Gå til innhold

Apple tester ut Android-opplåsing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra mars i fjor, da Apple saksøkte HTC, hentet fra Engadget.

 

Patent #7,657,849: Unlocking A Device By Performing Gestures On An Unlock Image

 

This one's cute 'cause it's brand new -- seriously, it was just granted on February 2. It's almost exactly what it says on the tin: it covers unlocking a touchscreen device by moving an unlock image. It's broad enough for us to say that it covers virtually every unlock behavior we've seen on phones, not just the iPhone's slide-to-unlock implementation.

 

De er rask med advokatene når de mener andre kopierer, men ellers turer de vel fram slik de selv vil. :ermm:

Lenke til kommentar

Sjekk dette:

 

http://www.patents.com/us-7657849.html

 

Unlocking a device by performing gestures on an unlock image

 

*snip*

 

Assignee: Apple Inc. (Cupertino, CA)

Appl. No.: 11/322,549

Filed: December 23, 2005

 

Datoen Engadget opererer med er vel når patentet faktisk ble innvilget, ikke når det ble søkt om det. Men er absolutt ingen ekspert på området, så jeg vet ingenting sikkert om hvordan dette fungerer.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Ja, det kan jo nesten se ut som de har patent på det, ettersom "Unlocking a device by performing gestures on an unlock image" jo dekker alt. Jeg hater slike patenter, det er patent på en idé, ikke en spesifikk implementering. Den dekker alt, og kan låse alle andre ute. Det blir bare rett og slett for dumt. Og når det gjelder Apple så tar de ikke patenter for å beskytte seg mot søksmål fra lykkejegere, men for å saksøke alle andre, og hemme utviklingen. Huff! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kanskje Apple har fått lov å bruke slikt mønster hvis de trekker tilbake saksøkingen av Android-leverandører?

 

Uansett, alle låner av hverandre (og takk og lov for det, siden mange av patentene dekker altfor mye). Skulle man laget en mobiltelefon uten å bevege seg inn på utrygt "patent-farvann" i dag, ville den blitt ganske rar/teit.

 

Håper Apple låner mer fra Android, f.eks. Androids notification-system, ellers er det fare for at iPad-en blir solgt (tenk å ha et så elendig notification-system på noe som praktisk talt er en bærbar PC uten tastatur). Men de trenger ikke å gjøre det som en 100% kopi. De kan alltids lage noe som minner om det.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Og når det gjelder Apple så tar de ikke patenter for å beskytte seg mot søksmål fra lykkejegere, men for å saksøke alle andre, og hemme utviklingen.

Googler du "Apple countersues", vil du se at Apple har brukt patentene sine i motsøksmål en rekke ganger, f.eks. har de gått til motsøksmål mot Nokia, Motorola og Kodak.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de IKKE beskytter seg, men at de bruker, etter min mening, tvilsomme patenter til å saksøke andre. Søksmålet mot HTC var jo ikke et motsøksmål, og der trakk de inn lockscreen-patentet, som var innvilget én måned før.

 

Uansett, jeg snakket ikke om motsøksmål som beskyttelse, men om å patentere "åpenbare" ting, som en lockscreen, slik at ikke andre kan patentere det for deretter å saksøke. Noen patenterer slike småting, unngår søksmål, men lar andre bruke det. Ikke Apple, de patenterer og saksøker.

 

/rant over, jeg er jo strengt tatt ikke noen ekspert på området, målet mitt var i utgangspunktet ikke å angripe Apple heller, men å si at jeg ikke liker vide patenter...

Lenke til kommentar

Datoen Engadget opererer med er vel når patentet faktisk ble innvilget, ikke når det ble søkt om det. Men er absolutt ingen ekspert på området, så jeg vet ingenting sikkert om hvordan dette fungerer.

Det stemmer nok det, men allerede i 2005 hadde man mulighet til å låse opp en enhet ved å tafse på et skjermbilde bla. på flere WM-telefoner, så patenten er ikke noe mer gyldig av den grunn.

 

Det sitter dessverre litt for mange inkompetente nisser på patentkontoret i USA, skal man dømme ut ifra patentene de innvilger.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...