Gå til innhold

FM-radioen skal bort i 2017


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drittløsninger, DAB er noe søppel i kvalitet, stabilitet og mottak, lurer på hvem som betalte for å få dette gjennom.

 

Jeg skjønner at man ikke kan holde på alt for evig, men så lenge det ikke finnes noen bedre løsning, og teknologien allerede finnes i de tusen hjem så ser jeg bare ikke vitsen med å skifte ut... og ingen andre oppegående mennesker heller.

Lenke til kommentar

Støtter Flimsez her altså. Lydsignalene må jo forvandles til analoge før eller siden uansett, så da er det enten apparater til prisen av hus som gjør det, eller en liten radio. Jeg tror jeg vet hvilken som vil gjøre det best.

 

Når mobilt nettverk blir vanlig på hytter og i biler og alt, da kan nettradioen ta over, men slik det er per i dag, så er det tullete å skulle nedgradere ifra FM-båndet til noe DAB-tull.

Lenke til kommentar
NRK har sammen med de største kommersielle radiokanalene dannet Digital-radio AS for å videre styrke sin innsats mot den digitale hverdagen.

Hva står D-en i DAB for? Eller menes det for den digitale hverdagen?

 

Jeg har aldri hatt problemer med DAB. :)

Og jeg har aldri hatt problemer med FM.

 

DAB er tull, enkelt og greit. FM kan nok lett ta arbeidet som OTA-multicast de siste årene til pakkebaserte nettverk som 4/5G tar over markedet.

Lenke til kommentar

Aldri hatt problemer med FM? Det tror jeg ikke på. Alle har vel opplevd helvete med dårlig signal, og det faktum at en liten bevegelse kan resulterere i skurr. :tease:

 

Men fra spøk til revolver er det jo fint å kunne kjøre landet rundt uten skurr. Mange flere kanaler på DAB også.

 

Vet ikke om 3G/4G er noe egnet til å bruke til radio. Tenk den trafikken om alle skulle bruke mobilen som radio.

Lenke til kommentar

Er det ikke også slik at DAB radio ikke vil fungere så fort du kommer utenfor Norge? Sverige f.eks mener jeg har lest at alt har gravlagt sin DAB satsing for å gå for en nyere teknologi.

Litt usikker her om jeg husker rett, men om det stemmer er det merkelig man ikke kan vente til en fast standard er satt over hele Europa.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

DAB har plass til dritmange kanaler.... bare at utvalget i norge er ubrukelig uansett, vi har mer enn nok plass i fm-nettet.

 

FM har varierende mottak, men gjør ikke feilen å tro at dab er bedre, ikke i nærheten. Med en god FM radio plukker jeg opp signaler fra over 10 mil bort, ikke akkuratt noe du gjør med dab for å si det slik. På optimalt signal gir fm bedre kvalitet.

 

 

Så hvor var fordelen med dab?

 

Og det her er uten å ta med prisen på å skifte ut sendere norge over, og ikke minst de 15 millioner fm-mottakere der ute. Er dette virkelig en nødvendig pris å betale for en dårligere løsning?

Lenke til kommentar

DAB har plass til dritmange kanaler.... bare at utvalget i norge er ubrukelig uansett, vi har mer enn nok plass i fm-nettet.

 

FM har varierende mottak, men gjør ikke feilen å tro at dab er bedre, ikke i nærheten. Med en god FM radio plukker jeg opp signaler fra over 10 mil bort, ikke akkuratt noe du gjør med dab for å si det slik. På optimalt signal gir fm bedre kvalitet.

 

 

Så hvor var fordelen med dab?

 

Og det her er uten å ta med prisen på å skifte ut sendere norge over, og ikke minst de 15 millioner fm-mottakere der ute. Er dette virkelig en nødvendig pris å betale for en dårligere løsning?

 

Problemet er at de som bestemmer dette ikke har særlig mye peiling.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

DAB er en på alle måter dårligere løsning enn FM. Jeg lurer på hva de driver med på det stortinget. Hvor er det de henter informasjonen og kunnskapen sin ifra? I mot all logikk og mening skal de legge ned en fungerende løsning og bruke milliarder av kroner på en ny og dårligere.

Lenke til kommentar

DAB har plass til dritmange kanaler.... bare at utvalget i norge er ubrukelig uansett, vi har mer enn nok plass i fm-nettet.

 

FM har varierende mottak, men gjør ikke feilen å tro at dab er bedre, ikke i nærheten. Med en god FM radio plukker jeg opp signaler fra over 10 mil bort, ikke akkuratt noe du gjør med dab for å si det slik. På optimalt signal gir fm bedre kvalitet.

 

 

Så hvor var fordelen med dab?

 

Og det her er uten å ta med prisen på å skifte ut sendere norge over, og ikke minst de 15 millioner fm-mottakere der ute. Er dette virkelig en nødvendig pris å betale for en dårligere løsning?

 

Problemet er at de som bestemmer dette ikke har særlig mye peiling.

 

Ja, hva vet feks NRK og de største kommersielle radiokanalene om radio. Hadde bare hatt tilgang på den kunnskapen ett par tilfeldige diskusjons.no brukere sitter på ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vel ganske mange såkalte eksperter vært ute og uttalt seg rimelig negativt om NRK sin DAB satsing, og sagt de har satset på feil kort.

Så om dette kommer fordi det er det beste alternativet, eller at man ikke vil innse å ha brukt penger på feil teknologi og ikke eier evnen til å snu mens leken er god gjenstår vel å se.

Min tiltro til at NRk bare vil oss det beste er i ikke veldig stor for å si det slik.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...