Gå til innhold

Den enes død...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra for Amd!

Forhåpentligvis kan Amd bruke de økte inntektene til å forbedre produktene sine og dermed komme litt tilbake i kappløpet , Bulldozer vil ha utrolig mye å si for Amd i forhold til om de kan komme over mange av de vanskelige utfordringene selskapet har hatt i de siste årene

 

Antar at fremtiden vil tilbringe en eventuelt utfasing av x86 også , men dette er nok helt avhengig av selskaper som Microsoft og Apple når det gjelder Os.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde bare AMD faktisk kunne matche på ytelse, så ville jeg sett på dem som reelle utfordrere. Desverre er de lysår bak, virker det som. Skjermkorta funker da, men hvis Intel og Nvidia faktisk får igjennom et samarbeid og chiputvikling, vil det se ut som vi står igjen med en som kan ytelse og rå teknologi og en annen som leverer varene, men til en litt lavare pris og noe lavere ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hadde bare AMD faktisk kunne matche på ytelse, så ville jeg sett på dem som reelle utfordrere. Desverre er de lysår bak, virker det som.

Definer "lysår bak"... X6 1100T er vel på høyde med i7-950 på alt bortsett fra spill (entråd krevende). X6 1100T = ca 1800, i7-950 = ca 2200,-.

SB CPU'ene kan en jo ikke regne med siden det ikke finnes brikkesett.

Lenke til kommentar
Ikke at det har noe med Sandy Bridge å gjøre, men hvor blir det av alle Brazos maskinene? En håndfull har blitt annonsert og ingen er å finne i butikkene.

Samme her. Jeg skulle gjerne hatt en sånn fordi jeg plages sånn med ytelsen på Intel-maskina (Atom).

 

___

 

AMDs SB850 har vist svært god ytelse på sine seks 6 Gbps SATA-porter i følge tester med raske SSDer. Det skal ikke undervurderes hvor mye et godt SSD-oppsett har å si for totalytelsen til maskina.

Lenke til kommentar

AMD er (for de som ikke vet det) BEST på skjermkort.

De trengte ikke engang mixe opp en ny arkitektur i deres siste 6XXX serie, de bare forbedret den de allerede hadde fra 5XXX serien.

Dermed så har de spart en shittload med cash :tease:

 

Så får vi bare vente å se hva som skjer....

 

Dette var vell ment som en spøk?

GeForce GTX5xx serien er jo også bare optimalisering av Fermi arkitekturen som ble introdusert med GTX4xx serien så blir jo akkurat samme leksa for nVIDIA i dette tilfellet, og GTX5xx serien holder jo ikke akkurat tilbake for HD6xxx serien.

 

AMDs SB850 har vist svært god ytelse på sine seks 6 Gbps SATA-porter i følge tester med raske SSDer. Det skal ikke undervurderes hvor mye et godt SSD-oppsett har å si for totalytelsen til maskina.

 

 

Stemmer nok det, men nå er det jo ikke sånn at Intel sin SATA kontroller holder igjen stort sammenlignet med AMD sin, eneste negative må vell være laber satsing på SATA3 enn så lenge..

Lenke til kommentar

Hadde bare AMD faktisk kunne matche på ytelse, så ville jeg sett på dem som reelle utfordrere. Desverre er de lysår bak, virker det som. Skjermkorta funker da, men hvis Intel og Nvidia faktisk får igjennom et samarbeid og chiputvikling, vil det se ut som vi står igjen med en som kan ytelse og rå teknologi og en annen som leverer varene, men til en litt lavare pris og noe lavere ytelse.

 

Javel ... For det første henger ikke AMD lysår bak. Min 1055T så godt som matcher min 2500k i 3D rendering (3-4% forskjell). begge har samme kjøler, og ved omtrent samme viftehastighet er 1055T også kjøligere. Den har riktignok 6 kjerner isteden for 4, noe som forklarer lavere varmeutvikling ved samme totale datakraft, og at AMD faktisk henger med. 2500K er selvsagt raskere i for eks. spill.

 

Saken er den at Sandy Bridge skal konkurrere mot Bulldozer, ikke Phenom 2, som straks skal fases ut i entusiastsegmentet.

Dessuten er det to ting som teller for forbrukere: ytelse pr krone og ytelse pr watt. Og AMD konkurrerer godt på begge.

 

Og hva snakker du om når det gjelder Intel og nVidia? De siste årene har de kranglet så busta fyker, Intel har stengt nVidia ute fra videre utvikling av chipset, og nVidia har saksøkt Intel i en sak som nylig endte med forlik. I tillegg til all den verbale drittslenginga mellom de to. kan ikke akkurat se noe samarbeid mellom disse to med det første ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ytelse per krone teller nok for sluttbruker, men det har vært overraskende lite fokus på strømforbruk.

 

Min gamle, slitne E6600 skal byttes ut i løpet av året, men det byttet kommer til å bli tatt først etter å ha sett noen gode sammenlikninger mellom Bulldozer og SB. Spekulasjonene som går så langt lover godt, det samme gjølr det de fikk til med "forrige generasjons" SB1055T.

Lenke til kommentar

Så dere vet det så er

 

- Nvidia best på kvalitet

- Nvidia best på ytelse

- Hvem bryr ser om pris

- Nvidia har best support

- Nvidia har best holdbarhet

Nvidia vant skjermkort

 

- Intel har best kvalitet

- Intel har best ytelse

- Intel leverer mer for pengene (om man OC'er contra OC'ing en AMD, alle vet dette)

- Intel har best holdbarhet å ytelse,har aldri slått feil med intel. AMD er nok billigmannens Nvidia/Intel

Lenke til kommentar
Stemmer nok det, men nå er det jo ikke sånn at Intel sin SATA kontroller holder igjen stort sammenlignet med AMD sin, eneste negative må vell være laber satsing på SATA3 enn så lenge..

Ja, SATA 3 Gbps-en til Intel er jo defekt.

 

Neida, de fungerer flott her.. Det at de har vært uheldige med første batch av Sandy Bridge hovedkortet gjør jo ikke at LGA1156 LGA1366 sørbrikkene til Intel er noe dårligere for det, gjør de vell?

Lenke til kommentar

- Hvem bryr ser om pris

 

90% av de som skal kjøpe seg PC, kanskje?

De resterende 10% har enten ubegrenset med ressurser, eller har dedikert livet sitt til PC. En gjennomsnittlig databruker vil nok fokusere mer på ytelse per krone, i stedet for å ha det råeste på markedet.

 

Intel leverer mer for pengene (om man OC'er contra OC'ing en AMD, alle vet dette)

 

Nå er det igjen bare 10%, kanskje noen fler, som i det hele tatt har tanker om å OC. Og igjen en gjennomsnittlig databruker, som bruker PC til epost, nettavis og jobbrelaterte saker, har nok ikke de største intensjonene om å overklokke, da de såvidt vet hva OC er.

Endret av SNORLX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg skal oppgradere PC-en min til rundt 5k til sommeren, hva er det som er smartest mtp ytelse/krone? Snakker vi AMD eller Intel? Har aldri vært borti AMD, men har hører nesten bare dritt om dem.

 

Må ha hovedkort, prosessor, ram og skjermkort.

 

Da venter du til sommeren og ser på prisene da. Det er vanskelig å forutse prisutviklingen flere måneder frem i tid.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Hvis jeg skal oppgradere PC-en min til rundt 5k til sommeren, hva er det som er smartest mtp ytelse/krone? Snakker vi AMD eller Intel? Har aldri vært borti AMD, men har hører nesten bare dritt om dem.

 

Må ha hovedkort, prosessor, ram og skjermkort.

Vanskelig å si. Sjekk tester til sommeren. Det er godt mulig at AMD Bulldozer er lansert da.

 

PS. 8-kjerneren Zambezi (Bulldozer-basert) har vist vært i prøveproduksjon lenge. De første test-prosessorene (Engineering samples) ble vist sendt til samarbeidspartnerene i desember. "Produksjonskandidater" kommer vist nå i februar, mens "skikkelig" produksjon starter vist i april. Da ligger det så vidt jeg kan se an til en lansering rundt juni.

 

Det forventes at Zambezi kommer med 8 kjerner (4 bulldozer-dobbeltkjernemoduler), 4*2 MB L2 cache og 8 MB L3 cache. Klokkehastigheter på 3,5 GHz er forventet.

 

Server-varianter med to brikker på samme sokkel (totalt 16 kjerner) ventes lansert omtrent samtidig med desktop-modellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...