Gå til innhold

N950 kan bli Nokias første MeeGo-mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ingen problem med å tro på dem, men jeg ser ikke vitsen med å kjøpe et OS ingen kommer til å gidde å lage apps til :nei:

Dersom det eneste du er ute etter er "apps" så er ikke dette operativsystemet for deg, enda, i alle fall.

 

MeeGo har andre meget gode bruksområder, dog. Du kan installere Linux-programmer på det (og snart sannsynligvis Android-programmer også). Er veldig flott dersom man bare "må" gjøre noe mens man er på farta. Så man kan vel si at det er en del folk som lager "apps" til denne, men de kaller programvaren sin for programvare, og ikke app, noe jeg ikke har noe problem med i det hele tatt. App er et grusomt ord. Jeg tror også at fremtiden til "apps" er ganske råtten, da mesteparten av disse småfunksjonene sannsynligvis vil fungere meget godt i en god mobil browser. Fremtiden ligger på nettet, og i god underliggende programvare pluss interaksjon mellom enheter, noe MeeGo er laget for spesifikt...

 

Dersom denne telefonen faktisk kommer, og den får gode anmeldelser så ser jeg ikke bort fra at jeg kjøper den, men jeg har ikke trua på Nokia lenger altså...

Lenke til kommentar

MeeGo fra Nokia sin side er i praksis dødt, straks N950 kommer ut vil MeeGo forbli et "langsiktig utviklingsprosjekt". Den nye avtalen med MS kom etter et betydelig beløp som kompensasjon, og det handler nok mer om at MS frykter en ny konkurrent enn at Nokia har troen på Windows Phone. På relativt kort tid har iPhone blitt en suksess og nå i senere tid Android. MeeGo vil utkonkurrere Android på ytelse og batteritid, og kombinert med et godt GUI ville dette blitt en farlig konkurrent for Windows Phone, forutsatt at et selskap satser på MeeGo.

 

Frem til noen andre større selskaper satser på MeeGo eller Nokia mot formodning ombestemmer seg, så er dessverre MeeGo uinteressant for utvikling av programvare (utenom hobby da selvsagt). Selv har jeg ventet i lengre tid på den første MeeGo-telefonen, men så lenge dette blir noe forbeholdt entusiaster så er det dessverre ganske dødt, men N950 er helt sikkert en god telefon.

 

Jeg er veldig spent på fremtiden til Qt som i senere tid virkelig har blitt "blankpolert" og begynner å få god utbredelse. Qt er også svært viktig for skrivebordsmiljøet KDE. Hvis Nokia kommer til å satse på Windows Phone i lengre tid fremover kan det bli interessant å se hvilken rolle Qt får i det lange løp.

Lenke til kommentar

MeeGo fra Nokia sin side er i praksis dødt, straks N950 kommer ut vil MeeGo forbli et "langsiktig utviklingsprosjekt". Den nye avtalen med MS kom etter et betydelig beløp som kompensasjon, og det handler nok mer om at MS frykter en ny konkurrent enn at Nokia har troen på Windows Phone. På relativt kort tid har iPhone blitt en suksess og nå i senere tid Android. MeeGo vil utkonkurrere Android på ytelse og batteritid, og kombinert med et godt GUI ville dette blitt en farlig konkurrent for Windows Phone, forutsatt at et selskap satser på MeeGo.

 

Frem til noen andre større selskaper satser på MeeGo eller Nokia mot formodning ombestemmer seg, så er dessverre MeeGo uinteressant for utvikling av programvare (utenom hobby da selvsagt). Selv har jeg ventet i lengre tid på den første MeeGo-telefonen, men så lenge dette blir noe forbeholdt entusiaster så er det dessverre ganske dødt, men N950 er helt sikkert en god telefon.

 

Jeg er veldig spent på fremtiden til Qt som i senere tid virkelig har blitt "blankpolert" og begynner å få god utbredelse. Qt er også svært viktig for skrivebordsmiljøet KDE. Hvis Nokia kommer til å satse på Windows Phone i lengre tid fremover kan det bli interessant å se hvilken rolle Qt får i det lange løp.

Har du kilde til at Nokia har fått kompensasjon fra microsoft? Alt som har vært sagt fra Nokia er hvor mye avtalen er verd for dem på sikt (altså hvor mye de regner med å tjene).

Lenke til kommentar

Dersom denne kommer med betydelig bedre maskinvare(*) bytter jeg trolig min N900 med denne, med mindre Intel finner andre partnere for Meego som greier å få ut en telefon omtrent samtidig.

 

* N900 har et par store problemer jeg håper de har utbedret på N950.

- SOC-chippen de har brukt har kun 256MB flash internt. Den kommer også med en chip på 2GB og en på 32GB og disse er montert forskjellige plasser i filsystemet. Dette fungerer flott, men denne spesialmonteringen gjør at det må tas hensyn som f.eks Debian/Ubuntu og andre normale distroer ikke må gjøre. Å kjøre en Debian-strukturert pakke i pakkebehandleren kan i verste fall gjøre at telefonen din ikke starter da den har lagret 50MB grafikkdata "feil" plass i filsystemet i forhold til hvordan de forskjellige lagringschippene er montert.

- SOC-chippen har bare 256MB RAM. En gigabyte eller to hadde ikke vært en ulempe.

- N900 har bare én kjerne om jeg husker rett, noe som gjør at telefonen oppfører seg litt uberegnelig når en høyprioritert oppgave (som en innkommende telefonsamtale) skjer. To kjerner hadde nok bedret det.

Lenke til kommentar

N900 har en helt annen styrke i OS'et enn pinglete Apple- og Android-telefoner. For de av oss som setter pris på et fullstendig operativsystem med skikkelig programvare i stedet for apps så er ekte Linux tingen. iPhone må fortsatt ha en egen app for youtube. mens N900 spiller alt videoinnhold fra alle mulige sider direkte i browseren. Tilogmed bt.no sitt videoinnhold spilles i browseren til N900. Dette er bare ett eksempel på hva det betyr å ha et ekte OS på mobilen, og jeg ville ikke byttet dette bort for alle apps i verden. Gleder meg til N950, den kan fort bli min neste mobil.

Lenke til kommentar

Så godt som jeg like Android, blir jeg lei av det app-systeme jeg også. Synes rett og slett ikke det er slik jeg vil/kan jobbe på telefonen, så om jeg kunne skru tiden tilbake hadde jeg kjøpt N900. Da er det jo enda bedre at N950 kommer. Kanskje det bli en på meg, komme an på penger situationen

Lenke til kommentar

Elop har gjort sitt for at dette produktet skal bli usalgbart. Det er offentlig sagt at Nokia skal nedskalere sitt arbeide på MeeGo så snart de får presset ut ett produkt. Det er et produkt fullstendig uten framtid. Du bør kun kjøpe dette dersom du

1) VET hva N900 er, styrker men spesielt svakheter,

2) er villig til å kjøpe en telefon komplett uten support, og

3) synes det er greit at det knapt finnes utviklere, og de som finnes er i ferd med å hoppe av. Husk på at dette blir MeeGo / Harmattan og ikke ekte MeeGo. Kan ende opp som Maemo 6 fordi de har fortsatt ikke tillatelse til å bruke MeeGo-navnet på Harmattan.

 

Når det så er en offentlig hemmelighet at N950 skulle vært N9-00, men den ble scrappa på grunn av for dårlig hardware-kvalitet på tastaturet... Så de droppa tastaturet. Not so hot, really.

 

Dette blir en telefon for applikasjoner, ikke apps. Til gjengjeld blir den sannsynligvis et superkraftig verktøy på programvaresiden. Hvis du er i stand til å drifte din egen linuxtelefon.

 

Men seriøst - hvis du virkelig vil kjøpe denne, bør du kanskje vurdere N900 en gang til. N950 ser ut til å bli mye nærmere en vanlig Android-telefon. Minus framtid.

 

Nokia var redde for å pisse i buksene for å holde seg varme... Så de helte bensin på over dem og tente på.

 

Det er en ting som er lov å håpe på, at Intel selv ønsker å støtte opp om handset-delen av MeeGo. I såfall kan de vel få HP eller noen til å presse ut et par MeeGo-telefoner. Nokia tok offentlig selvmord, og har troverdighet i strategi-spørsmål som Sony i DRM-spørsmål.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

:no: 950 hadde vært en "Geeek" spennende tlf, vis det ikke var for at Nokia allerede har lagt ned meego avd. Men for meg selv, spiller det ikke så stor rolle bare tlf kommer med en skikkelig prossesor, og en bra skjerm.

Nokia er Desverre litt ut for meg..vil ikke anbefale den til noen av mine venner.

Lenke til kommentar

Meego er imidlertid fortsatt et langsiktig prosjekt, og det virker som om N950 skal appellere mer til utviklere enn til massemarkedet.

 

Utvikler av hva da? I følge Elop så er jo fremtida for Nokia Microsoft og da skal man ikke bruke QT eller MeeGo videre...

 

N950 kan være et samler-objekt, men ikke noe særlig annet... Skulle dog ønske at det ikek var sånn.

 

Tror at Nokia kommer til å blø kraftig pga samarbeide med Microsoft før de avslutter samarbeide og så står de på bar bakke etter det...

Lenke til kommentar

At Nokia blør er ikke noe man trenger å tro, det er bare å se på aksjekursen. Den har gått ned, ned, ned siden Elop satte fyr på plattformene sine. Det er ingen som tror Nokia vil få hodet over vannet igjen før tidligst 2012/2013 med den nye strategien. Noe som er litt ironisk, siden grunnen til at MeeGo ikke blir satset på er at MeeGo ikke er klart i 2011.

Lenke til kommentar

At Nokia blør er ikke noe man trenger å tro, det er bare å se på aksjekursen. Den har gått ned, ned, ned siden Elop satte fyr på plattformene sine. Det er ingen som tror Nokia vil få hodet over vannet igjen før tidligst 2012/2013 med den nye strategien. Noe som er litt ironisk, siden grunnen til at MeeGo ikke blir satset på er at MeeGo ikke er klart i 2011.

 

Jeg tenkte mer på blø i forhold til tapt markedsandel, ikke bare aksjekursen. :)

Lenke til kommentar

Det er det aksjekursen er basert på nå...

 

Analytikerne justerte forventningene fra, hva var det, 24% forventet andel i 2011 til 12% andel i 2011... Forventet at hverken kundene, kjedene eller Nokia selv kommer til å kjøre som om ingenting har hendt i forhold til å investere normalt i/på Symbian-produkter fra nå av. Denne justerte forventningen markerte et foreløpig bunnpunkt på aksjekursen, laveste punkt på 14 år, tror jeg.

 

Dette oversettes direkte i tapt omsetning 2011, dersom de har rett.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

For dem som ikke helt vet hva en N900 kan gjøre:

 

* Kjøre Debian. Dette gjør at du vil kunne ha en fullversjon av Open Office, Gimp (photoshop for linux) og de fleste andre programmer beregnet for Debian Linux. Her kan man bare le av ord som "apps" og lignende. Du har en PC i lomma. MED tastatur. Terminal anyone?

 

* Boote Android. Dette er riktig nok noe ustabilt men om det er apps du vil ha så ... Spillene til android kjører du også uten problemer.

 

* Kjøre mange av spillene som er utviklet for WebOS. OG spille med et hardware tastatur. Noen som syns at det er for knotete å spille kun med touch?

 

* TV-out kombinert med et bluetooth tastatur gjør telefonen om til en fullverdig PC. Last ned torrents og se film. Fullverdig tekstbehandling og bilderedigering. Gå på nett med firefox på tv'en din i stua. Glem laptopen hjemme. For du trenger den ikke.

 

Herregud folkens. Du får ikke all verden "ut av eska" men N900 er det mest komplette mobile verktøyet som finnes på markedet. Du kan stort sett gjøre hva du vil med den. Møkk billig har den også blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud folkens. Du får ikke all verden "ut av eska" men N900 er det mest komplette mobile verktøyet som finnes på markedet. Du kan stort sett gjøre hva du vil med den. Møkk billig har den også blitt.

 

Billig? 2000 kroner for en brukt en? Over et år etter den ble gitt ut?

 

Med det sagt så er den klart overlegen. Har ikke fått prøvd den lenge nok til å fått se hvor god batterilevetiden er ... Antar den er ganske shabby.

Lenke til kommentar

2000 for en brukt en reflekterer vel hvor bra den fortsatt er :tease:

 

Ok. Jeg kryper til korset her. Den er faktisk fortsatt ganske dyr.

Og når det gjelder batteriet så hadde jeg ikke dratt over natten uten laderen.

 

Men når jeg da ser hva jeg sitter igjen med, er det fortsatt det mest komplette verktøyet jeg vet om. Nerder som oss har gjerne et par backup telefoner i veska, skulle man bli tom får strøm.

 

Jeg bytta min beint fra en SE xperia mini pro, så for min del kostet den nesten ingenting..

 

nngGh!..herregud det er så godt med dupeditter!

 

2000 for en brukt en reflekterer vel hvor bra den fortsatt er :tease:

 

Ok. Jeg kryper til korset her. Den er faktisk fortsatt ganske dyr.

Og når det gjelder batteriet så hadde jeg ikke dratt over natten uten laderen.

 

Men når jeg da ser hva jeg sitter igjen med, er det fortsatt det mest komplette verktøyet jeg vet om. Nerder som oss har gjerne et par backup telefoner i veska, skulle man bli tom får strøm.

 

Jeg bytta min beint fra en SE xperia mini pro, så for min del kostet den nesten ingenting..

 

nngGh!..herregud det er så godt med dupeditter!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...