Gå til innhold

Internett via strømnettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha!

 

500 Gbit ≠ 500 Mbit

Nettverk ≠ Internett

Service ≠ Support

 

 

Selv om noe er blitt rettet er jeg fremdeles litt usikker på:

Videre bruker produktet Quality of Service (QoS) som gjør at nettbrukere ikke blir forstyrret fordi det samtidig streames nett-TV eller musikk over nettverket.
Hvem er det som egentlig drar nytte av QoS? I mitt hode burde streaming være prioritert over HTML-surfing, på samme måte som IP-telefoni vanligvis er prioritert over alt annet. Hakking i streamingen og eventuell spilling er mer kritisk enn at nettsiden tar et sekund ekstra å laste.
Lenke til kommentar

Er det noen som bruker LAN over lysnettet her på forumet som "kun" har gode erfaringer med det? Jeg alltid synes disse løsningene har virket svært praktiske, men har til gode å høre om noen som er fornøyde med løsningen.

Jeg har et devolo-sett som fungerer helt greit. Jeg har aldri målt hastigheten, det er uansett mer enn bredbåndet mitt, men jeg har aldri hatt noe problemer med stabilitet.

Lenke til kommentar

Hvorfor er eldre strømnett dårligere til dette, mindre kvadrat?

Vil anta det er mer følsomt for forstyrrelser, var vel gjerne ikke samme kravene til kabler/skjerming for 20-30ish år siden som i dag.

Sikringskapene er ofte ikke akkurat de mest moderne heller.

 

Februar var ikke så langt unna, ser ut til at den er å finne i nettbutikkene allerede:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609085

det er jo netgear, saken handlet om en dlink vare :p

varenummerne dlink har på sin side stemmer heller ikke med komplett sine, så ser utfor begge har samme modellbetegnelse.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

de 4modellene jeg har lekt med hittil gir ubrukelig ytelse i hus med eldre strømnett (som vårt), mens funker utmerket i et moderne kontorbygg.

 

Har for lengst gitt opp strømbassert og lagt opp kabel til alle rom der er utstyr.

 

Jeg har splitter nytt strømnett og kan fortelle at det fungerte ikke i det heletatt her. Jeg skulle ha det fra et rom til et annet og da må det å på tvers av en kurs noe det tydligvis ikke klarer.

 

Så hvis det funker dårlig på gamle strømnett og ikke på tvers av kurser i nye vil jeg si produktet er ubrukelig.

 

Nye hus er ikke som gamle hvor flertallet av rommene deler samme kurs. Jeg har en 16amp til hvert rom og 2 i stua, eneste unntaket er badet som deler med det ene soverommet.

Lenke til kommentar

Hvorfor er eldre strømnett dårligere til dette, mindre kvadrat?

Vil anta det er mer følsomt for forstyrrelser, var vel gjerne ikke samme kravene til kabler/skjerming for 20-30ish år siden som i dag.

Sikringskapene er ofte ikke akkurat de mest moderne heller.

 

 

Det er ingen normale byggninger i dag som har skjermede kabler i ordinær elektroinstallasjon.

Kablene er så og si de samme, ledningene i skjultanlegg er identiske.

Kontorbyggninger har derimot ofte dedikerte kurser til data, lys og stikk osv. mens eneboliger blader alle slags apparater på samme kurs. Vet ikke om det er årsaken, men det er tenkelig, siden en del av disse nettverkproduktene ikke alltid fungerer mellom to forskjellige kurser og har relativt kort rekkevidde kontra ethernet.

Lenke til kommentar

Er det noen som bruker LAN over lysnettet her på forumet som "kun" har gode erfaringer med det? Jeg alltid synes disse løsningene har virket svært praktiske, men har til gode å høre om noen som er fornøyde med løsningen.

Sign me up!

 

Har testet/brukt jevnlig slike løsninger i 3 ulike hus i rundt to år, og har kun én gang opplevd ustabilitet, noe som løste seg ved å trekke ut enhetene i begge ender og koble dem til igjen. Wlan er etter min erfaring langt mer ustabilt hva angår oppetid, tilkobling og responstid. Har dog kun brukt Zyxel-produkter via strømnettet.

 

Men husk også, som det nevnes tidligere i tråden, at signalstyrke og kvalitet avhenger både av strømnettet og avstand (på strømnettet, ikke nødvendigvis luftlinje) mellom de sammenkoblede enhetene. Jeg er verken elektrokyndig eller har særlig oversikt over strømnettene der jeg har brukt homeplug, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan nettet har påvirket signalene der jeg har prøvd (eller hvordan påvirkningen potensielt kan være i andre deler av huset).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...