Gå til innhold

Vil forby bruk av hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den amerikansk kvinnen Marie Wickham har forståelse for lovforslaget, men kommer likevel med denne treffende uttalelsen: "Loven er et brudd på personlige rettigheter. På et eller annet tidspunkt må man ta ansvar for sin egen dumskap."

Jeg er i grunn enig, men med denne logikken kan vi også si at det ikke skal være påbudt med hjelm når man kjører motorsykkel, eller bilbelte.

 

Edit: Altså bilbelte når man kjører bil, ikke motorsykkel.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Ein må altså ta av seg hovudtelefonar, øyrepluggar og liknande akkurat når ein går over veien?

 

Darwin lenge leve, om folk går ut i veien med nase i sky, musikk på øyret og blir kjørt ned har eg lite sympati.

Staten kan ikkje beskytte folk mot alt, spesielt sin eigen idioti.

Endret av Zeph
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Marie Wickham. Man må ta eget ansvar for denne type dumskap. Å dytte noe sånt inn i loven mener jeg er å "bloate" lovtekstene med unødvendig fjas og bagateller.

 

Folk bør heller ikke forledes til å frykte bøter og andre represalier mer enn farene dumskapene utgjør. (Dessverre er det svært mange her i landet som frykter mer å bli tatt for lovbrudd i trafikken, enn de er for liv, helse og materielle skader.)

 

Men start gjerne en opplysningskampanje om oppmerksomhet, risiko, statistikk over skader, intervjuer med ofre osv. Det tror jeg er mye mer fruktbart og preventivt.

 

Ps. For ordens skyld så har kombinasjonen hodetelefoner, mp3-spiller, sykkel og uoppmerksomhet gitt meg 5 smertefulle uker med kragebeinsbrudd, så jeg vil påstå jeg skjønner faremomentet her.

 

Uoppmerksomhet kan forsåvidt skyldes mye annet også så en kampanje for oppmerksomhet i trafikken må gjerne ta med mange andre faktorer også. Søvnighet, fikling med musikkanlegget, prating i telefonen/sidemann osv. uten at man trenger en lovtekst mot et hvert faremoment.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Marie Wickham. Man må ta eget ansvar for denne type dumskap. Å dytte noe sånt inn i loven mener jeg er å "bloate" lovtekstene med unødvendig fjas og bagateller.

 

Folk bør heller ikke forledes til å frykte bøter og andre represalier mer enn farene dumskapene utgjør.

 

Men start gjerne en opplysningskampanje om oppmerksomhet, risiko, statistikk over skader, intervjuer med ofre osv. Det tror jeg er mye mer fruktbart og preventivt.

Jeg hadde tenkt å kommentere, men ser Simen1 allerede hadde postet poengene mine, så jeg sier bare +1 her. (og gir innlegget en +1 ;))

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er noe vås. Jeg skal ikke benekte at det er helt trygt å kombinere headset og mobiltelefon osv. i trafikken. Vet godt selv hvor mye sansene blir svekket når du f.eks. har på støyisolerende headset med musikk i. En gang sto jeg og ventet på grønt lys, samtidig som jeg hørte på musikk. Jeg er jo vant med å vente på pipelyden, så når det ble "grønn mann", så bare sto jeg der. :p Jeg så selvfølgelig en helt annen plass, og når jeg snudde hodet oppdaget jeg at det var grønt lys. Idet jeg begynte å gå, så blinket lampen (betyr at lampen snart blir rød). Jeg kom meg akkuratt over veien før bilene begynte å kjøre forbi. Kan tenke meg at det så ganske merkverdig ut å vente på grønt lys og når det kommer så bare står du der. :p Men uansett, selv om det ikke er helt trygt å drive med sånt i trafikken så må folk velge dette selv. Folk må kunne ta vare på seg selv. Hvis folk glemmer at de er dødelige bare fordi de er distrahert av musikk, så vil det få konsekvenser i andre situasjoner også... Da er nok ikke trafikkenfaren det største problemet. Jeg synes Marie Wickham sin uttalelse var meget bra.

 

Hva med hørselshemmede som bruker høreapparat da? Må de nå finne seg i å stadig måtte forklare for politiet at det faktisk er høreapparat og ikke Ipod de har i ørene?

Det er jo en god unskyldning da.

- Hva er det vi har her da? Ørepropper i trafikken? *sukk* Jeg blir nødt til å gi deg en bot!

- Men dette er høreapparatet mitt!

- La meg se på det. Hmm, ser jo ut som høreapparat. Hvor lenge har du du hatt høreproblemer?

- Hæææ? Jeg hører ikke hva du sier, snakk høyere!

 

Trådløse ødepropper ser jo ut som høreapparat, det passer jo fint. Man vil vel ikke la en tunghørt person gå over veien uten høreapparatet sitt, vil vi vel?

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Er jo lov til å se etter biler før man går over da.....

Problemet er at veldig mange folk, både i USA og Norge, er selvopptatte og bare opptatt med å se på sin egen nesetupp. Har sett mange mennesker som bare sjener ut i veien uten å se seg for, de fleste har faktisk musikk på ørene.

 

Jeg er helt enig med Marie Wickham. Man må ta eget ansvar for denne type dumskap.

Av og til er mennesker så dumme at staten må beskytte de mot omverden, dessverre.

Endret av abrj
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...