Gå til innhold

Intel SSD 510 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke mye om dette, men ifølge det jeg ser, burde OCZ velges i 10/10 ganger framfor denne?

 

Intel:

Skrivehastighet: 315 MBps

Lesehastighet: 500 MBps

IOPS: 20.000 lese, 8000 skrive.

Pris: 1600 (Artikkel) - 2000 (reell?) for 120GB

 

OCZ:

Skrivehastighet: 525 MBps

Lesehastighet: 550 MBps

IOPS: 60.000 (Jekkes ned til 20.000 etter tidsperiode) lese.

Pris: 1800 (Simen1s guesstimates) - 2000 (flinx' guesstimates) for 120GB.

 

Jeg vet ikke en gang hva en IOPS-test ér for noe, og om det har noen som helst praktisk betydning, men jeg vet at lese- og skrivehastigheten lett gjør at jeg kunne lagt inn imellom 0 og 400 kroner ekstra, når man først skal ha en SSD-disk...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke en gang hva en IOPS-test ér for noe, og om det har noen som helst praktisk betydning, men jeg vet at lese- og skrivehastigheten lett gjør at jeg kunne lagt inn imellom 0 og 400 kroner ekstra, når man først skal ha en SSD-disk...

 

IOPS - Input/Output Operations Per Second, altså en måte å bedømme hastigheten til et lagringsmedium.

Lenke til kommentar

Antall in/ut oprerasjoner er viktigst for mitt bruk. Det vil si der en overfører mange små filer.

Et lite program på 100kB tar 4 minutter å overføre til en minnepinne, og hastigheten synker ned i 100kB/s området fordi pinnen ikke orker så mange operasjoner pr. sekund.

Få og stooore filer kan utnytte hastigheten - ikke mange og små.

Lenke til kommentar

Når kommer OCZ Vertex 3 på det norske markedet da? Kudos til Intel for å faktisk ha disker bredt tilgjengelig ved lansering! Men siden vi snakker om Marvell og ikke Intel kontroller så blir det vell Marvell som pusher og vedlikeholder firmware osv.. Ergo er det vell liten grunn til å tro at Intel SSD 510 kommer til å holde samme stabilitet og holdbarhet som Intel X25-M og X25-E serien? Det har vært hovedsaklig grunnen til at jeg har holdt meg til Intel på tross av OCZ Vertex 2 osv med bedre ytelse.

 

Har hatt litt variabel erfaring med OCZ og firmware på det som var Vertex 1 i sin tid, mens ting har vært stabilt som fjell med flere Intel SSD og dette har jo også tester vist at Intel har hatt veldig god kontroll på firmware på sine enheter, mens blant annet OCZ og ikke minst Crucial / Micron har var på tynn is i perioder.

Lenke til kommentar

Leifen18: IOPS (Inns and Outs Per Second) tilsvarer det vi kalte aksesstid på harddisker. Aksesstiden til harddisker er i størrelseorden 13 millisekunder (0,013 sekunder). Det begrenser antall inns and outs til ca 1/0,013 = ca 75-80 per sekund. (+ eventuell gevinst av NCQ og sekvensiell plassering). Med andre ord vil disken få veldig lav MB/s hvis filene er små. 80 filer a 4 kB på ett sekund blir bare 320 kB/s. Er filene 100 kB så blir det 8 MB/s. Disse tallene får man på grunn av aksesstiden selv om harddisken klarer f.eks 150 MB/s sekvensielt (store filer).

 

SSD har svært mye raskere aksesstid enn harddisker. Aksesstiden ligger i størrelseorden 0,05 millisekund (0,00005 sekunder). Det begrenser inns and outs til 1/0,00005 = 20 000. Altså i størrelseorden 250 ganger flere småfiler per sekund enn harddisker. Antall MB/s med de samme småfilene (4 kb og 100 kB) blir dermed hele 80 MB/s og "2000 MB/s" (sistnevnte vil begrenses av sekvensiell hastighet til f.eks 500 MB/s).

 

IOPS er altså et mål på antall småfiler per sekund.

 

(Vanligvis brukes 4 kB "filstørrelse" som test for IOPS fordi mange filsystem deler filene inn i logiske blokker a 4 kB.)

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Intel har "mekket" firmwaren selv.

 

Jeg synes vel at prisene er litt drøye men det er de jo ofte i starten og vi snakker om 34nm NAND som har steget i pris etter at 25nm ble tilgjengelig.

 

Jeg kommer nok til å gå for en 250GB, den praktiske ytelsen på denne er meget interessant.

Man må ikke la seg skremme av at den har bare 20.000/8.000 iops (tester viser 20.000/12.000), man må ta i betraktning at OK en HDD yter rundt 100 iops.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke filmer det man putter mest av på en SSD men flytting av store filer vil gå rimelig kjapt.

 

Husk bare at du må ha noe som er raskt i begge ender ved kopiering ellers hjelper det lite, for å utnytte denne SSDen til det fulle må du også ha 6Gb/s porter på maskinen.

 

iops har du bruk for hele tiden men i praksis har man meget sjelden bruk for mer enn noen få hundre iops og i bursts noen få tusen iops, og som sagt, man klarte seg med rundt 100 på HDD.

Lenke til kommentar

Neida, jeg tenkte aldri bruke en SSD som hovedlagring :)

Det var bare for å få praksisen i det :)

Jeg tror ikke SSD er noe jeg kommer til å kjøpe som operativdisk før jeg synes prisen er akseptabel uansett... Kan jeg få 200 GB under 1000, høres det ut som en grei investering :)

PCen min er klar, men jeg ser ikke helt hvorfor jeg skulle gå over, og jeg tror ikke jeg kommer til å merke så mye av det i praksis, bare :)

Lenke til kommentar

2. generasjons X25-m leverer bedre IOPS enn dette og er til og med billigere.

 

Høyere sekvensiell ytelse er f.eks. interessant ved lasting av spill, og med det tempoet som størrelsen på spill vokser for tiden blir dette trolig viktigere i årene fremover.

 

Men her synest jeg OCZ Vertex 3 (/Pro) virker mye mer interessante. Jeg håper virkelig at Intel har en plan om å senke prisene på disse straks X25-modellene er utsolgt og samtidig lanserer en "7x0"-serie (eller noe slikt) som er vesentlig sprekere. Det har forøvrig vært rykter om problemer med Intels flash på 25nm med økt behov for ECC. Men Intel skal ha levert 25nm flash til kunder siden mai i fjor.

 

Leifen18: IOPS er viktigere under praktisk bruk av operativsystem enn under oppstart. Det vil gi et langt mer responsivt operativsystem og programmer.

Lenke til kommentar

.. og når 200 GB SSD koster 1000 kr så vil man ha 500 GB for 1000 kr ..

 

Det er bare å hoppe i det først som sist. Tenk på kjøpet som å kjøpe prosessor: For ytelsens skyld. Man kjøper ikke prosessor for å få mer lagringsplass selv om den tilbyr både L1, L2 og L3 minne.

Lenke til kommentar

Jeg har ventet på denne en stund, men må si jeg ble skuffa når jeg så at de ikke brukte sin egen kontroller. Det positive er at de kjører med 34nm NAND. Hva skjedde med produktet Intel har snakket om tidligere? Kan ikke skjønne at de ikke klarer å lage sin egen kontroller, når de var så overlegne alt annet forrige gang. Har de bare scrappet en planlagt utgave og laget noe kjapt for å ikke havne for mye i bakleksa?

Lenke til kommentar

Njo - man "klarte seg" med hardisker på 820kB også, burde være nok for alle det :)

Tidens krav stiger og det som var bra nok er ikke lenger det. Jeg var tidlig ute med SSD og den første jeg kjøpte hadde vesentlig dårligere iops enn min gamle Raptor, og virket uhyre treg i forhold. Trur den var omkring 5 ? Så ikke kjøp "gammel" SSD.

Lenke til kommentar

Mjeee... ble vel litt skuffa egentlig, mest pga marvell kontrollen men også tilgjenglige størrelser. Dem skulle jo komme med kapasiteter på 300 og 600GB?? :ermm:

 

På den annen side så er jeg gla jeg ikke venta på denne og heller punga ut for G2'en i fjor på denne tiden. Verdt hver ei krone :w00t:

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Buzz,

 

Dette er ikke "G3".

 

G3 spesifikasjonene har lenge lagt på nettet men som vi ser her på 510 så kan man ikke stole på noe før det er lansert.

Både IOPS og sekvensiell ytelse er bedre enn lekasjene tilsa.

 

Dette er fremdeles en av de mest brukervennlige SSDene på markedet i og med at den støttes av SSD Toolbox.

 

Når det gjelder 710 så er det ikke mye opplysninger men det antas at det er en ny X25-E.

Lenke til kommentar

De spesifikasjonene jeg har sett av G3 har jeg sett på som tvilsomme, spesielt siden jeg ikke har funnet noe offisielt fra Intel. Mye av spesifikasjonene virker lovende bortsett fra sekvensiell ytelse og effektforbruk.

 

Det vil helt sikkert komme en G3 før eller siden, men er det mulig at "Postville refresh" var X25-m G2 120 GB som kom før jul i fjor? Jeg vil tro at en ny generasjon ville fått et nytt kodenavn.

Lenke til kommentar

Buzz,

 

Dette er ikke "G3".

 

G3 spesifikasjonene har lenge lagt på nettet men som vi ser her på 510 så kan man ikke stole på noe før det er lansert.

Både IOPS og sekvensiell ytelse er bedre enn lekasjene tilsa.

 

Dette er fremdeles en av de mest brukervennlige SSDene på markedet i og med at den støttes av SSD Toolbox.

 

Når det gjelder 710 så er det ikke mye opplysninger men det antas at det er en ny X25-E.

 

Jeg lurer på om dem rett og slett har problemer med "G3".

Derfor har dem mekka sammen en tredjepartsløsning. Bare for å være med i gamet.

Så kommer det kanskje en ny sak senere i år som er den egentlige arvtageren til G2..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...