Gå til innhold

Sinte utviklere kan stå i veien for Nokia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... Altså. Utviklere må tjene penger, Nokia selger fortsatt flest mobiler på verdensbasis og det er ingen grunn til å tro at de ikke kommer til å gjøre det etter de har byttet til Microsoft heller. At de nå får Windows Phone 7 som hovedoperativsystem, kan gjøre nokia-telefoner mer utbredt i Nord-Amerika, som igjen kan gi app-markedet for wp7 enheter en betydelig vekst. Å utvikle for wp7 gir oss utviklere også muligheten til å selge til fler enn kun Nokia-kunder.

 

At Nokia har sagt ifra omtrent ett år i forveien før masse-salg av wp7-enheter kommer gir oss god tid til å tilvenne oss ett nytt økosystem og utvikler-verktøy, også kan vi lansere appene når vi er klar, da wp7 allerede er i salg.

 

Jeg tror Gartner over-reagerer ganske heftig her. Det gjennstår jo å se, men Nokia har vel egentlig gitt oss ett års varsel på at wp7-markedet kommer til å øke, invester her. Samtidig har de sakt at Symbian fortsatt vil være tilstede de neste årene, når de gir oss ett estimat på 150 millioner symbian enheter solgt de nærmeste årene.

Lenke til kommentar

Synes likevel det er besynderlig at de har brukt så lang tid og store ressurser på MeeGo bare for å skrinlegge det. MeeGo har jo et enormt potensiale og har vært veldig populært blant både brukere og utviklere på netbooks. Det er raskt, lekkert og innovativt. Lurer på hva som har hindret Nokia og Intel å få dette til å fungere. Er det grensesnittdesignet? Er det Intel som ikke greier å levere prosessorer som avtalt? Regner med at Atom-prosessorer var tiltenkt en viktig rolle i MeeGo-telefonene... Og hvorfor satser ikke Nokia på Android? For mye stolthet å svelge?

Lenke til kommentar

MeeGo kjører like greit på ARM som på x86. Det er vel ikke noe som stoppet opp, men heller at de ble redd for å ikke ha noe klart tidsnok - noe som er litt merkelig med tanke på at det allerede er planlagt lansering av minst en MeeGo-telefon fra Nokia i år.

 

Kursendringen har forbløffet en hel mobilbransje, som sliter med å forstå hva som ligger bak - den enkleste forklaringen er velt at Nokias nye sjef er mer lojal mot sin gamle arbeidsgiver enn sin nye.

Lenke til kommentar

Symbian vil nok ikke dø, er vel heller meego jeg ikke har så stor tro på.

Det vil jeg si skulle være enda verre, men jo, Symbian skal dø.

 

http://www.engadget.com/2011/02/11/rip-symbian/

 

Så da sitter vi igjen uten både Symbian og MeeGo, ettersom alle vet at Nokia nå vil droppe det. :thumbdown:

 

Skjønner ikke de som vil ha det her til å være en "positiv nyhet". Det er greit å miste Symbian (det er noe old-school) men å miste MeeGo og noe av potensialet som MeeGo hadde som "skalerbart OS" er ingen liten setback i teknologiverdenen. Tror MeeGo ville åpnet og vist oss litt hvordan fremtiden ville blitt, akkurat som Symbian gjorde for mange av oss tidligere.

Lenke til kommentar

Synes likevel det er besynderlig at de har brukt så lang tid og store ressurser på MeeGo bare for å skrinlegge det. MeeGo har jo et enormt potensiale og har vært veldig populært blant både brukere og utviklere på netbooks. Det er raskt, lekkert og innovativt. Lurer på hva som har hindret Nokia og Intel å få dette til å fungere. Er det grensesnittdesignet? Er det Intel som ikke greier å levere prosessorer som avtalt? Regner med at Atom-prosessorer var tiltenkt en viktig rolle i MeeGo-telefonene... Og hvorfor satser ikke Nokia på Android? For mye stolthet å svelge?

 

Tror ikke det er begrunnet på tekniske detaljer. Det er nok mer det at den nye Nokiasjefen sitter på en mengde Microsoft aksjer.

Lenke til kommentar
Tja... Altså. Utviklere må tjene penger, Nokia selger fortsatt flest mobiler på verdensbasis og det er ingen grunn til å tro at de ikke kommer til å gjøre det etter de har byttet til Microsoft heller. At de nå får Windows Phone 7 som hovedoperativsystem, kan gjøre nokia-telefoner mer utbredt i Nord-Amerika, som igjen kan gi app-markedet for wp7 enheter en betydelig vekst. Å utvikle for wp7 gir oss utviklere også muligheten til å selge til fler enn kun Nokia-kunder.

 

At Nokia har sagt ifra omtrent ett år i forveien før masse-salg av wp7-enheter kommer gir oss god tid til å tilvenne oss ett nytt økosystem og utvikler-verktøy, også kan vi lansere appene når vi er klar, da wp7 allerede er i salg.

 

Jeg tror Gartner over-reagerer ganske heftig her. Det gjennstår jo å se, men Nokia har vel egentlig gitt oss ett års varsel på at wp7-markedet kommer til å øke, invester her. Samtidig har de sakt at Symbian fortsatt vil være tilstede de neste årene, når de gir oss ett estimat på 150 millioner symbian enheter solgt de nærmeste årene.

Nokias markedsandel stuper vel?

Lenke til kommentar

Jeg er, som Ari Behn ville sagt, sint som faen!

 

Bare synd jeg ikke er noen utvikler.

 

 

Mer seriøst; er faktisk ganske irritert på Nokia. Do want MeeGo.

 

Tro meg, det er mange mange mange innen alskens miljøer som er forbanna på Nokia over dette. QT, lojale forbrukere, Symbian-utviklere, Intel, Linux-miljøet med resten av "fri kildekode"-folka og så å si alle som misliker Microsoft av en eller annen grunn, være den usaklig eller saklig. Alle disse miljøene er nok passe pissed-off. Spørsmålet er om det har så mye å si. Jeg tror det kan ha det.

Lenke til kommentar
Symbian vil nok ikke dø, er vel heller meego jeg ikke har så stor tro på.
Det vil jeg si skulle være enda verre, men jo, Symbian skal dø.http://www.engadget.com/2011/02/11/rip-symbian/Så da sitter vi igjen uten både Symbian og MeeGo, ettersom alle vet at Nokia nå vil droppe det. :thumbdown:Skjønner ikke de som vil ha det her til å være en "positiv nyhet". Det er greit å miste Symbian (det er noe old-school) men å miste MeeGo og noe av potensialet som MeeGo hadde som "skalerbart OS" er ingen liten setback i teknologiverdenen. Tror MeeGo ville åpnet og vist oss litt hvordan fremtiden ville blitt, akkurat som Symbian gjorde for mange av oss tidligere.

 

Meego kommer nok ikke til å dø, Intel kommer nok til fortsette med å holde den ved like, og så vit jeg vet er det ingenting som sier at andre mobiler en Nokias kan bruke Meego!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Symbian vil nok ikke dø, er vel heller meego jeg ikke har så stor tro på.
Det vil jeg si skulle være enda verre, men jo, Symbian skal dø.http://www.engadget.com/2011/02/11/rip-symbian/Så da sitter vi igjen uten både Symbian og MeeGo, ettersom alle vet at Nokia nå vil droppe det. :thumbdown:Skjønner ikke de som vil ha det her til å være en "positiv nyhet". Det er greit å miste Symbian (det er noe old-school) men å miste MeeGo og noe av potensialet som MeeGo hadde som "skalerbart OS" er ingen liten setback i teknologiverdenen. Tror MeeGo ville åpnet og vist oss litt hvordan fremtiden ville blitt, akkurat som Symbian gjorde for mange av oss tidligere.

 

Meego kommer nok ikke til å dø, Intel kommer nok til fortsette med å holde den ved like, og så vit jeg vet er det ingenting som sier at andre mobiler en Nokias kan bruke Meego!

Joda, men om jeg må bruke telefoner i dårlig byggekvalitet for å bruke MeeGo styrer jeg nok heller unna. Tror heller ikke at Intel vil droppe det, men det her er definitivt et skudd om baugen som kanskje har satt MeeGo tilbake et år eller to.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...