Gå til innhold

Sjokkregning etter Tyrkia-tur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke denne saken som ble nevnt et annet sted for et par dager siden?

 

Mener å huske at en forhandler/operatør/produsent hadde glemt å gå gjennom innstillingene og skru av roaming som standard. Som følger skulle de refundere regningene til de berørte.

 

Rett meg dersom jeg blander sammen ting her :p

Endret av V3gg3n
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at alle operatørene er lovpålagt å stanse datatrafikken etter en viss sum ved roaming av datatrafikk? Vet at hos Telenor så blir datatrafikken sperret når man når en sum (450?), og så må man da aktivt åpne opp for databruk.. Enten har karen en svært god sak ovenfor sin operatør, eller så utelater han ganske relevante opplysninger fra saken med vilje.

 

EDIT:

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk.

Hva skal man med bruksanvisning på et produkt som "just works"?

 

:p

 

 

Jeg lurer også på om man retter baker for smed her. Er ikke operatøren medskyldig med store påslag på roaming-kostnadene? Og kjøperen medskyldig for både å velge en dyr operatør og ha et høyt forbruk? (Spotify på telefonen?)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

</sarkasme> :p

Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk.

 

;)

 

Har du sett bruksanvisingen som følger med iphone? Det har ikke jeg nemling (det følger ingen med).

 

Jeg har sett brukerveiledningen som følger med iPhone, ligger på telefonen som bokmerke i safari...

Lenke til kommentar

</sarkasme> :p

Ja, for det er Apple sin feil at kundene er for dumme til å sette seg inn i produktet (les: lese bruksanvisningen) før bruk.

 

;)

 

Ikke optimal usability når slikt som dette skjer. Det burde ikke usability-mester Apple være seg bekjent med. Du vil vel ikke at de nå plutselig skal gi en beng i dette som så langt har vært deres store styrke?

 

De lager tross alt telefoner som skal være så idiotsikker at selv en 5-åring kan bruke dem uten nevneverdig problemer. Selv den mest kompetente idiot bør et selskap satse på å ufarliggjøre med god usability :)

Lenke til kommentar

har noen vurdert at iPhone kanskje slår på 3G modem ved ladding gjennom USB?.. Eller at det står om standard. Og at pc/mac prioriterer 3G modemet i iPhone fremfor wifi/eth. bare en hypotese...

"3G modem", hvis vi tenker på det samme, har ingenting å gjøre med dataroaming. Hvis du klarer å aktivere modemet uten at du merker det, og plugger telefonen i maskinen og bruker telefonnettet uten at noen bjeller ringer, da har du egentlig et litt større problem enn en dyr regning.

 

 

De lager tross alt telefoner som skal være så idiotsikker at selv en 5-åring kan bruke dem uten nevneverdig problemer. Selv den mest kompetente idiot bør et selskap satse på å ufarliggjøre med god usability :)

Ingenting er idiotsikkert. En bekjent som jobber med kundeservice hos en av landets større ISPer, kan fortelle at selv fargekoder på kabler og modem ikke hjelper. Folk klarer fortsatt ikke plugge riktig kabel i riktig port. Noen vil alltid klare å gjøre slike feil, selv om de får det forklart utallige ganger.

 

Hvis nettverksdeling (moden) står bak den aktuelle regningen, står det jo tydelig på telefonen når modemet er i bruk. Det er godt gjort å overse dette så lenge at det koster deg over hundre tusen kroner.

Lenke til kommentar

Ikke optimal usability når slikt som dette skjer. Det burde ikke usability-mester Apple være seg bekjent med. Du vil vel ikke at de nå plutselig skal gi en beng i dette som så langt har vært deres store styrke?

Vel nå er data roaming satt standard til av fra Apple, så da blir det vanskelig å kreve noe mer. Det står til og med at dataroaming vil medføre roamingutgifter ved bruk av epost, MMS, internett og datatjenester hvis det blir slått på. Hva mer kan de egentlig gjøre?

 

http://support.apple.com/kb/HT1807?viewlocale=no_NO

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Brukerfeil. Hvor mange år har media advart nordmenn mot databruk i utlandet? De av oss som følger med vet at man skal slå av datatrafikk når man er i utlandet.

 

Er man kunde hos Chess, og sitter i Tyrkia, så betaler man intet mindre enn 112 kroner per MB. Igjen, det er normalt å sjekke utlandsprisene før man drar, og det er normalt å sjekke innstillingene på telefonen, slik at man unngår slike smell. Det er selvfølgelig enklere å sitte på Facebook og se på YouTube-videoer når man har en promille på 8, og heller syte og klage når man kommer hjem.

 

Jeg synes ikke synd på idioten. Man lærer mens man lever.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Man skal absolutt ikke være nødt til å skru av roaming for å unngå skyhøye regninger. At man unngår å bruke roaming skal være nok. Problemet er når telefonen går amok og laster ned store mengder data i hytt og pine, uten at brukeren selv setter igang dette aktivt. Når telefonen oppfører seg slik er det ikke bare roaming som er et stort problem, men også vanlig innenlands trafikk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...