Gå til innhold

A3-skriver for entusiaster og proffer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drivere og fargeprofiler skal være enkle å håndtere, og en utskrift i A3+ i høy kvalitet skal være unnagjort på 3 minutter og 15 sekunder. Om dette er høyeste kvalitet vet vi ikke

 

Photo Print Speed:

 

  • 8" x 10" — approx. 1 min 33 sec
  • 13" x 19" — approx. 2 min 30 sec

See Note1

 

1 Color photo speed in Superfine Mode on premium Photo Paper Glossy measured from start of paper feed. Actual print time will vary based on system configuration, software application and page complexity.

 

Med 8 blekkpatroner, hver på 25,9ml

 

"Cartridge fill volume: 25.9 ml each color x 9 colors total"

 

:hmm: kanskje vi ser på forskjellige skrivere ?

Du kunne jo lagt med en link til fabrikantens sin hjemmeside.

 

Har egentelig ikke brukt for en A3 skriver, men det jo kjekt og ha da, så kanskje en eller annen gang :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er det seriøst noen i historien som har skrevet et bilde i A3 rett fra kameraet? ...

Det er sikkert noen som har prøvd :)

 

Vi som har Olympus har ihvertfall en brukbar sjanse til et OK resultat - Olympus er jo kjent for meget god JPEG prosessering i huset.

Hehe... stemmer det..., man skal være ganske streng dersom man gjør dette. Har vi ikke hatt slike regler i "uke50mm"? ... 50mm no crop, no photoshopping... :p

Når jeg tenker meg om, har jeg i det siste tatt litt sorthvitt JPG + RAW. De orginale sorthvitt bildene rett fra kameraet har faktisk sett fantastiske ut. ..., men men. Det er nok alikevel tryggest å ta de via en kalibrert skjerm før en printer A3.

 

Fiffig skriver til en ok penge forresten.

Lenke til kommentar

Noe informasjon som tilsier at fargeprofiler er enkelt med denne skriveren? Enklere enn på andre skrivere, eller egentlig akkuratt den samme "labyrinten" som alle andre?

Vil tro at den ligger på samme nivå som forgjengeren. Mao. kronglete.

 

Det finnes flere beskrivelser av hvordan sette opp Epson skrivere i Photoshop på nettet, og får man det først riktig skal det bare være papirtype som (eventuelt) må endres.

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt en halv R3000? Jeg trenger nemlig ikke mer enn A4. Jeg klarer ikke å finne noen fornuftige foto A4-skrivere.

 

Jeg vil ha en boks som jeg fyller med papir og blekk, og så kommer det bilder ut! Ikke noe displayer, scanner-, faks- og kopifunksjon! :mad:

 

Er R800 min eneste mulighet? Ble ikke den lansert for ganske nøyaktig seks år siden?

Lenke til kommentar

Hvor får jeg kjøpt en halv R3000? Jeg trenger nemlig ikke mer enn A4. Jeg klarer ikke å finne noen fornuftige foto A4-skrivere.

 

Jeg vil ha en boks som jeg fyller med papir og blekk, og så kommer det bilder ut! Ikke noe displayer, scanner-, faks- og kopifunksjon! :mad:

 

Er R800 min eneste mulighet? Ble ikke den lansert for ganske nøyaktig seks år siden?

Hva med R285? Ikke like god, muligens, men gjør det som står på esken.

Lenke til kommentar

Er R800 min eneste mulighet? Ble ikke den lansert for ganske nøyaktig seks år siden?

 

Det er riktig at R800 er gammel og det har skjedd litt med blekkskrivere siden den kom. Sikkert fortsatt en OK skriver, men den nye R3000 har vesentlig større blekkpatroner så hvis du skriver ut mye bilder kan R3000 være et bra alternativ selv om du ikke trenger A3. R3000 har forøvrig rundt dobbelt så store patroner som R2880 så der har den fått seg en betydelig oppgradering.

 

Det ser ut som Epson vesentlig satser på multifunksjonsenheter for tiden i A4-format. De gir forsåvidt også bra fototuskriter, men har så vidt jeg ikke pigmentbasert blekk. Mulig andre produsenter har A4-skrivere med pigmentbasert blekk hvis det er det som frister med R800.

 

Uansett, enig i at en R800-erstatning med samme patroner som R3000 ville vært interessant.

Lenke til kommentar

Er R800 min eneste mulighet? Ble ikke den lansert for ganske nøyaktig seks år siden?

 

Det er riktig at R800 er gammel og det har skjedd litt med blekkskrivere siden den kom. Sikkert fortsatt en OK skriver, men den nye R3000 har vesentlig større blekkpatroner så hvis du skriver ut mye bilder kan R3000 være et bra alternativ selv om du ikke trenger A3. R3000 har forøvrig rundt dobbelt så store patroner som R2880 så der har den fått seg en betydelig oppgradering.

 

Det ser ut som Epson vesentlig satser på multifunksjonsenheter for tiden i A4-format. De gir forsåvidt også bra fototuskriter, men har så vidt jeg ikke pigmentbasert blekk. Mulig andre produsenter har A4-skrivere med pigmentbasert blekk hvis det er det som frister med R800.

 

Uansett, enig i at en R800-erstatning med samme patroner som R3000 ville vært interessant.

 

Hva med Epson P50?.. har den pigmentbasert blekk?..

Lenke til kommentar

Noe informasjon som tilsier at fargeprofiler er enkelt med denne skriveren? Enklere enn på andre skrivere, eller egentlig akkuratt den samme "labyrinten" som alle andre?

Vil tro at den ligger på samme nivå som forgjengeren. Mao. kronglete.

 

Det finnes flere beskrivelser av hvordan sette opp Epson skrivere i Photoshop på nettet, og får man det først riktig skal det bare være papirtype som (eventuelt) må endres.

Å tro at standard-fargeprofiler som følger med en printer er tilstrekkelig for ordentlig fargeprofilering, er rimelig naivt.

Lenke til kommentar

Noe informasjon som tilsier at fargeprofiler er enkelt med denne skriveren? Enklere enn på andre skrivere, eller egentlig akkuratt den samme "labyrinten" som alle andre?

Vil tro at den ligger på samme nivå som forgjengeren. Mao. kronglete.

 

Det finnes flere beskrivelser av hvordan sette opp Epson skrivere i Photoshop på nettet, og får man det først riktig skal det bare være papirtype som (eventuelt) må endres.

Å tro at standard-fargeprofiler som følger med en printer er tilstrekkelig for ordentlig fargeprofilering, er rimelig naivt.

 

Hvorfor er dette naitvt? Det er vel til syvende og sist resultatet som er avgjørende, og hvis man er fornøyd med resultatet så er vel saken grei?

 

For min del bruker jeg en slik step-by-step guide når jeg skal ta utskrifter, og det fungerer helt fint hvis man har en viss kunnskap om hva som egentlig foregår. Det jeg anser som de viktigste punktene er:

- Kontrollere bildet i samme fargerom/gamut som printeren (papiret) støtter. Da får du et visst inntrykk av hvordan printen vil se ut

- Sørge for å bruke riktig profil på papiret. De fleste "seriøse" papirprodusentene har profiler for sitt papir

- Sørge for at skjermen er kalibrert

- Forsikre seg om at ikke printersoftware og bildesoftware (f.eks. photoshop) korrigerer samtidig i utskriftsprosessen. De fleste lar vel photoshop stå for korrigeringen. Dette står beskrevet i detalj i de fleste guides som man enkelt kan finne på nettet.

 

I de aller fleste tilfeller vil dette, kombinert med praktisk erfaring, gi utskrifter som er gode nok for de aller fleste.

 

Man kan selfølgelig lage egne profiler, og jeg antar at det er dette du sikter til... men er det egentlig nødvendig hvis man er fornøyd med resultatene?

Lenke til kommentar

...

 

Man kan selfølgelig lage egne profiler, og jeg antar at det er dette du sikter til... men er det egentlig nødvendig hvis man er fornøyd med resultatene?

 

Kunne ikke vært mer enig. Har P50 og er strålende fornøyd med resultatet. Har nå kjøpt papir fra ILFORD som har profiler for min p50 - så gleder meg til å teste dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...