Gå til innhold

Superdatamaskiner blir tusen ganger raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moores lov gjelder jo transistor tetthet i IC'er. Så jeg tror ikke helt den passer i dette tilfellet.

 

Når det gjelder stormaskiner som det er snakk om her så er det vel mer det å knytte sammen mange maskiner til en (litt forenklet sagt). Du kan dermed få mye høyere ytelse uten at transistor tettheten i brikkene øker noe særlig.

 

Jeg kan ikke så veldig mye om stormaskiner som dette, så arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når det gjelder stormaskiner som det er snakk om her så er det vel mer det å knytte sammen mange maskiner til en (litt forenklet sagt). Du kan dermed få mye høyere ytelse uten at transistor tettheten i brikkene øker noe særlig.

Jepp. Det er flere maskiner i et nett. Det kalles "En maskin" av den enkle grunn at alle komponentene i dette nettet planlegges og kjøpes som en enhet. Markedsførings begreper altså.

 

Derfor er det sånn sett kun økonomi som styrer; istedenfor 20.000 CPU'er kan en lage "en maskin" med 20.000.000 CPU'er og dermed øke kapasiteten med 1000 ganger. Du trenger bare litt mer strøm og mye mer penger.

Lenke til kommentar

Hmmm. For 2,5 år siden hadde jeg ca 2,5 TeraFLOPS teoretisk i maskinen min, og i dag har jeg noe mindre. Det var da snakk om Phenom x4 9800 + HD4870x2.

 

Som nevnt gjelder Moore's lov transistor tetthet i IC'er til optimal pris. Siden prosessnodene oppdateres for å få til dette medfører dette lavere pris pr transistor og strømbruk pr transistor.

En betydelig begrensning i stormaskiner er intern komunikasjon, spesielt latency og skalering.

For prosjekter der komunikasjon mellom noder ikke er tidssensitivt kan man bruke distribuert prosessering ala Folding@Home. Ved å bruke GPUer kan man fort skalere dette til Peta eller Exa om man legger nok ressurser i det. Èn midrange GPU i dag klarer 1 TFLOP.

For 1 ExaFLOPS kan man bruke 1.000.000 GPUer a $150-200 hver for grovt $200.000.000-300.000.000 (1-1,8 Milliarder kroner).

(edit: dette er teoretiske peak tall, og forutsetter optimal arbeidsoppgave)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det som er viktig å merke seg er at ytelse kommer i to former. Gjennomstrømning og responstid. Her er det snakk om gjennomstrømning. Altså at vi får muligheten til å gjøre 1000 ganger mer arbeid på samme cluster per tidsenhet. Det betyr ikke nødvendigvis at en jobb som i dag tar 1000 timer vil ta 1 time på en slik hypotetisk maskin.

 

At vi skal få 1000 ganger økt gjennomstrømning om noen år er ikke så veldig kontroversielt akkurat, men klart før eller siden vil utviklingen stagnere og vi vil tenke tilbake på alle teite spådommer om at eksponentiell vekst inn i himmelen var mulig akkurat motsatt av hva vi tenker om de som ble (feil) sittert på at 640k er nok eller at vi ikke trenger en maskin i hvert hus.

 

Folk tror helst at ingenting vil endre seg, når de innser at det er feil i et gitt tilfelle vil de helst tro at trenden er konstant. Her har vi nå vært med Moores lov i noen tiår og det er der en er før ethvert børskrakk i finansiell sammenheng. Deretter må en til slutt innse at trender også endrer seg. Kanskje 640G er nok enten vi vil eller ikke.

 

Når det gjelder om dette er en eller flere maskiner så er det mest semantikk. En supercomputer er i dag et cluster. Et cluster består av noder. Data entusiaster vil gjennkjenne en node som noe som ligner på det en kaller en maskin hjemme. Det er fornuftig å kalle en supercomputer for en maskin, ikke fordi den kjøpes som en enhet for det gjør den ofte ikke, men fordi den driftes og brukes som en enhet.

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg trykte på denne artikkelen, tenkte mitt naive sinn at det er kommet en ny teknologi som gjør at utviklingen av transistor tenkologi kommer til å gjøre at den generelle utviklingen tusen ganger raskere. Altså Moores law x1000. :blush:

 

Men sannheten er at den fortsatt gjelder, men når produksjonsteknologien nærmer seg mindre enn 1nm, så kommer man til å slite å komme på måter å fortsette tempoet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er fornuftig å kalle en supercomputer for en maskin, ikke fordi den kjøpes som en enhet for det gjør den ofte ikke, men fordi den driftes og brukes som en enhet.

Eller muligens kun fordi den omtales som en enhet. Bruken kan jo være delt mellom selskaper, så også drift og eierforhold forsåvidt.

 

En kan vel også anta at enheten er koblet til internett og kanskje benytter eksterne ressurser.

 

Fordi så mange maskiner i verden nå er koblet sammen vil hele begrepet "supercomputer" bli veldig diffust. En kunde av oss kjører systemet på en gjeng servere koblet ihop lokalt med fiber... det driftes og brukes som en enhet. Jeg ser på det som ulike maskiner som sammen gjør en jobb, men kanskje jeg isteden skulle sett på greia som en maskin. Ikke vet jeg.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det blir vel store utfordringer ved 10nm også.

Dessuten vil jo krympingene ha mindre effekt jo nærmere en kommer "nullpunktet" rett og slett fordi den avstanden det reduseres med stadig blir lavere.

Ddet spørs om ikke Intels tick-tock må gjennom en tock-tock periode etterhvert.

Lenke til kommentar

Det er fornuftig å kalle en supercomputer for en maskin, ikke fordi den kjøpes som en enhet for det gjør den ofte ikke, men fordi den driftes og brukes som en enhet.

Eller muligens kun fordi den omtales som en enhet. Bruken kan jo være delt mellom selskaper, så også drift og eierforhold forsåvidt.

 

En kan vel også anta at enheten er koblet til internett og kanskje benytter eksterne ressurser.

 

Fordi så mange maskiner i verden nå er koblet sammen vil hele begrepet "supercomputer" bli veldig diffust. En kunde av oss kjører systemet på en gjeng servere koblet ihop lokalt med fiber... det driftes og brukes som en enhet. Jeg ser på det som ulike maskiner som sammen gjør en jobb, men kanskje jeg isteden skulle sett på greia som en maskin. Ikke vet jeg.

litt av poenget er vel at en ikke lager jobber for spesifikke noder, men for maskinen og så bestemmer maskinen selv hvilke noder du får tildelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...