Gå til innhold

Bekjemp depresjon med øreplugger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Njaaaa, testen er nok utført av produsenten, eg har min tvil til resultatet. Konseptet har eg aldri sett før, og eg har mine tvil til om dette vil ha noko effekt. Placebo er og ein faktor å ta høgd for ved testing. Ein faktor som kan gje heilt feil resultater.

 

Vil lyset kunne nå heilt inn til hjernen gjennom denne grå substansen på lik linje med til dømes fiber?

Lenke til kommentar

I Nord-Norge kaller vi det for mørketidsdepresjon og tror det kommer av mangel på lys. Jeg leste en artikkel for noen år siden der italienske forskere skrev at fenomenet var like utbredt i Nord-Italia som i Nord-Norge. Det har altså lite med mørketida å gjøre. Forskerne mente det skyldtes kaldere og våtere vær og ikke mangel på lys.

Lenke til kommentar

Har lese om det samme eg og. Nokon meiner trykkforskjeller er ein faktor i dette og.

Eg er ikkje uenig i at lys kan være ein avgjerande faktor. Det er langt meir innviande å stå opp når sola skin inn vindauga enn om det er mørkt og kaldt.

 

Det er vel gjerne ein kombinasjon av alt. Mørkt, kaldt, vått, lågtrykk. Det mentale kan og ha sin effekt. Berre tanken (bevisst eller underbevisst) på at det er mørkt og vått er nok med på å gjere vondt verre.

 

Temaet er interessant, men sikkert vanskeleg å påvise noko.

Lenke til kommentar

Synes dette høres veldig rart ut. Mulig at lyset ikke har den betydningen man tidligere har trodd (men det er nok fortsatt den vanligste oppfatningen i fagmiljøet, såvidt jeg vet. Og det blir jo faktisk mindre lyst om vinteren i Italia også, så det at de har samme fenomen der, utelukker ikke at lyset spiller en rolle. Og det er jo vesentlig vanligere med vinterdepresjon i polare strøk enn nærmere ekvator), men gitt at det gjør det, synes jeg likevel dette høres merkelig ut.

 

For det første: placebo spiller en MEGET stor rolle ved depresjoner. Og her vil det ikke være mulig å ha en blind studie, da forsøkspersonene vil merke at det kommer lys fra ørepluggene.

 

For det andre: det er ganske mye mellom mellomøret og hjernen. Tviler på at lyset kommer direkte inn i hjernen i noen vesentlig grad. Og tviler også på at det kommer indirekte i noen vesentlig grad, heller; sansecellene i øret reagerer ikke på lys. I den grad det har noen virkning utenom placebo, vil jeg tro det er ved at LED-lampene blir varme og varmer opp den ytre delen av øret.

 

For det tredje: Dette er i følge artikkelen LED-lys. Lysterapi som brukes ved depresjoner er fullspektret for å etterligne sollyset (inkludert UV-lys). Dersom man ikke trengte fullspektret lys, ville isåfall en godt opplyst leilighet/hus hatt samme effekt som lyset som brukes til behandlingen, og man ville ikke trengt disse ørepluggene i det hele tatt.

 

Så skeptisk til dette. Men dersom dette faktisk viser seg å virke, er det bare strålende! :)

Lenke til kommentar

Det har lenge vært kjent at dagslysets lengde f.eks. har stor betydning for at høner legger egg.

 

Om du kødder med døgnrytmen til hønene så stopper eggleggingen opp for en liten stund. Har du 5000 verpehøns, så vil noen dagers fravær koste en del kroner.

 

Lys har innvirkning på veldig mange levende organismer. Fikk nesten lyst til å skrive "på de fleste levende organismer", men det er jo unntak hvor organismer lever i stummende mørke.

 

Jeg synes likevel det er interessant å se at det kan være andre faktorer enn kun lyset som innvirker på vinterdepresjon.

 

Placebo-kommentaren var heller ikke en faktor å glemme å ta hensyn til.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Njaaaa, testen er nok utført av produsenten, eg har min tvil til resultatet. Konseptet har eg aldri sett før, og eg har mine tvil til om dette vil ha noko effekt. Placebo er og ein faktor å ta høgd for ved testing. Ein faktor som kan gje heilt feil resultater.

 

Vil lyset kunne nå heilt inn til hjernen gjennom denne grå substansen på lik linje med til dømes fiber?

 

Testen er ikke utført av produsenten. Produktet er utviklet på bakgrunn av vitenskaplige program ved universitetet i Oulu, Finland. Det er forskere ved dette universitetet som har utført all forskning/testing etc...

 

Lyset går ikke inn i igjennnom hele hjernen, men stimulerer hjerneceller(proteiner) som ligger i hovedsak i den eldste del av vår hjerne, såkalte reptilhjernen. Disse proteinene tar til seg lys noe som bidrar til den ønskede stimulien.

 

Mere nyheter rundt dette kommer etterhvert, og flere vitenskaplige artiker er under publikasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Minner meg litt for mye om ear candles, og det er absolutt bullshit.

 

Har veldig vanskelig for å se mekanismen bak at hjerneceller skal være lys sensitive.

 

Og undersøkelsen de beskriver på nettsidene deres er kun blitt utført på 350 personer, noe som er alt for lite til å trekke noen konrete konklusjoner.

 

Til dette forsøke er blitt repetert av andre med samme resultat forblir jeg skeptisk. Spesielt når de prøver å selge deg noe.

 

Er også litt ekstremt at de skal ha 1500kr, for noe som mer eller mindre er 2 AA batterier og elektronikk til et parr dollar.

 

Og er enda mer suspekt at de har ansatt en egen person til å gå rundt å forsvare produktet på divers forum og nettsider.

 

I call bullshit!

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...