Gå til innhold

Apacer øker utvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apacer Pro II AS202 skal være myntet på dem som skal ha seg SSD for første gang, og Apacer prøver å friste med vesentlig bedre ytelse enn det som er vanlig for innstegsmodellene.

 

Serien byr på opptil 230 MB leseytelse og 180 MB skriveytelse. Trim-støtte er også på plass, samt 14/28 bit ECC. Kapasitet smessig kommer de med 32 til 256 GB. Apacer nevner også en ny kontroller, uten å spesifisere nærmere.

Dette er ikke vesentlig bedre ytelse enn andre "innstegsmodeller", som er et uttrykk som heller ikke gir mening i dagens SSD-marked, med mindre man får 230/180 MB/s sekvensiell ytelse med 32GB modellen. IOPS er heller ikke nevnt. Å heller ikke nevne hvilken kontroller denne enheten inneholder er dette en mangelfull anonsering.

 

Prismessig ser 128 GB-utgaven ut til å starte på drøye 2000 kroner, noe som ikke samsvarer helt med det inntrykket Apacer prøvde å skape med at dette var rimelige enheter for førstegangskjøpere. Til den prisen finnes det mer spennende enheter.
Ja, prisen stemmer ikke overens med det de sier.
Lenke til kommentar

Vet noen prisen på 32GB enheten? lengter etter en 32GB enhet som koster lite pr. GB (som C300 f.eks.) men leverer tilsvarende hastighet. Mer enn dette "trenger" jeg egentlig ikke for OS partisjonen på maskiner som har plass til en ekstra konvensjonell disk for masselagring.

 

 

Hvis noen tilfeldigvis vet om en slik en, selv om det evt. er en helt annen modell så si gjerne i fra :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Håpløst dyrt enda.. 2000 spenn for en 128gb! Haha.

Kommer aaaaldri til å betale så mye.

500 kroner for 64GB, det er passe. Da hadde jeg handla.

Et gammelt argument jeg er lei av å høre, bare med andre tall.

Håpløst dyrt var 4000-5000kr for 32GB, men selv da var vi en del entusiaster som kjøpte det.

800-900kr for 64GB er ikke dyrt i det hele tatt når du ser det opp mot total systemkostnad, og forskjellen i ytelse med/uten SSD.

En maskin til 4000kr kan knuse en maskin til 10-12.000kr for generell bruk om den billigste blir oppgradert med en SSD til under 1000kr, og den dyreste ikke har en SSD.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles bare et lagringsmedium

Det er nettopp der vi er uenige, og grunnen til at du klager over prisen og jeg ikke gjør det.

NAND i høy-ytelse lagring har en egen plass i minnehiarkiet mellom RAM og mekanisk bulk-lagring.

CPU:

L1

L2

(L3)

 

System:

RAM

NAND

 

Brukerdata:

(NAND)

HDD

Tape/optisk

 

Pris pr kapasitet og ytelse synker når du beveger deg nedover i hiarkiet.

Lenke til kommentar
Håpløst dyrt enda.. 2000 spenn for en 128gb! Haha.

Kommer aaaaldri til å betale så mye.

500 kroner for 64GB, det er passe. Da hadde jeg handla.

La meg spørre, hvor mye ram har du i maskina og hvor mye betalte du per GB da du kjøpte ram-en?

 

 

Det er bare en masse profitt i prisen foreløpig, et par år så faller det nok ned på et fornuftig nivå.

Jeg tror ikke det er store profittmarginer lengre. Det er massevis av sunn konkurranse og marginene er nok deretter. Selv om minnekort og minnepinner nesten aldri inneholder prosessor (kontroller) så koster faktisk SSD mindre per GB enn de billigste (og dårligste) minnekort og minnepinner. Det sier meg at konkurransen er hard og marginene små.

 

CDer man kjøper i platesjappa er også "bare" lagringsmedier og der betaler man ofte over hundrelappen for under 0,7 GB.

Lenke til kommentar

Det er helt greit å installere XP på en SSD, men som Cruentus sier så er det noen optimaliseringer for SSD som ikke finnes i XP. Blant annet aktivering av Trim-funksjonen. Men det vil altså fungere helt fint med Windows XP, 2003, 2000, Me, 98, 95, 3.1 osv, med unntak av optimaliseringene. Uten optimaliseringene vil ytelsen falle litt over tid, men ikke i nærheten så mye at det kan ligner harddisk-ytelse.

Lenke til kommentar

Er det tilfeldigvis mulig å bruke en SSD på XP ?

Eller mangler XP noe features for det ?

 

Du vil mangle støtte for TRIM, altså at disken brukes jevt i stede for å lage en fartshump på 1 plass via at alt midlertidlig og som slettes og lagres blir spredt utoverdisken i stede for bruke det samme segmentet(100 bruk av segment merkes bedre en 1 bruk av hundre segmenter). Dog, med dagens disker blir det heldigvis et stadig mindre problem(du finner vistnok samme problem på LCD skjermer og om fargen blå, men det kreves litt overbruk for å komme ditt).

Det andre er vel at du trenger noe verktøy før speiling, så du kan stillt opp blokkene i forhold til filsystemet?

Men ellers, nei, XP har alt du trenger.

Lenke til kommentar

Om du bruker Intel eller Barefoot basert SSD er xp bare tut-og-kjør (der du kan bruke Intel Toolbox for TRIM dersom du går for Intel).

 

Om du skal bruke C300 eller SandForce må du alligne partisjonen for å få god ytelse, pluss at du kan få redusert random write (ned til ca 40MB/s, som fortsatt er problemfritt) fra 512B sektorer. For generell daglig bruk er det egentlig bare allignment du trenger å tenke på for XP med nyere SSDer.

 

Med mindre du har en gammel CPU (single core, eller dualcore under 1,5GHz) og lite RAM (1GB eller mindre) vil jeg anbefale W7 samtidig med SSD oppgradering.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Simen1,

"innovative patented controller design for optimal read performance"

"The 32 GB one works at 210/60 MB/s"

Produktsiden er fra April 2010.

 

Om du har lyst på en liten og billig SSD med sansynligvis Indilinx nivå ytelse kan denne være noe å gå for.

Siden det er netthandel har du 30 dagers angrerett. Jeg ville vurdert å bestille den, kjøre en AS SSD test, og om den har elendig random read/write returnert den.

Om den passerer AS SSD med OK ytelse ville jeg testet en runde i HDtach, 30 minutts tortur-test fra IOmeter, en runde til i HDtach (eller to med en times pause mellom hver om den første er degradert), og en ny AS SSD. Om tallene ikke detter gjennom gulvet vil den da være aktuell å beholde.

 

EDIT: om du bestemmer deg for å gjøre dette, hadde det vært fint om du postet resultater i SSD benche-tråden.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg gidder alt det styret. Da venter jeg enten på tester på nett eller kjøper noe annet.

 

PS. litt flisespikking: Angrerettloven gir 14 dagers angrefrist fra mottak av varen. Det er bare noen få kjeder som yter den ekstraservicen at de har frivillig utvidet det til 30 dager.

Lenke til kommentar

Ok, visste ikke det, men 14 dager er også mer enn nok.

Testene jeg har listet over er ikke så mye styr, og er lett å gjøre unna på en ettermiddag, men jeg skjønner at du ikke gidder ta deg bryet med det.

 

Fra et pris perspektiv ville jeg heller gått for en 64GB SSD til rundt 800-900kr, da de finnes i nye utgaver og har god ytelse.

 

32GB Indilinx barefoot er sikkert et alternativ om du vil ha noe til rundt 500kr. Enten om de finnes på tilbud eller som bruktvare. Det er sikkert noen der ute som kjøpte en Vertex eller Agility (gen1, eller Barefoot fra andre produsenter) for rundt 2 år siden som har lyst til å oppgradere til noe større nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...