Gå til innhold

Førsteinntrykk: Olympus E-PL2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

111 000 DSLR solgt i Norge i løpet av samme periode :O sjokkert

 

 

Jepp, både min mor, og foreldre til venner av meg har kjøpt speilrefleks i det siste. Raskere autofokus og bedre bilder har vært argumentet. De skyter så og si alle bilder på grønn auto, unntaksvis "P" for at ikke blitsen skal poppe opp utilsiktet. Min mor har den minste nikon blitsen som hun tilter opp i taket. Ellers er det grønn auto for alle penga. Nå får de iallfall mye flere "velykkede" (skarpe) bilder enn før, redeet av autoISO og lysstyrke.

 

En av grunnene tror jeg er at det har blitt enklere å lage fotobøker etc på nett. Kjenner flere som produserer alle mulige varianter av bøker, kalendere etc. med bilder av barn, barnebarn og gamle tanter... Selv i små fotobøker ikke vanskelig å se forskjell på kompaktkamerabilder og dSLR-bilder.

 

SElv tror jeg at en stor del av de som kjøper dSLR nå kunne klart seg med speilløse systemkameraer. Der ihvertfall der utfordringen ligger for de speilløse, å bevie at de leverer dSLR kvalitet i "lomme"-format

Lenke til kommentar

Jeg klådde litt på E-PL2 hos FotoVideo i dag, sammenliknet med E-PL1 oppleves E-PL2 mer som E-P2. Billigplastfølelsen var så godt som borte, og det eneste som manglet var kontrollhjul #2. Sammenliknet med E-PL1 likte jeg også veldig godt zoom-funksjonen; genialt enkelt å bruke hvis man vil bruke gamle manuelfokusobjektiver. AF føltes også betydelig raskere med det nye 14-42 objektivet. I brukbart lys virker det som om forskjellene i AF-hastighet fra disse speilløse, og de entry level speilrefleks hus er minimal. Jeg klarte ikke å merke noen forskjell mellom E-PL2 med kitobjektiv, og mitt E-520 med kitobjektivet. Jeg klarte heller ikke å merke noen forskjell i hastigheten da jeg prøvde D3100, 1000D og K-r etterpå for sammenlikningens skyld.

Lenke til kommentar

Vel, hovedgrunnene (i min mening) til at speilløse kamera ikke har eksplodert så mye som entusiastene kanskje trodde er:

 

  1. For dyre kamerahus (man får D7000 for samme pris). Priset mot entusiaster. Bare se på forskjellen mellom introduksjonspris på E-P2 og E-PL2.
  2. Folk ser kanskje ikke forskjellen mellom kompaktkamera, ultrazoom og speilløse kamera
  3. Speilrefleks har nok høyere status og er billigere (enklere å velge det som første kjøp)
  4. De store, Canon, Nikon ... har ikke kommet med slike kamera
  5. Nytt system (kanskje nisje) som trenger tid for å få innpass. Samme som da digitale speilreflekser kom.
  6. Vanlige folk har ikke dratt rundt på 10 kilo optikk og tung kamerahus... Ser ikke samme poeng i et lite kamera, som ikke er så lite likevel.
  7. De speilløse kameraene passer ikke lett i jakkelomma. Kompaktkamera er enklere.
  8. Entusiastene utgjør ~ 6% av markedet? ;) Andre velger heller nytt kompaktkamera?
  9. Må overkomme barnesykdommene (f.eks manglende AF-assist lys (E-P1))
  10. Dårlig med optikk, særlig de utenfor m43 (Sony, Samsung). Dette gjelder nok mest for de mer fotointereserte

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Vel, hovedgrunnene (i min mening) til at speilløse kamera ikke har eksplodert så mye som entusiastene kanskje trodde er:

 

  1. For dyre kamerahus (man får D7000 for samme pris). Priset mot entusiaster. Bare se på forskjellen mellom introduksjonspris på E-P2 og E-PL2.
  2. Folk ser kanskje ikke forskjellen mellom kompaktkamera, ultrazoom og speilløse kamera
  3. Speilrefleks har nok høyere status og er billigere (enklere å velge det som første kjøp)
  4. De store, Canon, Nikon ... har ikke kommet med slike kamera
  5. Nytt system (kanskje nisje) som trenger tid for å få innpass. Samme som da digitale speilreflekser kom.
  6. Vanlige folk har ikke dratt rundt på 10 kilo optikk og tung kamerahus... Ser ikke samme poeng i et lite kamera, som ikke er så lite likevel.
  7. De speilløse kameraene passer ikke lett i jakkelomma. Kompaktkamera er enklere.
  8. Entusiastene utgjør ~ 6% av markedet? ;) Andre velger heller nytt kompaktkamera?
  9. Må overkomme barnesykdommene (f.eks manglende AF-assist lys (E-P1))
  10. Dårlig med optikk, særlig de utenfor m43 (Sony, Samsung). Dette gjelder nok mest for de mer fotointereserte

Interessant liste - er muligen ikke helt enig i alt.

 

Jeg er enig i at de startet litt vel høyt ut; det var for høy pris til å begynne med.

 

Samtidig har vi media, "bedrervitere", osv som sier at det er speilrefleks man skal ha, og det skal være Canon eller Nikon. Skulle vært interessant hvor mange av de 111000 DSLR-ene som ikke er Canon/Nikon. Jeg ser også at det er veldig viktig å ha speilrefleks i mange kretser. Selv om det overhode ikke er det de samme menneskene trenger.

 

AF asssit tror jeg kommer til å være mindre viktig i fremtiden. Dagens beste CDAF modeller fokuserer allerede bedre enn PDAF modellen i dårlig lys.

 

Optikk-utvalget er viktig for oss entusiaster. Og det stemmer at det er primært µ-4/3 som har et godt utvalg i dag. Jeg er usikker på hvor godt Samsung kommer til å lykkes; men Sony tror jeg kommer sterkt i løpet av dette og neste år. Da er nok Canon og Nikon med også. Får bare håpe at de kommer med noen vettuge løsninger og ikke noe surr som pinglete sensorer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Samtidig har vi media, "bedrervitere", osv som sier at det er speilrefleks man skal ha, og det skal være Canon eller Nikon. Skulle vært interessant hvor mange av de 111000 DSLR-ene som ikke er Canon/Nikon. Jeg ser også at det er veldig viktig å ha speilrefleks i mange kretser. Selv om det overhode ikke er det de samme menneskene trenger.

 

Har prøvd dette litt ut på min far, sent med han speilrefleks (450D) når han og mor har vært på ferie. Både ute og inne skjer akkurat det samme som med et kompakt kamera. Eneste merkbare positive forskjellen jeg kunne få fram var ved bytte ut Canon sitt askebeger mot sigma sin siste versjon av 17-70.

(Han bruker konsekvent grønn Auto)

 

Ta test her i tråden for fun, hvilket av disse bildene er tatt med et DSLR?:

(Jeg har tatt bort Exif så ikke prøv engang :p)

 

Test1.gif

Rett fra kamera uten endring.

 

Test2.gif

Dette bildet er forresten croppet en del, men ingenting er gjort bortsett fra det.

 

Veldig forskjellige eksempler, så ikke en helt edruelig "test", forstår det. =)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

 

Interessant liste - er muligen ikke helt enig i alt.

 

Jeg er enig i at de startet litt vel høyt ut; det var for høy pris til å begynne med.

 

Samtidig har vi media, "bedrervitere", osv som sier at det er speilrefleks man skal ha, og det skal være Canon eller Nikon. Skulle vært interessant hvor mange av de 111000 DSLR-ene som ikke er Canon/Nikon. Jeg ser også at det er veldig viktig å ha speilrefleks i mange kretser. Selv om det overhode ikke er det de samme menneskene trenger.

 

Enig i det. Men tror nok også Pentax har solgt noen kamera. Særlig når man kunne få kjøpt kamera med kit objektiv til 2500,- (har ikke sjekket pris i den seneste tiden, men det var billig sist jeg sjekket for en kamerat)

 

Da blir det vanskelig å forstå hvorfor et kamera som ser mer ut som et kompatkamera skal kost 3-4 ganger mer. Tror nok at E-PLx kameraene som ser mer ut som kompakt (utifra meny og knappene på baksiden) er priset inn mot forbruker-segmentet som ønsker noe bedre enn kompaktkamera.

 

 

AF asssit tror jeg kommer til å være mindre viktig i fremtiden. Dagens beste CDAF modeller fokuserer allerede bedre enn PDAF modellen i dårlig lys.

 

Det kan godt skje, men E-P1 jager noe verre med litt begrenset innelys. Om man kan lage noe bedre som ikke blir dyrere så er det helt greit.

 

Optikk-utvalget er viktig for oss entusiaster. Og det stemmer at det er primært µ-4/3 som har et godt utvalg i dag. Jeg er usikker på hvor godt Samsung kommer til å lykkes; men Sony tror jeg kommer sterkt i løpet av dette og neste år. Da er nok Canon og Nikon med også. Får bare håpe at de kommer med noen vettuge løsninger og ikke noe surr som pinglete sensorer osv.

 

Sony kommer nok, men det er også avhengig av kapasitet og økonomi. Jeg kan godt se at folk velger m43 for det kan gi frihet i forhold til fremtidig valg av nytt kamerahus (ikke bunnet til ett merke). Om de som kjører egne løp ikke kan overbevise om at de skal stå distansen, så vil det også være fordel for m43.

 

Men når det gjelder de 111000 dSLRene som er solgt, så vil jeg kanskje tro at 60% (eller mer) aldri kommer til å få et nytt objektiv. Tror folk flest kun tar bilder med det kitobjektivet som fulgte med. Unntak kan være om det er optikk i familien fra før.

Lenke til kommentar

Ta test her i tråden for fun, hvilket av disse bildene er tatt med et DSLR?:

(Jeg har tatt bort Exif så ikke prøv engang :p)

Til så lav oppløsning kan du ta fine bilder selv med liten kompakt. Prøv på nytt med større bildefiler - og lagre dem som jpeg og ikke gif - gif fjerner farger og gjør bildekvaliteten veldig rumpe. Unngå å bruke gif til fotografier - fargene blir veldig dårlige!

Lenke til kommentar

Om det er dSLR mot kompakt, vil jeg si det andre bilde pga DOF, men det var ikke lett å se.

 

Hehe, det var litt av min plan i dette lureriet. :D

 

Siden Haandværkaren har lagt en langt bedre sammenlikning så kan jeg like så godt legge ut løsning. Begge bildene er tatt med Samsung S8500 Wave.

 

Til så lav oppløsning kan du ta fine bilder selv med liten kompakt. Prøv på nytt med større bildefiler - og lagre dem som jpeg og ikke gif - gif fjerner farger og gjør bildekvaliteten veldig rumpe. Unngå å bruke gif til fotografier - fargene blir veldig dårlige!

 

Det var litt av poenget også, det er veldig vanlig å redusere bildestørrelsen drastisk. Derav "umulig" å se forskjell. Men jeg skjønner at det gjør oppgaven redundant samtidig =)

Gif er den eneste måten jeg vet hvordan jeg fjerner Exif på i photoshop. ^^

Lenke til kommentar
Optikk-utvalget er viktig for oss entusiaster. Og det stemmer at det er primært µ-4/3 som har et godt utvalg i dag. Jeg er usikker på hvor godt Samsung kommer til å lykkes; men Sony tror jeg kommer sterkt i løpet av dette og neste år. Da er nok Canon og Nikon med også. Får bare håpe at de kommer med noen vettuge løsninger og ikke noe surr som pinglete sensorer osv.

Jeg har mye sterkere tro på Samsung enn Sony fordi det ser ut som Samsung har skjønt hva suksesskriteriene er for denne kameraklassen. Sonys kameraer er syltynne og det er vel og bra, men de har bare ett eneste objektiv med passende størrelse. 16mm f/2,8. Toppen av kaka er at det yter dårlig i følge tester. Resten, inkludert de mockup-modellene som de har vist skal komme er etter min mening for store. Samsung har derimot hele 3 objektiver i passe størrelse. Kameraene har vært litt større, men de er på riktig vei med blant annet NX100. Det virker som Sony har satt personen som begikk dette til å lede NEX objektivutvikling.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ingen er interessert i Samsung NX, det kan man se på Samsung Talk Forumet på Dpreview. Hvilket kamera snakker de om der? Samsung TL500/EX1. Det står svært lite om NX. Samsung kommer med mye bra; 16/2.4, 60/2.8 makro og 85/1.4 bl.a.

 

 

Sony NEX er jappe/mote/trend kamera. Mange kjøper det pga det slanke utseende.

 

Framtiden til Olympus er usikker, de gjør det dårlig. Oly skulle ha solgt hele kamera avd. til Panasonic eller Sigma.

 

Panasonic gjør det rimelig ok.

Litt rart at det er leveringsproblemer i enkelte (store)land på GH2 når man får samme kamera i Norge til rabatterte priser :dontgetit:

 

CaNikon; Who cares :shrug:

Lenke til kommentar
Jeg tror de må tilpasse seg nisjen sin bedre. Speilløse handler om kompakt størrelse (hvis ikke kunne man jo brukt speilrefleks). Det handler også om relativt stor sensor og de kvalitetene det medfører (hvis ikke så kunne man brukt kompaktkamera). Størrelsen begrenser hvilken optikk som balanserer bra med kameraene og er logisk å ha på kameraet i jakkelomma. Jeg tror aldri tele vil bli noen slager i den kameraklassen. Jeg ser for meg en smertegrense på ca 5-6 cm tykke kamera inkludert objektiv. Sony har ett objektiv som passer den smertegrensen. Samsung har tre og mFT har 3-4. Jeg liker godt det jeg leser om Fujifilm X100 og tror ikke vi skal se bort i fra flere utfordrere i den klassen. Systemmuligheten er tross alt mindre viktig for speilløse på grunn av at tele kolliderer med nisjen.

 

Det ryktes at Pentax skal lansere et speilløst systemkamera med 5,6x crop. Det vil i så fall bli noe helt annet enn det entusiastene ønsker, men vil til gjengjeld skape ennå en ny nisje innen speilløst. Nemlig noe som skal utvide funksjonaliteten til kompaktkameraene i stedet for motsatt angripsvinkel: Redusere dslr til noe mer kompakt. Fordelen er at hvermansen kan kjøpe systemkamera i stedet for kompaktkamera og dermed introduseres for muligheten med å bytte objektiver. Tele kan faktisk være aktuelt uten at størrelsen blir absurd og prisen vil bli MYE lavere enn for dslr med amputert speil.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...