Gå til innhold

Panasonic med skred av TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig henger jeg meg lite opp i design på TVer så lenge de ser OK ut, men så trenger ikke jeg å ta hensyn til waf ennå. Uansett så har årets plasmamodeller fra Panasonic en glassplate fremfor skjermen som går sammen med rammen rundt.

 

Problemet med fjordårets (konsument-)plasma-modeller fra Panasonic var flytende sortnivå(floating blacks) og at sortnivået tapte seg over tid. Førstnevnte skyldes en strømsparingsfunksjon for å få EnergyStar-sertifisering som de profesjonelle modellene ikke hadde, og det siste fosforet. Men på tross av dette hadde Panasonic likevel bedre sortnivå enn både Samsungs og LGs plasmamodeller, samt LCD-TVer. Floating blacks har likevel skapt stor frustrasjon blant entusiaster verden over, og en god del har levert tilbake TVene sine som følge av dette. På tross av dette så utgjør entusiastene en såpass liten del av salgsvolumet at Panasonic selv ignorerer det, og til og med benekter at de har hørt om problemet før (på tross av at hundrevis av kunder har klaget på nøyaktig det samme problemet). Derfor er det virkelig synd at vi mistet Pioneer som TV-produsent, som eksklusivt laget TVer til entusiaster og profesjonelt bruk. Panasonic har nå overtatt rettigheter og en god porsjon av besetningen, men det betyr ikke at fjorårets eller årets modeller fra Panasonic er Kuro i forkledning. Pioneers plasmapanel hadde en ganske ulik oppbygging fra Panasonics, og helt andre driverkretser, det er ikke mulig å lappe dette direkte sammen. Det eneste så langt som Panasonic har tatt i bruk fra Pioneer er litt bedre fosfor. Panasonic har uttalt at de har endret driverspenningen og har et nytt filter i årets modeller, og at sort skal være "bedre" enn forrige generasjon. Dette er fremdeles ikke en Kuro i forkledning, men det er mulig at de vil nærme seg 8. generasjons Kuro. En Kuro-basert TV fra Panasonic vil ta opptil flere år før vi ser, om Panasonic i det hele tatt har planer om dette. I 2008 viste Pioneer frem en prototype av en syltynn plasma-TV som hadde veldig lavt effektforbruk og kunne slå helt av individuelle pikseler og dermed oppnå "ekte sort", hadde ikke Pioneer lagt ned produksjonen hadde vi sett dette i butikken i fjor.

 

Men 2011 kan også bli året der Samsung går forbi Panasonic i bildekvalitet for plasma. I fjor lå de ikke langt bak bortsett fra i sortnivå (inkl. shadow detail), og spesielt bildeprosessering gjør Samsung bra, men fargene er også bra. Det vil overraske meg stort om LG kommer noe i nærheten av Panasonic og Samsung. Uansett så fokuserer ingen av produsentene nok på bildekvalitet, men fokuserer mer på teknologier som de vil markedsføre.

 

Hvis jeg skal kjøpe en plasma-TV fra Panasonic i år så må floating blacks være helt borte, eventuelt vil jeg se på profesjonelle modeller. Øvrig på ønskelisten min er støtte for deep color, og for kommende generasjoner 4k-oppløsning.

Lenke til kommentar

Stemmer det med absolutt sort ifra Pioneer.

Jeg mener å ha sett bilder av hvor sort det er mulig å bli.

 

Veldig synd at de la ned produksjonen.

Kostnadene ble vel for høye.

 

 

Tror også at Samsung kan passere Panasonic i år.

Måtte de bare få orden på problemene med buzzingen.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Ja, Pioneer klarte ikke å selge nok TVer med nok fortjeneste til å dekke utviklingskostnadene, pluss at de trengte nye produksjonslokaler. Pioneers TVer ble faktisk produsert av gammelt produksjonsutstyr hos Panasonic, jeg vil anta at investeringen som ville kreves for å fortsette hos Panasonic eller i egen fabrikk var rett og slett for stor.

 

Men det er bemerkningsverdig at ingen TVer i dag er på nivå med 9. generasjons Kuro i bildekvalitet, spesielt sortnivå (inkl. shadow detail) men også farger, midlertidig innbrenning, vise ulike frekvenser bra(24p, 30p osv.) og mer, nå snart tre år senere.

Edit: Det som dagens toppmodeller er bedre enn Kuro på er bildeprosessering, men de fleste kobler uansett TVen opp til PC, Blu-ray-spiller eller noe lignende som kan løse dette problemet.

 

Edit2: Buzzingen er faktisk en defekt, og den rammer både Samsung og Panasonic (og andre), men Samsung har hatt mye mer problemer med dette enn Panasonic.

 

Modellnummere i artikkelen er faktisk de amerikanske modellene, ikke de europeiske. Trolig får Europa som vanlig andre størrelser og de er ikke produsert i samme fabrikk, så det kan være forskjeller i design, menyer, firmware osv.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...