Gå til innhold

Stor økning i hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, tror jeg hadde klart meg rimelig fint med forrige generasjons hastigheter, bare de kan begynne å kappe prisene. Det er fortsatt vanskelig å finne brukbare ssd'er under 1000kr, selv om det sakte har endret seg gjennom høsten.

 

Få ut noen enkle enheter under 500kr, slik at en ssd ikke må spise opp en betraktelig klump av vanlige pc-oppsett. 20-25k iops, uten stuttering, 150MB-200MB/s, og kapasiteter på minst 30GB for under 500 så vil man i praksis ta over alt som heter budsjettklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som dere ser er SSDer allerede omtrent i taket på hva 6Gbit/s kan levere, så det er på tide med flere SSDer som bruker PCIe.

 

Har noen funnet noe om 3. generasjons X25-M på CES?

PCI-E enheter er jo fremdeles begrenset av kontrolleren den har intigrert. OCZ bruker Sandforce 1200 kontrolleren på sine PCI-E enheter og hastigheten er begrenset av den. Det er at de kjører i Raid 0 som gjør at man får de fatastiske hastighetene på PCI-E enhetene fra OCZ. Iallefall etter det jeg forstår :)

Lenke til kommentar

Som dere ser er SSDer allerede omtrent i taket på hva 6Gbit/s kan levere, så det er på tide med flere SSDer som bruker PCIe.

 

Har noen funnet noe om 3. generasjons X25-M på CES?

PCI-E enheter er jo fremdeles begrenset av kontrolleren den har intigrert. OCZ bruker Sandforce 1200 kontrolleren på sine PCI-E enheter og hastigheten er begrenset av den. Det er at de kjører i Raid 0 som gjør at man får de fatastiske hastighetene på PCI-E enhetene fra OCZ. Iallefall etter det jeg forstår :)

Poenget mitt er at SATA-revisjoner kommer for tregt, SATA 6Gbps er knapt utbredt før båndbredden er oppbrukt. Hvis ikke produsentene enten velger andre løsninger enn SATA eller at nye revisjoner dukker veldig raskt opp (dobbel båndbredde innen et år, og et bra tempo deretter) så vil dette holde utviklingen av SSDer tilbake. Om f.eks. 1-1,5 år vil kontrollere møte begrensningene til SATA, derfor bør alltid slike grensesnitt ligge med god margin over hva dagens teknologi trenger. Løsninger som RevoDrive har opptil fire kontrollere i Raid 0 men disse støtter ikke TRIM. Å kjøpe noe slikt er omtrent idioti siden hastigheten vil tape seg drastisk over tid.
Lenke til kommentar

Som dere ser er SSDer allerede omtrent i taket på hva 6Gbit/s kan levere, så det er på tide med flere SSDer som bruker PCIe.

 

Har noen funnet noe om 3. generasjons X25-M på CES?

PCI-E enheter er jo fremdeles begrenset av kontrolleren den har intigrert. OCZ bruker Sandforce 1200 kontrolleren på sine PCI-E enheter og hastigheten er begrenset av den. Det er at de kjører i Raid 0 som gjør at man får de fatastiske hastighetene på PCI-E enhetene fra OCZ. Iallefall etter det jeg forstår :)

Poenget mitt er at SATA-revisjoner kommer for tregt, SATA 6Gbps er knapt utbredt før båndbredden er oppbrukt. Hvis ikke produsentene enten velger andre løsninger enn SATA eller at nye revisjoner dukker veldig raskt opp (dobbel båndbredde innen et år, og et bra tempo deretter) så vil dette holde utviklingen av SSDer tilbake. Om f.eks. 1-1,5 år vil kontrollere møte begrensningene til SATA, derfor bør alltid slike grensesnitt ligge med god margin over hva dagens teknologi trenger. Løsninger som RevoDrive har opptil fire kontrollere i Raid 0 men disse støtter ikke TRIM. Å kjøpe noe slikt er omtrent idioti siden hastigheten vil tape seg drastisk over tid.

 

Jo, for all del, med det er vel ingen SSD disker enten det er PCI-E eller SATA i RAID som støtter TRIM. Så det er vel kontrolleren som uansett vil være den største begrensingen?

Lenke til kommentar

Jo, for all del, med det er vel ingen SSD disker enten det er PCI-E eller SATA i RAID som støtter TRIM. Så det er vel kontrolleren som uansett vil være den største begrensingen?

Ikke i konsumentmarkedet i dag nei, men som jeg har sagt flere ganger nå så begrenser dette den videre utviklingen.
Lenke til kommentar
Denne uken ble C400 lansert, det som skal være etterfølgeren til C300. Forgjengeren var en av få SSDer som kunne levere over 300 MB/s sekvensiell skriving, stoppet av SATA 3,0 Gbit/s-standarden.

 

Det kan her skiltes med en sekvensiell leseytelse opp mot 415 MB/s og en skriveytelse på 260 MB/s. Det er med andre ord snakk om en liten økning på 60 MB/s på begge kanter.

 

Er jeg ikke helt våken ennå eller er forgjengeren kjappere...

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Crucial C300 sin Marvelkontroller har faktisk SATA3, som gir 6gb/s, sett at du har en kontroller på hovekortet eller et tilleggskort som støtter SATA3.

 

Har 3 SSDer, og kommet fram til at SSDer bruker TRIM uavhengig av hvilken modus diskkontrolleren på hovedkortet kjører i. SSDene kan forøvrik IKKE være en del av et raid, da støttes ikke TRIM. Man må stole på at den automatiske søppeltømmingen til kontrolleren i disken gjør en god nok jobb.

 

Har forøvrig en C300 på en SATA3-kontroller fra Marvel, som sitter på GAX58-UD3 og to WD SiliconeBlue i RAID 0 over Intels ICH10.

Lenke til kommentar
Som dere ser er SSDer allerede omtrent i taket på hva 6Gbit/s kan levere, så det er på tide med flere SSDer som bruker PCIe.

Selv om sekvensiell lese- og skriveytelse etter hvert stanger i taket på f.eks SATA600 er random ytelse foreløpig ikke i nærheten. Å hele tiden jakte høyest mulig sekvensiell througput blir i mine øyne litt søkt når random ytelse fremdeles er så lav i forhold til sekvensiell.

For alt jeg vet kan årsaken til den høye forsinkelsen (latency) ligge både i NAND, NAND-kontroller, SATA-kontroller og SATA generelt, men å ensidig ønske PCIe-grensesnitt på grunn av økt sekvensiell ytelse blir litt feil fokus spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv om sekvensiell lese- og skriveytelse etter hvert stanger i taket på f.eks SATA600 er random ytelse foreløpig ikke i nærheten. Å hele tiden jakte høyest mulig sekvensiell througput blir i mine øyne litt søkt når random ytelse fremdeles er så lav i forhold til sekvensiell.

For alt jeg vet kan årsaken til den høye forsinkelsen (latency) ligge både i NAND, NAND-kontroller, SATA-kontroller og SATA generelt, men å ensidig ønske PCIe-grensesnitt på grunn av økt sekvensiell ytelse blir litt feil fokus spør du meg.

 

Tja, med optimalisering av måten data'en lagres på så kan jo dette bli eventuelt et mindre problem i fremtiden, men det er definitivt en ting som bør jobbes med og ordnes for at ytelsen skal bli maksimal.

Mener jeg leste en test som viste at ytelsen ble veldig lav etter hvert som sekvensiel random 4k gikk over tid.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har lenge sett for meg at hovedkortene må få en egen socket for os-media, med egen buss tilsvarende det skjermortene har fått. Men jeg syns ikke os-mediet skal konkurrere med skjermortet på PCIE-bussen, vi trenger en ny kanal inn mot prosessor og minne som gir operativsystemet full guff til sine filer. Men dette er nok fortsatt noen år frem i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...