Gå til innhold

Førsteinntrykk: Olympus XZ-1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvordan dette kamera er å filme med. Det gir 720P, bra nok oppløsning, men hvordan er det i praksis. Skulle gjerne sammnlignet det med et dedikert videokamera. Vet det er dårligere, ikke så mange muligheter etc. Men for meg er det slr og et tillegskamera der bilder er i høysete.

Lenke til kommentar

ISO 1600 på kompaktkamera er nesten bare tøv og tull :p

 

Men bare nesten. Jeg valgte Iso 1600 fordi forskjellene ofte er størst der, eller på 3200, men 3200 er bare tøv og tull. :)

 

Litt mer seriøst, hva som er høyeste brukbare Iso varier veldig med bruksområdet, motivet og ikke minst øynene som ser (eller ikke ser). 1600 kan faktisk brukes i nødstilfelle på disse kameraene for små utskrifter eller på en web-side.

 

Dette var forøvrig ingen full test, men en førsteinntrykkartikkel vi lagde fordi XZ-1 er såpass interessant og det blir en stund til testen er klar. Der vil vi selvsagt legge ut flere Iso-sammenligninger, mer info om video og komme med kommentarer i forhold til de nærmeste konkurrentene.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det hadde også vært interessant å sammenligne de forskjellige modellene i "samme lyset" og samme lukkertid - de med f/2 som største blender på ISO 200, de med f/2.8 på ISO 400, det med f/1.8 på ISO 160 etc - hva yter de i den virkelige verden, når man også tar hensyn til den mer lyssterke optikken?

 

DxOMark har målt S95 til å ha en bedre DxO-score enn LX5 og XZ-1, men det er som vanlig ikke hele sannheten.

Lenke til kommentar

hva yter de i den virkelige verden, når man også tar hensyn til den mer lyssterke optikken?

 

Helt enig, men alle sammenligninger tar tid å lage og endrer jeg blender så endres også dybdeskarphet og ofte også ytelsen ut mot hjørnene.

 

Vet du at et kamera har ca en blender bedre lysstyrke enn et annet kan du jo også sammenligne for eksempel Iso 400 på det ene mot Iso 800 på det andre. Vi viser nesten alltid Iso 400, 800 og 1600 og mange ganger også flere Iso-verdier.

Lenke til kommentar

Helt enig, men alle sammenligninger tar tid å lage og endrer jeg blender så endres også dybdeskarphet og ofte også ytelsen ut mot hjørnene.

Joda - men det er allikevel veldig interessant - hvordan er ytelse på største blender vs de andres med mindre blender, men høyere ISO. Evt. en "baseline" for de med f/1.4 (eller f/1, for den del) på ISO 100 og de andres ISO deretter?

 

Synes ellers det er morsomt at DxOMark scorer S95 > LX5 > XZ-1, når bildene på dpreview i min verden sier at det er omvendt rekkefølge.. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har testet kamera. Det har mange funksjoner, har lysskarpt objektiv, pent å se på. Men det får meg til å få en følelse av at det er et simpelt kamera. Det gir en billig følelse av plastik når du holder det. Kamera er laget av tynn plastik. Vurderte å kjøpe det, men ombestemte meg når jeg holdt det i handa. Et kamera til 4000kr forventer jeg mer av.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...