Gå til innhold

Store dataproblemer i NAV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En god grunn til å gå på jobb ihvertfall. Blir man syk så får man like mye jobb med NAV :p

 

Det var ikke vanskelig å gjette at det kom til å bli slik, med den omlegginga NAV har vært igjennom for å gjøre det mer "brukervennlig". Den nye måten å organisere hele systemet på legger jo opp til større kostnader, vanskeligere og mer varierende saksbehandling, vanskeligere å få til et problemfritt datasystem osv.

 

Men det nye systemet hørtes vel fancy ut når det ble fremlagt for politikere og departementsansatte ...

Lenke til kommentar

Vi har en statsråd som kommer direkte fra Microsoft, og vi har, som danskene sier, "kuk i computeren". Tipper fru Faremo (http://no.wikipedia.org/wiki/Grete_Faremo) har en finger med i spillet. Vedder en hundrings på at "Arena" kjører på en Microsoft variant.. "Drit i om det virker, så lenge "vi" tjener penger!" :p

 

Kunne du google(Du vet hva google er vel?) og søke etter nav og arena. Om du sliter litt,og det skjønner jeg jo nå som alle mediene har forsøpla google resultatet med sine oppslag ... så sleng på visma i den søkestrengen.

 

Forøvrig ... så er Grete Faremo militærminister. Men nå er det ingen i norge som bryr seg om militæret, så det er ikke så rart om du ikke har fått det med deg. Det er litt som 1930 årene. Det ble populært å vannstyre og nedbemanne forsvaret, og så kom 1940 ...

 

Men poenget mitt var at, selv om militærministeren ikke har så mye militære dilldall å drive med, så tviler jeg veldig sterkt på at hun dikterer serverløsninger til Nav, som sogner under ... uh ... hu ap dama, hu som er sånn arbeidsminister. For det er jo arbeidsministeren som styrer med de som ikke arbeider, og dermed dikterer hva servere de skal bruke. Men siden hu er sånn jussutdannet ... aner ikke hva jussutdannede kan om data og om de bryr seg...

 

Poenget er - DU TAR SÅ BLODIG FEIL. GI MEG DEN HUNDRINGSEN.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

De av dere som er litt inni dette miljøet med drifting av store systemer:

 

Er det virkelig slik som alles fordommer (inkl. min) at statlige systemer er enkelt og greit elendige er sanne? For jeg hører gang på gang at folk klager, både av folk som trolig ikke vet hva de snakker om, men også de som blir påvirket, dvs. brukere av NAV fordi ting går treigt.

 

For jeg mener; Har de virkelig så dårlige systemer og inkompotente folk? Kunne det ha blitt løst vha. andre bedre systemer, men av grunner som f. eks sjef X kjenner sjef Y i firma Z så ble noe annet levert?

 

Folk never Oracle, men jeg har 0 peiling på systemene og hvilke som er gode.

 

 

Lenke til kommentar

Om vi ser på hva media har sluppet ut ang slike saker ser det utrolig dårlig ut! Vi har blant annet pasientinformasjon som ble sendt rundt med diskett. Videre har vi hørt mye om NAV, og politiet sitt datasystem som kræsjer i ett kjør. Den eneste grunnen til dette er nok fordi ansatte og andre (som ikke er så voldsomt opplyste innen data) helst vil holde på de gamle systemene som dem kan! Ønske om å bytte ut er lite, fordi ressursene som trengs for å lære alt på nytt er store, og lysten er liten.

 

Dessuten tror jeg mange tenker, ja det "fungerer jo" så hvorfor bruke millioner på nye systemer og opplæring for å erstatte noe som "fungerer". Derfor sitter nok mange offentlige instutisjoner på Windows 95, og fører pasientjournal i Notepad, brenner det på diskett og lagrer det i en god gammeldags ringperm, sortert etter etternavn i kjelleren! Praktisk, enkelt og greit!

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

Jeg jobber i Statens vegvesen, og der fungerer datasystemene som de skal til daglig. Vi måtte riktignok holde ut med IE6 helt til 2010, men i år får vi faktisk Windows 7 :new_woot:

 

Vegvesenet har nå hatt sine fiaskoer også da: vi bruker fremdeles Autosys fra 80-tallet via en DOS-terminal. Første forsøk på å oppgradere skjedde i 1995, da brant man av 150 millioner uten å få noe tilbake. Nytt forsøk på oppgradering til Au2sys ble stoppet i 2007 etter å ha svidd av rundt 200 millioner.

 

Hva gikk galt?

 

Vi anser at prosjektet ikke er under tilfredsstillende kontroll, at det ikke har et godt nok planverk, at budsjettet ikke holder mål og at forankringen i linjeorganisasjonen ikke er god nok

 

Au2sys ble kjørt med såkalt Smidig metode for programutvikling, der løsningene utvikles fortløpende og kostnadene ikke er kjent i detalj på forhånd. Metoden krever større deltakelse fra kunden enn i tradisjonelle prosjekter.

 

– Jeg tror nok kapasiteten fra vår side var litt tynn. Vi hadde rett og slett ikke nok fagfolk å sette av til dette arbeidet. Slike kapasitetsproblemer må vi ta hensyn til i runde to, sier prosjektleder Sigurd Olav Olsen.

Lenke til kommentar

Dessuten tror jeg mange tenker, ja det "fungerer jo" så hvorfor bruke millioner på nye systemer og opplæring for å erstatte noe som "fungerer". Derfor sitter nok mange offentlige instutisjoner på Windows 95, og fører pasientjournal i Notepad, brenner det på diskett og lagrer det i en god gammeldags ringperm, sortert etter etternavn i kjelleren! Praktisk, enkelt og greit!

 

Håper ikke det er så ille fremdeles. Problemet med å oppgradere OS og slikt i det offentlige er at de har så mange "sære" fagsystemer som gjerne er snekret sammen med litt luguber kode. Når du har 50+ slike fagsystemer, og de ulike fagansvarlige har EDB-kunnskaper tilsvarende EDB valgfag i 10.klasse, er det en stor utfordring å f.eks oppgradere fra WinXP og IE6.0.

 

Heldigvis har det kommet så gode virtualiseringsløsninger nå at man kjører disse programmene i egne virtuelle maskiner, og oppgraderer OS på klienten.

Lenke til kommentar

Ser når jeg går hos Elkjøp/Lefdal at deres ordresystem mistenkelig ser ut som et gammelt DOS-system... Og inntil nylig var et av de mest brukte systemene for å styre musikken du får i armlenene/seteryggen foran på flyene kun kompatibelt med Windows 3.11. Så det er nok ikke bare det offentlige som sliter.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på forbrukerelektronikk - hvor vi er vant til at større og nyere også rimelig automatisk er bedre - og bedriftssystemer, som alltid bør være så enkle som mulig. Hvis et hauggammelt program er tilfredsstillende og kjører på maskinvaren, er det ingen grunn til å oppgradere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...