Gå til innhold

Rydder i kaoset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

99% av tilfellene så er artikkelen zzZZzzzZZzzz. Hardware.no har veeeeeeeeldig skjeldent noe spennende/interessant å lese. Merkelig, de var jo så bra før.

 

Da er jo til og med itavisen.no bedre.

Når eg tenker meg om, så leser eg heller itavisen.no enn hw.no for tida.

 

Grunnen til det er at det står så lite spennende på hw.no for tida, og at dei linker til 1000 søstersider.

 

Greit nok, det er av og til itavisen.no linker til sin søsterside også, men den er jo hakket kvassere, så det går bra.

 

hardware.no blei veldig dårlig etter dei blei ei rein pengemaskin.

 

pengemaskin.no - We wånts your clicks!

Lenke til kommentar

Selv om denne artikkelen var i korteste laget så er det ikke til å unngå viktighetsgraden av dette. Kort fortalt; internett er i ferd med å gå tom for ledige adresser.

 

Følgende av dette kan bli at noen vil prøve å kjøpe opp IPv4 adresser, lage monopoler og gjøre det dyrere for ISP'r og ha folk på nettet, siden enhver router/PC/mobiltlf som er tilkoblet nettet direkte må ha en egen IPv4 IP for å kunne kommunisere med andre maskiner.

 

Med IPv4 er det ca. 256-1^4 mulige adresser tilgjengelig. (4 228 250 625)

Dette høres jo ut som et absurd høyt tall, men når man tenker på hvor mange maskiner og dingser som trenger å være adresserbare så blir dette tallet fort ganske trangt.

Teoretisk antall: 2^32 men mange faller bort siden IP'r ikke kan starte på feks 0.0.0.1

 

Dessuten så faller flere såkalte "IP-ranger" bort da de er brukt til interne ting. F.eks: 127.*.*.* og 192.*.*.*

 

Med IPv6 har man 2^128 antall adresser. Tast det inn i kalkulatoren deres så finner dere ut om den klarer å regne så høyt eller ei :p Det er et tall med 39 tegn.

 

Selvfølgelig er det andre fordeler med å bytte til IPv6 men mer om det en annen gang kanskje ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IP v6 er ikke hva jeg vil kalle en problemfri ting.. jeg har tested ipv6 her i huset og valgte faktiskt å gå tilbake til ipv4 etter en lang rekke nettverksproblemer og spesialt da i forbnidelse med deltemapper over nettverket og windows klienter opp mot en linux server.

 

 

Så her i huset vil det ikke bli skiftet før jeg har funnet bekreftelser på at de problemene jeg opplevde har blitt fikset på.

 

Var veldig snodig faktisk, for med ipv4 fungerte alt, en boot senere i ipv6 og halvparten av tjenestene og mappene var borte, en boot senere i ipv4 og alt var i orden igjen..

 

 

Grrr.

Endret av taleg
Lenke til kommentar

99% av tilfellene så er artikkelen zzZZzzzZZzzz. Hardware.no har veeeeeeeeldig skjeldent noe spennende/interessant å lese. Merkelig, de var jo så bra før.

At du ikke synes temaet ikke er interessant er ikke deres problem, det er ditt. Dette går faktisk under hva nettsiden skal dekke, så det er ingenting galt i denne artikkelen. Innholdet, og hvor mye de forklarer og skriver ting selv er en annen ting.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...