Gå til innhold

Sniktitt: BlackBerry PlayBook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen er høy, og så spørs det om utviklerne vil kaste seg over QNX og lage applets som kan matche konkurransen fra Android og Apples økosystem.

 

At brettet er kjapt i responsen er jo bra, men det går muligens på bekostning av batterilevetid? Skal uansett bli spennende å følge utviklingen i sjutommers-markedet, jeg har selv en Android-drevet Archos 70 og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

secondarykid: Jo, etter alt å dømme er det det. Videoen ble dog spilt inn i Barcelona, og informasjonen vi fikk på de ulike standene varierte voldsomt.

 

Optimus Tab fikk vi beskjed om skulle være enten 1 GHz eller 1,4 GHz, mens på BlackBerry-standen var beskjeden at PlayBook ville være 1 GHz, 1,25 GHz eller 1,4 GHz.

 

Full forvirring, med andre ord.

 

PlayBook skal komme i en raskere utgave med 4G-støtte på sikt. Hva slags 4G det blir er vi usikre på.

 

ole_irgens: Jepp, det er helt klart et spørsmål hvordan økosystemet rundt dette her vil bli. Allerede legges det jo litt snodige føringer ved at man snakker om at PlayBook "har" 3G - ved at man kobler til en vanlig BlackBerry-telefon med WiFi, og at man må bruke den til å få tilgang på krypterte tjenester osv. I praksis har ikke BlackBerry PlayBook noen egen 3G-tilkobling, så uten miniruter eller telefon har man ikke internett på farten.

 

Om brettet blir en suksess eller ikke er ekstremt avhengig av hvordan RIM forvalter systemet sitt fremover. Der ligger det nok noen skjær i sjøen, men så godt som PlayBook fungerer er det lov å håpe at de tar de riktige valgene.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Mangelfull info fra Amobil, igjen :p

 

Den kommer med WiFi a/b/g/n (ikke at WiFi 802.11 "A" er noe og hoppe i taket for, men allikevel), MicroHDMI(MEGET viktig og få med mener jeg), MicroUSB, den veier ikke 425 gram men 400 gram :D

 

På designfronten stusset vi litt over de store sorte kantene rundt skjermen først, men brettet føles likevel overraskende kompakt og lett i hånden.

Som dere selv skriver så er enheten uten knapper og er derfor meget intuitivt, ytter delen, eller "rammen" er den del av touchfunksjonen som avgjør hvordan funksjoner som skal komme frem (altså du skal starte "sveipingen" fra den sorte rammen for og f.eks få ned menyen eller minimere ol..

 

Dere velger og utelate info at den kommer HTML5 og full Flash støtte.

 

Til at dere har vært der og sett den var dette skuffende dårlig info om et produkt som kan og bygger på så mye mer...

Endret av lifetimeboy
Lenke til kommentar
[..]

ole_irgens: Allerede legges det jo litt snodige føringer ved at man snakker om at PlayBook "har" 3G - ved at man kobler til en vanlig BlackBerry-telefon med WiFi[..]

Den får ikke 3G via Wifi, PlayBooken har jo allerede innebygget WiFi. Den får 3G dekkning via blåtann mot en BlackBerry smarttelefon som har 3G, eller EDGE(Tilkoblingen er også kjent som BlackBerry Bridge).

 

Følg med på www.engadget.com og www.bgr.com så lærer dere kanskje noe :D hehe

 

BlackBerry Bridge

Endret av lifetimeboy
Lenke til kommentar

lifetimeboy: Her tror jeg du har misforstått formatet vårt litt. En sniktitt er ikke en fullverdig test. Alle aspektene du nevner ville vært med i en fullverdig test der vi har brukt produktet i flere dager. En sniktitt er sentrert omkring det viktige førsteinntrykket, og her ble egentlig det meste annet overskygget av en brukeropplevelse helt utenom det vanlige.

 

Ifølge alle spesifikasjoner (http://us.blackberry.com/playbook-tablet/ og http://www.trigcom.no/statisk/269/) veier den 425 gram. Batteri er ikke opplyst om i spesifikasjonsarkene, og kom derfor ikke med i faktaboksen. Som regel forsøker vi å fylle faktaboksene primært med informasjon rett fra leverandøren, og ikke andre publikasjoner. Men vi har bommet på WLAN-standardene, og det fikser vi :)

 

For det kjappe forumsvaret tidligere spiller det liten rolle hvilken måte nettet overføres på. Den merkelige føringen her er at man er nødt til å ha en BlackBerry-telefon ved siden av. Måten dette kommuniseres på er også litt pussig. Det står nemlig å lese at den ved hjelp av en BlackBerry-telefon har 3G - noe som er en ganske utydelig måte å skrive at den IKKE har 3G på.

 

Anywho. Grundig test kommer :)

Lenke til kommentar

lifetimeboy: Her tror jeg du har misforstått formatet vårt litt. En sniktitt er ikke en fullverdig test. Alle aspektene du nevner ville vært med i en fullverdig test der vi har brukt produktet i flere dager. En sniktitt er sentrert omkring det viktige førsteinntrykket, og her ble egentlig det meste annet overskygget av en brukeropplevelse helt utenom det vanlige.

 

Ifølge alle spesifikasjoner (http://us.blackberry.com/playbook-tablet/ og http://www.trigcom.no/statisk/269/) veier den 425 gram. Batteri er ikke opplyst om i spesifikasjonsarkene, og kom derfor ikke med i faktaboksen. Som regel forsøker vi å fylle faktaboksene primært med informasjon rett fra leverandøren, og ikke andre publikasjoner. Men vi har bommet på WLAN-standardene, og det fikser vi :)

 

For det kjappe forumsvaret tidligere spiller det liten rolle hvilken måte nettet overføres på. Den merkelige føringen her er at man er nødt til å ha en BlackBerry-telefon ved siden av. Måten dette kommuniseres på er også litt pussig. Det står nemlig å lese at den ved hjelp av en BlackBerry-telefon har 3G - noe som er en ganske utydelig måte å skrive at den IKKE har 3G på.

 

Anywho. Grundig test kommer :)

Ja jeg har nok misforstått formatet gitt.

 

Ang vekt så er det noe som skurrer. her står det 400g ;)

http://uk.blackberry.com/playbook-tablet/

 

Dem har baket inn 3Gen på en rar måte, enig i det. 4G WiMax kommer til Sprint om jeg ikke husker feil.

Mike Lazaridis har hvert fall ved tilfeller røpet at det kommer en versjon hvor 3G er innebygget.

3G versjon

 

Ikke glem microHDMI, noe mer viktig enn WiFi-a ;)

 

BlackBerry Bridge er hovedsaklig for at man skal kunne speile PIM info fra telefonen til tableten, og bruke PlayBooken som en hovedenhet etter man har paret med blåtann. Egentlig ganske kjekt så slipper du å holde på med to enheter (film og sms samtidig på samme enhet er jo ikke helt feil, hvertfall ikke med den kraften som er vist).

 

Gleder meg til en fullverdig test. Ser frem til å lese den, så håper dere gjør hjemmeleksene ;P

Endret av lifetimeboy
Lenke til kommentar

Hvordan da mener du?

 

QNX er jo meget godt vell etablert og utprøvd. Blant annet dem som har programvaren i Ferrari og enkelte romferger.

 

Er også snakk om at QNX vil ha støtte for Android applikasjoner.. så ser ikke problemet.

 

Nå produserer jeg hverken biler eller romferger, så det er ganske uinteressant for meg. Poenget er at det koster tid og energi og gå inn på en plattform, det er kjedelig å plutselig sitte der uten ny hardware og med inkompatible programmer, at en plattform er stor er en styrke i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...