Gå til innhold

Papirfly fra verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med en planet hvor 70% av alt er dekket av vann, vet jeg ikke helt hvor lur denne ideen var... :!:

 

Artig. Spennende å høre hvor de tok veien. Det er jo hele 30% bakke å lande på, så røft sett kan 30 fly forvente å overleve, og sikkert 0-5 av disse kommer til å bli funnet.

Lenke til kommentar

De flyr neppe så langt om dette ikke er rigget slik at ballongen holder en viss høyde og slipper ut fly med en del mellomrom. Om alle ble sluppet likt så fort de nådde riktig høyde ligger nok alle omtrent i samme område. Var det ikke en som sendte opp Pentax kameraet sitt i ballong da. Han fant da igjen det.

Lenke til kommentar

Det er et reklamestunt fra Samsung. På hjemmesida står det om kortene: "They are magnet proof, shock proof and waterproof. But are they space proof?" Eventuelt at de gutta fikk en sprø ide med papirfly i rommet og så fikk Samsung til å sponse dem. Gutta som lagde prosjektet gjetter jeg gjorde det bare fordi det er utrolig kult og morsomt. :w00t:

Lenke til kommentar

Russland, India, Sør-Afrika og Australia? Da spørs det om ikke julenissen kolliderte med farkosten på tur oppover. Wulfsberg ligger sentralt nord i Tyskland, ca 100km fra kysten. Betviler om noen av flyene kom seg til sjøen engang. Lufttetthet gjør at de fleste helikoptre holder seg under 3000 moh (går selfølgelig høyere), så et papirfly ville vel kanskje heller ikke fått det store "løftet" første halvdel av flyturen sin. Det så ikke ut til å være århundrets storm i Tyskland ut ifra videoen heller.

Lenke til kommentar

I høyere luftlag går det "jetstrømmer" som er mye raskere enn de vindene vi har i lav høyde. Disse jetstrømmene kan frakte papirfly ganske langt av gårde, særlig om det er litt oppdrift.

 

Jeg regner med at papirflyene synker ca 1 meter per sekund med en fallratio på 1:5 eller noe sånt. Det vil si at flyene i helt vindstille vær kunne havnet over 180 km unna utslippspunktet. Med vind må vi ta i betraktning hvor langt vinden kan blåse på de ca 10 timene det bruker på å falle til bakken og eventuelt hvor mye det løftes av oppdriftsvinder. Med frisk bris på 10 m/s kan det bli 356 km.

 

Med en jetstrøm på 400 km/t kan de føres 4000 km av gårde, helt uten oppdrift.

 

Avstanden fra Tyskland til Australia er ca 30 000 km så det må ha vært en god del oppdrift om påstanden stemmer. Egentlig virker det usannsynlig i og med at jetstrømmene som regel går i belter øst-vest langs jorda og ikke nord-sør. Mellom beltene er det stilleområder.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Jetstr%C3%B8m

http://metlex.met.no/wiki/Jetstr%C3%B8mmer

Lenke til kommentar

I høyere luftlag går det "jetstrømmer" som er mye raskere enn de vindene vi har i lav høyde. Disse jetstrømmene kan frakte papirfly ganske langt av gårde, særlig om det er litt oppdrift.

 

Jeg regner med at papirflyene synker ca 1 meter per sekund med en fallratio på 1:5 eller noe sånt. Det vil si at flyene i helt vindstille vær kunne havnet over 180 km unna utslippspunktet. Med vind må vi ta i betraktning hvor langt vinden kan blåse på de ca 10 timene det bruker på å falle til bakken og eventuelt hvor mye det løftes av oppdriftsvinder. Med frisk bris på 10 m/s kan det bli 356 km.

 

Med en jetstrøm på 400 km/t kan de føres 4000 km av gårde, helt uten oppdrift.

 

Avstanden fra Tyskland til Australia er ca 30 000 km så det må ha vært en god del oppdrift om påstanden stemmer. Egentlig virker det usannsynlig i og med at jetstrømmene som regel går i belter øst-vest langs jorda og ikke nord-sør. Mellom beltene er det stilleområder.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Jetstr%C3%B8m

http://metlex.met.no/wiki/Jetstr%C3%B8mmer

Er fullt klar over Jetstrømmer, men siden de fant kameraboksen sin ikke så langt unna (innenfor tysklands grenser) tviler jeg på at det kom en å dro med seg flyene mens de falt ned.

 

Jeg har ikke gjort forsøk og det kan flyene segler bedre men gitt en fallhastighet på 1m/s og jetstrømmer på 400km/t ... når en jetstrøm ikke er særlig høyere enn 1000m ville ikke flyene bli tatt med særlig lengre enn 110-115 km. HELT UTEN OPPDRIFT.

 

Tviler på at flyene flyr rett frem, og da har ikke nødvendigvis fallraten så mye å si. Om oppdriften en regntung vinterdag er en paragliders drøm får noen andre svare på :) Fant det bare ikke nødvendig å gå så grundig i detalj i mitt opprinnelige innlegg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...