Gå til innhold

Nye gromglass fra Voigtländer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er veldig spent på Color Heliar 75/1.8 - hvordan er bokeh og skarphet på stor blender, tro?

 

Tidligere Voigtländer-objektiver har vært fra so-so til det sublime - spesielt teleoptikken har vært helt genial. Vil i alle fall ikke ha fokus shift a la Zeiss 1.4/50 eller 1.4/85. Hvordan blir denne?

(Kjøper i alle fall ikke usett uten å ha lest tester!)

Lenke til kommentar

Jeg vet det finnes M-fatning til µ4/3, fra de helt billige på ebay til 1700-2000 fra Voiglander, og tror det forlengst finnes for NEX og NX også.

 

a_aa og dentro bruker vel M-fatning på µ4/3 såvidt jeg vet.

 

Jeg har bare adapter for Olympus PEN (ebay, bra), Nikon (annet ebay-merke, dårlig) og nå et Olympus OM (Olympus). Ja, også Lensbaby Tilt Transformer da, det tar Nikon det og.

 

 

edit: 75/1.8 er interessant, men jeg kommer nok til å vente på noe mer native, for å få ned størrelsen. Og for å utsette så dyre kjøp... :p

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Voigtländer 35mm F1.2 virker interessant. Synd Leica M-serien er for dyr. Er det noen som vet om det finnes adaptere fra Leica M objetkivfatning til mFT, Samsung NX eller Sony NEX -kameraer? (De har alle kortere registeravstand)

 

Det finnes masse adaptere tilgjengelig.

Sjekk feks novoflex.com

Lenke til kommentar

Det er normalt på M-fatning objektiver at de har lang nærgrense.

 

F.eks 50mm F1.0 fra Leica har vel ca. 1m nærgrense.

 

Det er nok mest sannsynlighet registeravstanden som er synderen (avstand fra filmplan til fatning). Det fungerer vel på en måte som en "omvendt mellomring" vil jeg tro. :whistle:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...