Gå til innhold

Test: Gigabyte GA-D525TUD - Kompakt og billig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg føler det er et par aktuelle ting som ikke er nevnt eller gjort her, som jeg vil påpeke.

# 4 x SATA 3 Gbit/s (2 via Intel NM10, 2 via Gigabyte SATA2 med støtte for RAID 0, 1 og JBOD)

# 1 x IDE via Gigabyte SATA2

Gigabyte lager ikke chips. Det de har re-brandet er JMicron JMB363, og disse er kjent for buggs og dårlig ytelse, men er praktisk talt gratis :thumbdown:

post-163450-0-57436100-1298925241_thumb.png

 

Jeg synes også det er mangelfult at det kun er testet med HDD, og ikke SSD også, men det kommer jo ann på hvor mye tid dere har å bruke på dette.

 

Om dere vil lage en god kvalitetsartikkel foreslår jeg å sammenligne platformene i testen med harddisken de er testet med, (god) SSD fra Southbridge, og den samme SSDen fra de ekstra SATA portene. Ekstra tester å ta med er da PCMarkVantage med full system score, HDD total score, og HDD subscores.

 

Kan det tenkes at en E350 med en god SSD (si C300 256GB eller SandForce 200+GB) kan overgå en Athlon II x2 250 med en 5400RPM "green" disk og AMD IGP i PCMarkVantage på noen punkter?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

GullLars: Siden dette hverken er beregnet som portabel enhet eller som hoved-PC i huset så ser jeg det som logisk å bruke liten SSD + HDD-lagring eksternt i hjemmenettverket.

 

1500 kr for hovedkort, prosessor, kjøler, "skjermkort" og SSD bør være mulig å få til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

meh...

 

Jeg snust på atom platformen i planleggingsfasen for ny 24/7 server, men jeg må si at jeg synes platformen rett og slett er blitt forbikjørt. Det "store" som atom har å by på er lavt strømforbruk (og pris selvfølgelig) men faktum er at en billig i3 prosessor på et passende mini-atx hovedkort faktisk idler lavere på strømforbruk. I tillegg har det IGP, hardware decoding, ofte bedre kontaktmuligheter, og selvfølgleig fordelen med at en i3 prosessor KAN yte til de grader mye bedre når du faktisk trenger det.

 

Dermed er det bare prisen som gjennstår for atom platformen som det området den ikke blir totalt gruset på - men selv der er forskjellen liten synes jeg. Med tanke på at du får hovedkort og en av e billigste i3'ene for rundt 1500 nytt så er det ikke mange hundrelappene forskjell. Da med tanke på hvor mye bedre et slikt oppsett er og de mange flere mulighetene det gir så ser jeg nesten ingen bruksområde igjen hvor et atom oppsett faktisk er det bedre valget.

 

Kanskje om du skulle sette opp en ren NAS som absolutt ikke skulle brukes til noe som helst annet så kanskje det er verdt å spare de få hundre kronene men... *shrug*

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

GullLars: Siden dette hverken er beregnet som portabel enhet eller som hoved-PC i huset så ser jeg det som logisk å bruke liten SSD + HDD-lagring eksternt i hjemmenettverket.

 

1500 kr for hovedkort, prosessor, kjøler, "skjermkort" og SSD bør være mulig å få til.

Jeg er helt enig, men meningen med en høy kapasitet SSD av en god type er fordi de har høyest ytelse pr port, og årsaken til at jeg ba om test med SSD var for å vise hva som går an å hente ut av denne maskinvaren, og illustrere forskjellen mellom lagringskontrollere.

 

Jeg mener også de burde inkludere 64/80GB av SF/C300/Intel for å vise ytelse med aktuell systemdisk, men pga. mengden jobb med å teste med både stor og liten SSD, og at tech sider som regel blir tillsendt de høyeste kapasitetsversjonene siden de yter best, ba jeg om test med disse ;)

 

Om Atom/bobcat HK+CPU+IGP kommer på ca 700kr, og C300 64GB koster 800kr, vil det være mulig å få til. Man mangler da fortsatt RAM, PSU, og kabinett. Eksterne ting som skjerm, mus, og tastatur kommer i tillegg.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

*kremt*

 

Med rundt 11 bilder per minutt ved både 1280x1024 og 1680x1050 oppløsning er det ingen god opplevelse å spille. En ser imidlertid at AMDs nye Brazos-teknologi gjør det langt bedre, og leverer mange nok bilder per minutt til at det vil gå greit å spille spillet.
Lenke til kommentar

Har kjøpte dette i forrige uke sammen med et Polly kabinett (http://www.dustinhome.no/pd_5010373787.aspx) og skal bruke den som Ubuntu server (desktop Ubuntu siden server ikke kan kjøre alle programmer) Dette tok MYE mer tid enn jeg var forberedt på siden jeg måtte finne erstatningsprogrammer for Linux.

Det er virkelig vært en utfordring da jeg har mange programmer på den gamle XP serveren. De viktigeste tingene jeg kjører :

 

NO-IP (DNS): Fant faktisk noip2 i pakkebrønnen som virker mot www.no-ip.com konto. (Kun kommandoer)

 

Hamachi (VPN) : Faktisk enkelt å installere (Kun kommandoer)

 

uTorrent: Erstattet med Deluge (Transmission), generelt problem at jeg får lav hastighet i forhold til uTorrent (ofte ned mot 10%). Fant ut at det går bedre om jeg IKKE pauser torrenter men heller avslutter programmet for å starte det senere.

 

Emule: Erstattet med Amule. Fungerer OK, men er ikke satt opp optimalt.

 

Teamspeak: Bruker V2 siden det har web admin. Linux versjon fungerer fint. (Kun kommandoer men har web gui)

 

Windows deling: Samba, fungerer OK, men en må kunne litt kommandoar. Bra kontroll på brukere og tilgang. (lever ikke sitt eget liv)

 

Wine (for å kjøre Windows prog.) : Merk at det må litt tweaking til for å få til å virke uten skjerm (Headless)

 

ADSL router trafikk: Brukte "PRTG Traffic Grapher 6" men dette finnes ikke for Linux. Det finnes et som heter MRTG, men fikk ikke dette til å gå. Kjører derfor gammel PRTG V4 i Wine.... Tar gjerne mot tips :)

 

Joda, dette hovedkortet er ganske bra til en liten server, kraft i massevis til det, med en CPU på 13 watt !

Får opp mot 80Mbyte/sek. på 1G LAN (også skriving) med korte 100M kabler og det koster skal en ha en NAS som klarer.

Litt mye støy er det, kanskje mest fra kabinettet og HDD.

En rask beregning på strømforbruk på den gamle XP-serveren og denne (24/7 * 365) gir ca. 900,- i spart strøm i året...

 

Anbefales ! Men pga viften ville jeg kansje vurdert et med passiv kjøling skulle jeg kjøpte dette igjen, eks dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619549

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Jeg er nå mer spent på E-350 mITX produktene med passiv kjøling (eks. Asus sitt kort), bare de kommer i butikkene. Samtidig etterlyser jeg gode mITX kabinetter som ikke bygger helt opp til skoeske format men er en mellomting av flisen Fit-PC og skoesken Sugo07. Savner gode kabinettalternativer i størrelse kun noen cm. høyere enn Wii med greie innebygde PSUer og passiv kjøling.

 

Alle tips om gode mITX kabinett som kan kjøpes innenfor landets grenser eller med levering i Norge mottas med stor takk. Det er selvf. også en viktig balanse mellom pris og preferanser før man liksågodt kjøper Fit-PC3 som allround HTPC.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vi har nok sett starten lenge men det var med LGA1156 at jeg syntes vi begynte å se de virkelig gode produktene og et mangfold med god tilgjengelighet. Riktignok kom det også noen gode produkter på LGA775 men det var vesentlig mer unntaket og nesten håpløst å få tak i. Starten er nok over og det er nå vi virkelig vil se en vekst av formfaktoren.

 

Ellers har det aldri vært mangel på svakere og mer ukurante mITX produkter, som egnet seg godt til carputers, svakere serverroller etc. Men dette har heldigvis vridd seg mer mot en desktoperstatter og ikke minst ser vi meget gode HTPC alternativer nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp anskaffet meg et ACE Proton kabinett samt ett ASUS AT3IONT hk. Kabinettet har ekstern strømforsyning og hovedkortet er passivt kjølt. PC'en er helt lydløs. Bruker den som LAMP-server.

Jeg har kikket på ACE produkter og var ikke helt overbevist av portoføljen. Men det du nevner kan jeg ikke huske å ha sett bare for noen uker siden og det virker spennende. Men vil 60W være nok til å fore et E-350 oppsett med SSD, 2 minnebrikker, Wifi, BT etc? I teorien bør det vel være mer enn nok, men tja?

 

 

proton_b_1.jpg

 

Størrelsesmessig var det rimelig interesant. Spesielt hvis det kan stå horisontalt fremfor vertikalt eller hektes bakpå en skjerm/tv.

 

Ellers likte jeg nesten den "hvite" utgaven best, men det kommer ann på om den skal stå frittstående eller hektes bakpå en skjerm.

http://www.aceofsweden.com/ace/case/mini-itx/proton-wh.html

 

proton_w_1.jpg

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Høres strålende ut. Da er det bare opp til om et kort som dette hovedkortet ville passet i ACE Proton kabinettet :). At det har en ekstern strømforsyning er jo også bare fordelaktig ift. varmeutvikling i kabinettet.

 

ASUS E35M1-I DELUXE

http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=9BmKhMwWCwqyl1lz

 

P_500.jpg

 

Det bør også være plass til en lavprofil vifte da enhver passiv kjøling uten eksterne kjølefinner integrert i kabinettet er avhengig av litt luftflyt i kabinettet. En 12mm høy og 120mm bred slipstream vifte på lav spenning som blåser ned på denne kjøleren og skaper et lite overtrykk. I et godt perforert kabinett som ovenstående gir det godt nok som luftflyt men da spørs det om det bygger for mye i høyden. Jeg er ikke avhengig av optisk slimdrive.

 

Riktignok hadde jeg ønsket meg en utgave av dette kortet med følgende:

- uten PCIe slotten.

- 2 stk vinklede SO-DIMM slotter.

- 1 stk vinklet mSATA (dog ganske ny standard) i tillegg til kun 2 stk SATA

Men kompromisser blir man aldri helt fri for.

 

 

EDIT:

Evt. får jeg bare gå for et billigere og enklere E-350 basert hovedkort som ikke bygger like mye. Bare de kommer i butikkene snart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp anskaffet meg et ACE Proton kabinett samt ett ASUS AT3IONT hk. Kabinettet har ekstern strømforsyning og hovedkortet er passivt kjølt. PC'en er helt lydløs. Bruker den som LAMP-server.

Forøvrig, takk så mye for tipset. Det virker midt i blinken. Hvor mye har plass du igjen over kjøleribbene på ditt kort? Hva slags disker etc?

 

EDIT:

Kanskje jeg ikke klarer å vente på E-350 produktene. De er så ekstremt trege på å komme seg ut i butikkene samt at variantene er få. Har ventet på dem i evigheter allerede og tiden bare flyr. Snart er sommeren her og da blir det mindre brukt.

 

Mulig jeg bare går for det ACE Proton kabinettet nå med et "ASUS AT5IONT-I ATOM D525 ION2 MINI-ITX DVI/HDMI" som vil fungere godt som en HTPC og dropper integrert Wifi da jeg uansett har en gigabit switch i TV benken.

 

EDIT2:

Men jeg vil tro at en D525+ION2 vil trekke en god del mer strøm og derav bli en varmere sak å ha i en nesten lukket tv-benk på de varmeste sommerkveldene.

 

EDIT3:

Nei, når jeg leser sammenligninger av "ATOM D525+ION2" og "AMD 350" baserte systemer så virker det som førstnevnte fungerer dårligst ift. Windows7 ift. at det er dårliger responsivitet i systemet mens man bruker den som en allround surf/htpc maskin. Der kommer hvistnok E-350 klart best ut.

 

Riktignok sliter E-350 med Flash HD aksellerasjon men det vil fikses i en 10.2 update i følge AMD. Så da blir det vel å vente på E-350 kortene alikevel selv om D525+ION2 nok er en knallgod plattform. Ser dog ut som jeg må vente helt til slutten av mars før disse kortene kommer i butikkene som blir en lang ventetid og da er våren her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...