3TB disker. Ikke verdt det.

 

Jeg har tidligere kikket både på Thecus 7700Pro (7-bay NAS) og Qnap sin 809 Pro+ eller hva den het (8-bay NAS). Tror nok begge de er "bedre" enn DS1511+, men prisen er også deretter. DS1511+ ser derfor ut til å kunne være et skikkelig røverkjøp.

 

I alle fall sålenge man har muligheten til å enkelt utvide raidet med flere disker etterhvert som behovet øker, men uten å tape data. Hovedgrunnen til å se på f.eks. Qnap 809+ Pro var støtte for hele 8 disker, men at DS1511+ "bare" har plass til 5 gjør ingenting når man kan utvide til 10 eller 15 via ekstra "hyller". Genialt! Samt offisiell støtte for 3TB disker da, og at enheten kjører EXT4 er heller ikke dumt.

Lenke til kommentar

Jeg kjører WOL på min server så jeg slår den på og av fra hvorsomhelst i heimen ved behov.

Ja, men det kommer helt an på scenariet. Jeg har ESX kjørende med 5-6 ulike virtuelle servere (RAID-et står på ESX): filserver, rdp-server, webserver, diverse appservere og litt forskjellig. Da er det ikke hensiktsmessig med WOL for den doningen.

Kontrolleren sier ifra hvilken (og det er ikke akkurat en heldagsjobb å merke hot-swap bay'ene med en klistrelapp)

Dessuten kan vel du vel be de fleste kontrollere tenne access lyset på alle diskene som ikke har feil.

Det er helt riktig, men jeg synes det er enklere med en NAS-dings som gjør alt for deg allikevel.

Jeg er også litt uenig med meg selv om filserveren også skal være DLNA tjener eller om jeg skal benytte noe annet til denslags. Samtidig er det jo nettopp fleksibileten som skiller en skikkelig server fra en NAS.

Nettopp derfor kan det være fornuftig å skille filserver ut i en NAS. Ikke bare er det sikrere, men det er den mest strømslukende delen, også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...