Gå til innhold

Mozilla gjør som Google


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om det betyr raskere utvikling er det bra.

Jeg tviler på at Mozilla øker utviklingstakten (antall utviklere, antall dollar osv) drastisk. Det er nok snakk om å tilføre mindre i hver versjon slik at man får versjonsnummeret til å gallopere.

 

Dessverre er det noen lar seg ubevisst forlede til å tro at høyt versjonsnummer er bedre enn lavt.

Lenke til kommentar

Da er det som jeg "fryktet".

 

Men skjønner jo det for hvermannsen kan få Firefox til å virke mer attraktivt. Det "føles" jo nyere og kan markedsføres på en annen måte.

 

Jeg har hatt Firefox siden versjon 2 i 2006, og er på versjon 3 nå, 5 år senere. Riktignok versjon 3.6, men om man ikke vet hva som ligger bak versjonsnummeret kan man jo tenke seg at mange synes det er en treig utvikling.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke kanskje bare pga google men de har vel også innsett at webutviklingen har gått fortere og fortere. Det er nå over 1 år siden mozilla kom med en ny utgave av firefox hvis vi ser ibort fra mindre sikkerhetsoppdateringer. Om mozilla skal klare å holde seg unna konkurrentene må de også øke innovasjonstakten og komme med de nyeste oppdateringene ang html5, raskere javascript og lignende.

Lenke til kommentar
kjeLL.. Innen ett år er vi på versjon 10 for Chrome. 2 år, 20... :p

Chrome 10 kommer før påske, i år.

Chrome 20 kommer nok rundt 2014.

 

IE har går fra 1 til 9 på ca 15 år

Chrome har gått fra 1 til 9 på ca 2 år og 2 måneder

Firefox har går fra 1 til 4 på ca 6,5 år

Opera har gått fra 1 til 11 på ca 14 år

Lenke til kommentar
kjeLL.. Innen ett år er vi på versjon 10 for Chrome. 2 år, 20... :p

Chrome 10 kommer før påske, i år.

Chrome 20 kommer nok rundt 2014.

 

IE har går fra 1 til 9 på ca 15 år

Chrome har gått fra 1 til 9 på ca 2 år og 2 måneder

Firefox har går fra 1 til 4 på ca 6,5 år

Opera har gått fra 1 til 11 på ca 14 år

Jada. Var bare en gedigen overdrivelse ;)

 

Men synes egentlig Opera har en fornuftig oppdateringssyklus. Men i det siste har det blitt en del oppdateringer uten egentlig noe som helst oppdatering. (Hvertfall ikke som fortjener nytt nummer)

Firefox har for få, IE har også for få (IE6-IE7....), og Chrome for mange.

Lenke til kommentar

Selskapene bestemmer selv numereringen. Det er ingen ISO-standard på det akkurat. :)

 

Men det vanlige har vært at en økning på 1 er en stor oppgradering med sentrale deler av programmet, mens 0.1 har vært en liten økning med små og få endringer i funksjonalitet og 0.01 har vært typisk bugfikser.

Lenke til kommentar

Selskapene bestemmer selv numereringen. Det er ingen ISO-standard på det akkurat. :)

 

Men det vanlige har vært at en økning på 1 er en stor oppgradering med sentrale deler av programmet, mens 0.1 har vært en liten økning med små og få endringer i funksjonalitet og 0.01 har vært typisk bugfikser.

 

jeg har også lagt merke til det , men så plutselig endrer de fokus og gjør en "stor" oppgradering ut av ingenting.

Det vil jeg kalle for å jukse.

 

Versjon 3.0 ser definitivt bedre ut en versjon 2.8.9.

versjon 1.0 må vel defineres nærmest som en Beta utgave mens versjon 1.1 er mere ferdig utviklet.

Lenke til kommentar

Enig med Simen. Tvilsomt at selve utviklingen vil gå så mye fortere bare fordi de skal gi ut flere versjoner fortere.

 

Det sagt så tror jeg det kan være en positiv endring å gi mer fokus på spesifikke funksjoner et par om gangen fremfor å gi mer generell utvikling på "alle" punkter kontinuerlig. Det virker bare for meg som en metode som kan være mer effektiv for å produsere merkbare endringer fort.

 

For brukerenes del er det også lettere å faktisk få med seg og lære seg å bruke featurene om de kommer i mindre og mer fokuserte "pakker" fremfor litt her og der.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Versjonsnummer er ikke så farlig. Firefox har også stor nok del av markedet til at de ikke behøver å ty til dette for å trekke kunder. Hvis de derimot kommer med versjoner litt oftere med hastighetsøkning og små forberdringer i tillegg til de litt større funksjonsene hadde det vært flott. Firefox 3.6 kom ut i januar i fjor - det holder bare ikke mål i dag.

 

Når det kommer til Chrome så har det vel blitt uttalt at de skal komme med ny versjon hver sjette uke eller så. Det gir oss ca. åtte og en halv versjon i året. Vi risikerer med andre ord å være på 18 før slutten av året. De hadde test-builds av 11 før 9 i var ute av beta ...

Lenke til kommentar

Med tanke på tidligere utsettelser, så er dette en "tror-det-ikke-før-jeg-ser-det"!

 

Selv så har jeg alltid hoppet på betaene med en gang de har blitt offisielt tilgjengelig. Firefox 4 har jeg kjørt i mange måneder allerede. Har dermed vent meg til fanene øverst og såkalte "AppTabs". Bortsett fra noen småbugs, var det kun én beta som krasjet jevnlig hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...