Gå til innhold

Test: Corsair TX750W V2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott test igjen. Bra å se at de oppgraderer TX-serien, og det uten å øke prisen. TX-serien var et rimelig godt kjøp fra før, og med disse forbedringene får du jo utrolig mye for pengene.

 

Fin test, men syns det er litt rart at dere setter "ikke modulære kabler" på minussiden, når tx serien består av strømforsyninger med ikke modulære kabler. Det er for å gi kunden valgmuligheter,bredere utvalg og lavere pris kontra psu´er med modulære kabler som hx serien.

Uansett hvordan du vrir og vender på det, vil de aller fleste foretrekke en PSU med modulære kabler. Og da er det et ganske klart minus at dennne ikke har det. Men på den andre siden er jo alle som har lest spesifikasjonene klare over at PSU-en ikke er modulær, og at det i og for seg er et minus. Så jeg kan forstå at du ikke synes det er nødvendig å skrive det når det er helt åpenbart. Men den har jo også fått pluss for bra pris/effekt, som er like åpenbart. Til syvende og sist koker det vel ned til at plussene og minusene er ment som en veldig kort oppsummering, og da kan det være greit å ta med det åpenbare.

 

så bør jeg bytte fra v1 til v2 ?

Det fine med PSU-er er at de ikke blir utdaterte like fort som annen hardware. Det er fullt mulig å bruke en 10 år gammel (eller enda eldre) PSU så lenge den klarer effekten. Det er veldig liten grunn til å oppgradere hvis du sitter på en "gammel" TX 750. Oppgraderingen består i ørlite mer stabile spenninger, bedre effektivitet og litt mindre støy. Og hvis du syns det er verdt de 1000 kronene denne koster har du veldig mye penger og burde heller kjøpe en betydelig dyrere PSU, f. eks. en i AX-serien fra samme Corsair.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

er en slags lignende feste som på en nettverkskabel de kablene som settes fast. De sitter jo godt nok, men om du napper hardt nokk løsner den nok. Du må presse ned plastikkbiten som får den til å sitte for å fjerne en kabel fra en modulær psu.

 

Hvordan det er med kortsluttning har jeg null anelse om. Sikringen i huset går vel, eller så går vel kortsluttningsperren i psu..

Lenke til kommentar

sharpspear: Det gir noe økt varme og effektivitetstap i kontaktpunktet med modulære kabler, men det er visstnok ganske lite.

 

Smirnoff: Er du helt sikker på at det er Seasonic som produserer den? For eks. kommer TX950, TX850 og TX750 fra CWT (Channel Well Technology). en smule rart om denne nye TX750 plutselig kommer fra et annet merke ...

 

Corsair har både Channel Well Technology, Seasonic og Flextronics som OEM-produsenter, hvis ikke flere.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Endelig godt at ikke alle serier hopper på ymse dårlige modulær løsninger. Jo flere løse kontakter jo større sjangs for dårlig kontakt og skade på utstyr som følge av dette. Ikke minst er det mye dårlige kontaktløsninger ute å går.

 

Gjør noen google søk og du finner mange som har fått skade på hovedkort og lignende pga. dårlige kontakter. Høy varmeutvikling i dårlige kontaktpunkter er en risiko jo flere kontaktpunkter som tilføres.

 

Har selv den gamle TX750 og er meget fornøyd og flott at man lager gode strømforsyninger med faste, lange kabler til store kabinett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hm, vel. Jeg har brukt modulære løsninger i 4 år, jeg er fornøyd. Men jeg bruker gode merker som Seasonic og Corsair, de vet hva de holder på med i alle fall. Selskaper som PCPower&Cooling likte å spre dårlige rykter om modulære løsninger, men det var nok ting som var dårlig produsert for mange år siden.

Lenke til kommentar

Om du mener Seasonic-modeller i Corsairs utvalg, så er det akkurat nå:

 

VX450

TX650V2

TX750V2

TX850V2

HX650

AX750

AX850

 

Resten er Channel Well (utenom AX1200 som er Flextronics)

 

Når det gjelder pålitelighet, så vil jeg ikke si at Channel Well-modellene er dårligere i grunnen. Men de har ikke den samme fokus på lav støy som f.eks Seasonic har. Men det har også en del med viftevalget å gjøre.

 

EDit: Glemte HX650. Har ikke tatt med HX450/520 og 620 siden disse er gått ut av produksjon.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hm, vel. Jeg har brukt modulære løsninger i 4 år, jeg er fornøyd. Men jeg bruker gode merker som Seasonic og Corsair, de vet hva de holder på med i alle fall. Selskaper som PCPower&Cooling likte å spre dårlige rykter om modulære løsninger, men det var nok ting som var dårlig produsert for mange år siden.

Det er det enkle prinsippet at flere kontakter av ymse art øker risikoen. Jeg har ikke hatt problemer med noen av mine modulære PSUer men det utelukker ikke at risikoen øker ved bruk av flere løse kontakter fremfor faste ledninger.

 

Eks. dyre kabinett som har medfølgende overgangsledninger fra PSU til strømkontakt på HK fordi disse ledningen ofte er for korte til store kabinetter med routing av kabler har forårsaket at kontakter overoppheter og tar livet av hovedkortet. Det samme er man i prinsippet utsatt for med modulære PSUer.

 

En periode var det dog PSUer som ble solgt med typisk coaxtilkopling på PSU siden og jeg tror det var en bedre, tryggere og sikrere kontakttype en det man typisk ser i dag som lages hovedsaklig for å spare plass. Men generelt sett er det mye dårlige kontakttyper i PC verdenen.

 

Skulle jeg bygd en server som var ment å stå 24/7 med dynamisk last er det ikke tvil om at jeg mye heller hadde valgt en god PSU med faste kabler fremfor modulær. Inntil det kommer bedre kontakttyper.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...