Gå til innhold

Her er laser-TV-en!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg avventer bedre kilder med dokumentasjon om hvordan denne teknologien fungerer, men fra før er ikke LaserTV spesielt god på bildekvalitet og fargepresisjon, men har vært ganske billige i forhold til skjermstørrelsen.

Bakprojeksjon du tenker på her?

Det stemmer, men fargeproblemene med LaserTV så langt har vært knyttet til lasere som lyskilde ikke selve projiseringen, så med mindre dette er kraftig forbedret så vil LCD-modellene ha lignende problemer, og da har jeg ikke tatt i betraktning hva LCD-panelet gjør med fargene.

Men bare så det er sagt, modellene omtalt i artikkelen vil trolig ikke være priset som Laservue men mer som vanlige LCD-TVer. Men jeg forventer at disse nye LCD-modellene vil vise skarpere bilde enn laservue.

Lenke til kommentar

Jeg avventer bedre kilder med dokumentasjon om hvordan denne teknologien fungerer, men fra før er ikke LaserTV spesielt god på bildekvalitet og fargepresisjon, men har vært ganske billige i forhold til skjermstørrelsen.

 

Står ikke all dokumentasjonen du trenger i artikkelen da?

Det er ikke snakk om noen ny display-teknologi, men gode gamle LCD!

 

LCD med CCFL og særlig LED bakgrunnsbelysning/lampe har hatt en stor ulempe ift f.eks. plasma, da selve lampene bak LCD-panelet ikke har gitt fra seg et bredt nok frekvensspekter på lyset. Da hjelper det ikke uansett type LCD-panel foran, for noen frekvenser 'mangler' i lyset bak panelet. Her setter man altså inn noen ekstra lamper i tillegg til LED-lampene for at de til sammen skal produsere lys i alle synlige frekvenser.

 

Hva er det du føler skulle vært 'dokumentert' i så måte?

Lenke til kommentar

Jeg avventer bedre kilder med dokumentasjon om hvordan denne teknologien fungerer, men fra før er ikke LaserTV spesielt god på bildekvalitet og fargepresisjon, men har vært ganske billige i forhold til skjermstørrelsen.

 

Står ikke all dokumentasjonen du trenger i artikkelen da?

Det er ikke snakk om noen ny display-teknologi, men gode gamle LCD!

 

LCD med CCFL og særlig LED bakgrunnsbelysning/lampe har hatt en stor ulempe ift f.eks. plasma, da selve lampene bak LCD-panelet ikke har gitt fra seg et bredt nok frekvensspekter på lyset. Da hjelper det ikke uansett type LCD-panel foran, for noen frekvenser 'mangler' i lyset bak panelet. Her setter man altså inn noen ekstra lamper i tillegg til LED-lampene for at de til sammen skal produsere lys i alle synlige frekvenser.

 

Hva er det du føler skulle vært 'dokumentert' i så måte?

Hvilke "frekvenser" er det som mangler hvor?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvilke "frekvenser" er det som mangler hvor?

 

For å sitere fra artikkelen:

"Laserdiodene – som har en bølgelengde på 638 nm – bidrar med rødfarge, mens LED-ene består av cyan – altså en blanding av grønt og blått. Ved å kombinere disse elementene får man dermed et komplett fargespekter à la RGB."

 

- altså mangler LED-belysningen helt eller delvis frekvensene rundt 638nm (som er rødt - i grenselandet mot infrarødt)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...