Gå til innhold

Guide: Optimal bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nei nei - dere har jo glemt det viktigste.

1: Dropp Windows, gå for Ubuntu, eller en annen brukervennlig linuxdistribusjon.

 

Resultat: Uendelig mye raskere maskin om du gikk fra en forhåndsinstallert Vista-verjon på maskinen. Mye raskere maskin om du gikk fra en ren Vistainstallasjon. Raskere maskin om du gikk fra forhndsinstallert Win7. Merkbar forbedring også om du kom fra win7 clean install, som er det eneste som er brukbart i det hele tatt om du skal kjøre Windows på laptopen.

Lenke til kommentar

Nei nei nei - dere har jo glemt det viktigste.

1: Dropp Windows, gå for Ubuntu, eller en annen brukervennlig linuxdistribusjon.

 

Resultat: Uendelig mye raskere maskin om du gikk fra en forhåndsinstallert Vista-verjon på maskinen. Mye raskere maskin om du gikk fra en ren Vistainstallasjon. Raskere maskin om du gikk fra forhndsinstallert Win7. Merkbar forbedring også om du kom fra win7 clean install, som er det eneste som er brukbart i det hele tatt om du skal kjøre Windows på laptopen.

 

Du glemte å nevne at du også får dårligere batterilevetid(i minutter/timer, ikke sykluser) og dårligere videoakselerasjon(3D akselerasjon og video(film)).

 

http://www.anandtech.com/show/2840/3 (AMD)

http://www.anandtech.com/show/2840/6 (intel)

Lenke til kommentar

Å putte i en god SSD kan også gi en veldig mye bedre brukeropplevelse.

 

Laptop harddisker er generelt trege (5400rpm, optimalisert for lav effektbruk i stedet for søketid), og når de blir brukt over lengre tid og fragmentert, pluss annet skit som bygger seg opp om man ikke rydder skikkelig, så blir det en pine å gjøre daglige ting, og mange ender opp med å kjøpe my maskin i stedet.

 

Ved å putte i en SSD til 1000-2000kr blir maskinen raskere enn mange nye stasjonære maskiner i daglig bruk, og sakker ikke nevneverdig av over tid.

 

Jeg har hatt SSD i min 3,5 år gamle laptop i snart 2 år (med windows 7 installajon fra release date), og den er fortsatt snappy og koselig å bruke. Jeg regner med jeg vil beholde den 2-3 år til, om jeg ikke får behov for batteritid mer enn den klarer.

Lenke til kommentar

Du glemte å nevne at du også får dårligere batterilevetid(i minutter/timer, ikke sykluser) og dårligere videoakselerasjon(3D akselerasjon og video(film)).

 

http://www.anandtech.com/show/2840/3 (AMD)

http://www.anandtech.com/show/2840/6 (intel)

Tro dbør lese den første linken din selv, der Ubuntu enten slår, eller ligger marginalt under, batterilevetiden til win7, bortsett fra når du spiller av en DVD. I fall du kke har fåttt det med deg, går utviklingen svært fort når det gjelder linux -støtte for hardware, og om produsentene faktisk hadde bidratt me linuxdrivere slik de bidrar md windowsdrivere, hadde linux kommet enda bedre ut. Adobe har også skjerpet seg og kommet flash-støtte som er hakket bedre i linu nå.

 

Med mindre du tester det nyeste av det nye av hardware (og klikker du deg inn på denne artikkelen, gjør du gjerne ikke det), er det ingen selvfølge med dårligere batteritid. At man skal ha dårligere videoakselerasjon i linux høre bare merkelig ut - dt r jo veldig rart at boxee bo og liknende løsninger aldri kjører på windowsplattform men veldig ofte med linux i bunn..

 

Nå var det uansett ytelse i bruk jeg snakket om, og at Vista er desidert tregest både på åpne programmer, bla seg rundt i mapper med explorer, eller (grøss) bla gjennom og kopiere fra nettverk shares trodde jeg de fleste som hadde prøvd både xp, Vista og Win7 hadde fått med seg.

Lenke til kommentar

Om vi ikke tar hensyn til dvd avspillingen(dårlig video akselerasjon) så står vi igjen med disse to grafene. (de jeg linket til sist post har visst blitt fornyet)

20090.png

20091.png

 

Jeg vil at du skal se på Ubuntu med firefox mot Windows 7. Du kan legge all skyld på adobe eller mozilla, men det er dette man får. Høyere energiforbruk under videoavspilling og surfing.

 

Og du nevner Linux, jeg svarte på en post om Ubuntu. Legger man penger inn i linux, kan man få veldig gode operativsystemer(webOS, Android, mac OS(?) og iOS(?)).

 

Og ikke begynn med å slenge dritt om andre operativsystemer, jeg bare mente det burde nevnes i denne posten her:

Resultat: Uendelig mye raskere maskin om du gikk fra en forhåndsinstallert Vista-verjon på maskinen. Mye raskere maskin om du gikk fra en ren Vistainstallasjon. Raskere maskin om du gikk fra forhndsinstallert Win7. Merkbar forbedring også om du kom fra win7 clean install, som er det eneste som er brukbart i det hele tatt om du skal kjøre Windows på laptopen.

 

at du også får dårligere batterilevetid vs Windows.

Lenke til kommentar

Jada, jeg ser den. Jeg har kanskje vært unormalt heldig med maskinene jeg har lagt inn linux på selv. Laptopn min nå varer f.eks. seks timer MED videoavspilling, mens win7 sier den skal vare rett under fem med samme bruk - men det kan jo hende den varer like lenge likevel.

 

Kunne kanskje vært mer seriøs i første posten min i denne tråden. Kan hende jeg hadde fått mer gjennomslag ved å bare nevne at man burde prøve å legge inn linux om man satt med en laptop man følte ikke dugde. :p Det er i hvert fall gode muligheter for at det kan være et greit alternativ, om man ikke opplever batteritrøbbel. Har vært sur på Windows i dag, man bør kanskje sjekke hva man skriver en ekstra gang da. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Batteri oppbevaring i kjøleskap er en myte. En test viste at en nedkjølt batter måtte benytte mer energi å varme seg opp igjen, og tapte det den "sparte".

 

Har du et batteri i et kjøleskap i 5 år, har du bare klart å "vinne" ca 7%.

 

Battri som er oppbevart i romtemp taper bare 1% pr år.

 

Så det er helt meiningsløst å oppbevare i kjøleskap.

 

Det du vil spare på er å ta ut batteriet fra laptoppen dersom den skal ligge lenge. Når batteriet er koblet på og i kontakt med punktene sine, mister den en konstant strøm.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Litt OT, men jeg syns det bør nevnes.

Vi tok en pakke med 4 stk AA-batterier og tømte de med like Maglite lykter, hver av lyktene bruker 2 stk AA-batterier.

Når batteriene var oppbrukte, glødet det såvidt i pærene i begge.

Etter endt arbeidsdag la jeg mine batterier på benken mens han la sine i kjøleskap.

Dagen etter fikk jeg en smule mer glød i pæra, men det var minimalt.

Batteriene som lå i kjøleskap i 16 timer lyste "relativt" bra i noen minutter.

Denne testen gjorde meg overbevist om å la alle batterier ligge i kjøleskap, og det har jeg gjort siden.

Myte er det ikke, men hvor mye man tjener på det kan diskuteres ;)

Lenke til kommentar

Litt OT, men jeg syns det bør nevnes.

Vi tok en pakke med 4 stk AA-batterier og tømte de med like Maglite lykter, hver av lyktene bruker 2 stk AA-batterier.

Når batteriene var oppbrukte, glødet det såvidt i pærene i begge.

Etter endt arbeidsdag la jeg mine batterier på benken mens han la sine i kjøleskap.

Dagen etter fikk jeg en smule mer glød i pæra, men det var minimalt.

Batteriene som lå i kjøleskap i 16 timer lyste "relativt" bra i noen minutter.

Denne testen gjorde meg overbevist om å la alle batterier ligge i kjøleskap, og det har jeg gjort siden.

Myte er det ikke, men hvor mye man tjener på det kan diskuteres ;)

Hvis du hadde lagt de i stekeovnen på 50grader en times tid ville de funka enda bedre. :p

Lenke til kommentar

Personlig så sier jeg "ja takk begge deler" til bærbar og stasjonær, jeg kunne gjerne sett for meg lit tmer tips av typen "programmer som syncer bærbar mot område på filserver når man er på hejmmenettverket", program som henter ned endel utvalgte nettsider så man kan lese nettaviser offline" og den type ting som er bærbarspesifikt nyttig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...