Gå til innhold

Apple kan bli først med Light Peak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går rykter om at den oppdaterte MacBook Pro kommer til å bruke teknologien Light Peak fra Intel.

 

Så kommer det store spørsmålet; hvilken gevinst vil vi se med Light Peak? Spiller liten rolle å ha Light Peak med høy overføringskapasitet så lenge for eksempel harddisken har begrenset skrive/lese-kapasitet.

Det ryktes ellers at første generasjon (nå) av Light Peak vil benytte kobber i stedet for fiberoptikk. Det vil jo sette klare ytelsesbegrensninger. Så hva vinner man overfor for eksempel USB3.0 eller Firewire, annet enn at man "har det siste skrik"?

Lenke til kommentar

Båndbredden er jo raskere, men vi vil vell ikke se flust av enheter som benytter LightPeak / Thunderbolt direkte, bortsett fra sikkert endel "Apple" brandet utstyr kanskje. Poenget og tanken bak er vell at du skal ha en universal port som er kompatibel med alt fra FireWire til USB og gudene vet hva? Etter det jeg har forstått så skal du jo kunne ha en LightPeak kobling i ene enden (som ser ut til å bli Mini-DisplayPort) også kan du ha USB3.0, FireWire osv i andre enden og på grunn av den høye båndbredden til LightPeak / Thunderbolt så vil du få full utnyttelse av alt fra USB3.0 til ja nesten hva som helst som er på markedet per idag hvertfall.

 

Eller er jeg helt på jordet her nå? Skal ærlig innrømme at jeg ikke har lest så fryktelig mye om LightPeak bortsett fra at den er USB-kompatibel så du kan da på nye MacBook Pro's hvertfall kjøre Mini-DisplayPort til USB3.0 og få full USB3.0 ytelse, noe høyere får du naturligvis ikke ettersom USB3.0 kontrolleren på USB3.0 enheten ikke på magiskvis blir noe raskere av at du har LightPeak i andre enden så for maks ytelse må det vell da bli LightPeak / Thunderbolt på begge kanter.

 

Nå skal jo Intel annonsere LightPeak idag samtidig som Apple annonserer nye MacBook Pro maskinene sine så vi får vell vite litt mer da.

Lenke til kommentar

Det går rykter om at den oppdaterte MacBook Pro kommer til å bruke teknologien Light Peak fra Intel.

 

Så kommer det store spørsmålet; hvilken gevinst vil vi se med Light Peak? Spiller liten rolle å ha Light Peak med høy overføringskapasitet så lenge for eksempel harddisken har begrenset skrive/lese-kapasitet.

Det ryktes ellers at første generasjon (nå) av Light Peak vil benytte kobber i stedet for fiberoptikk. Det vil jo sette klare ytelsesbegrensninger. Så hva vinner man overfor for eksempel USB3.0 eller Firewire, annet enn at man "har det siste skrik"?

At man kan drive både skjerm og eksterne harddisker og annet med en port?

 

http://www.9to5mac.com/53459/a-good-demonstration-of-light-peakthunderbolt

 

Man kan vel i teorien klare seg med bare en port på datamaskinen som man kobler til en hub som har porter for USB, HDMI, ethernet osv, men det spørs om første generasjon har båndbredde nok til at det kan bli en realitet med det første.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Gleder meg vildt til LP blir mer utbredt. Om jeg har forstått det riktig er planen å kunne inkapsle andre standarder slik at en slipper å ha mange typer utganger på maskinene og tilkoblet utstyr fordi en virtualiserer kabelen.

 

Første generasjon ser ut til å bli elektrisk, antar dette skyldes problemer med billig masseproduksjon av de optiske delene. Markedsføringen vil oversette dette til at "elektrisk viste seg å være bra nok i begynnelsen". Det er seff BS, men de optiske komponentene kommer jo før eller siden...

 

Noe av det jeg ser mest frem til er å få hjemme nettet inkludert NAS over på LP. Antagelig blir det enklere å få en overgang bort fra ethernet når LP er blitt mer utbredt også, siden det kun vil kreve ny funksjon i endeutstyret på hver LP link og ikke ny kabling, optikk osv. Det vil også kunne fases inn over tid. Vi f.eks kunne starte med ethernet over LP og så få inn andre standarder i parallell intill en har nok kmponenter til å switche over/kjøre i parallell.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet vil det trenge adapter, som er et styr etter min mening, ved å se på bildet er den en del mindre enn USB.

 

Du mister jo hele poenget. LightPeak er framtiden, USB er fortiden. Det er bakoverkompatibelt, men du vil jo selvsagt ikke trenge det når enheter begynner å bruke denne nye overlegne standarden.

Lenke til kommentar

LightPeak / Thunderbolt er jo kompatibelt med USB3.0 da. Verdt å merke seg.

Blir vel litt feil å si kompatibel. Du kan foreløpig kjøre PCIe og Display port over Thunderbolt Common Transport Layer, en ny protokol som ser ut til å ligne mye på Infiniband. Med PCIe kontroller i andre enden kan en ha en USB kontroller der som vil kunne kobles til maskinen som om den var intern.

 

For øvrig ser det ut som om Thunderbolt er det nye navnet de markedsfører og at LightPeak er kodenavnet som nå er avviklet.

 

Kablene skal være aktive. Dvs. tranceiverne i kabelen, elektrisk eller optisk, er inkludert i hver ende av selve kabelen, slik at elektriske og optiske kabler kan benytte samme kontakt og en slipper skjøre optiske kontakter som er sensitive for støv. En uheldig egenskap i hotswap forbruker elektronikk.

 

Regner med det vil bli mulig mer flere protokoller i fremtidige Thunderbolt kontrollere.

Lenke til kommentar

Den er kompatibel i den forstand at du kommer til å kunne koble til en USB 3.0 disk med en dongle eller lignende, som er det folk bryr seg om. Ikke at jeg skjønner hvorfor det er så viktig, er vel knapt eksterne disker i dag som er begrenset av USB2/FW800. Her får vi en dobbelt så kjapp (til å starte med) port som er mer framtidsrettet, og så griner folk over USB3 som man faktisk vil kunne benytte via denne porten, go figure...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...