Gå til innhold

Star Wars kommer på Blu-ray


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stort sett alle filmer i mange tiår er filmet med detaljgrad over "hd-oppløsning"... selv om man ikke snakker om oppløsning på kamera før den digitale filmingen startet :)

 

Dette er grunnen til at man på mange filmer fra 60-70 tallet får en sykt mye bedre bildekvalitet på blu-ray versjonen kontra dvd/vhs versjonene..

Lenke til kommentar

etter å ha kjöpt de filmene på vhs i utall utgaver samt den "definitive" dvd boksen så skal jeg denne gangen stemme i med et stort MEH! Lucas og flikkinga hans kan ta seg en stor bolle og den nye trilogien synes jeg var like sutrete og kjip som twilight. Mulig jeg begynner å bli gammal :-)

Lenke til kommentar

Hvilken versjon av den originale trilogien er det vi får? Jeg likte godt de forbedrede spesialeffektene og bildekvaliteten til special edition på DVD, men kan ikke fordra de ekstra scenene og de direkte endringene i filmene.

Det blir en ny versjon med en liten endring på det aller meste sånn at Lucas ikke trenger å betale royality til eks-kona som var med på produksjon av de originale filmene.

Lenke til kommentar

Åh, gud hold Lukas langt unna mer overdrevet, for ikke å snakke om totalt meningsløs "flikking". Men om BD-utgaven gir mulighet for å se filmen i opprinelig versjon, eks. uten dinosaurer og med ulvemannen tilbake i Mos Eisly, kan det det være snakk om en grei utgivelse. Men min tvil kommer desverre ikke Lukas tilgode.

Lenke til kommentar

Tør vedder min venstre testikkel .... nei, vent, den høyre ... på at Original Trilogy er Original Trilogy ver 2.26

Jeg hadde gjerne betalt Complete Saga pris for 1 Blu-ray disc med de 3 orginale filmene i ujusterte versjoner. Oppusset, selvfølgelig, men ikke med nye scener / versjoner / dubbinger.

 

Men jeg gleder meg fordet :)

Lenke til kommentar

"Hvordan fungerer HD på så gamle filmer/serier som Star Wars?

Er de filmet i HD og så nedskalert til DVD, eller er oppskaleres de "kunstig" til HD fra en lavere oppløsning?"

...............................................

 

Analog film har da ingen oppløsning sånn sett. Hvor mange piksler er det på de gamle familiebildene på veggen? :p

 

Dog de ble jo sluppet i oppussede utgaver på slutten av 90-tallet. Da ble de vel digitalisert i 2k-kinoppløsning eller 4k. Snøhvit ble jo scannet til 4k i 1993. Og med så spesielle filmer som Star Wars så burde de jo ha brukt det beste penger kunne skaffe de.

 

Uansett... 35mm analog film som de brukte før har ikke noen oppløsning sånn sett. Alle kornene som danner bildet flyter i hverandre og ligger hulter til bulter om du kikker i mikroskop. Detaljene i slik film kan uansett sies å være langt over det HD-film kan by på.

 

Digitale kinoformater ligger også langt over "full-HD". Spesiellt om man snakker om råbildene de har før de omgjør det til et kinoklart format.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/35_mm_film

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_intermediate

Lenke til kommentar

"Hvordan fungerer HD på så gamle filmer/serier som Star Wars?

Er de filmet i HD og så nedskalert til DVD, eller er oppskaleres de "kunstig" til HD fra en lavere oppløsning?"

...............................................

 

Analog film har da ingen oppløsning sånn sett. Hvor mange piksler er det på de gamle familiebildene på veggen? :p

 

Dog de ble jo sluppet i oppussede utgaver på slutten av 90-tallet. Da ble de vel digitalisert i 2k-kinoppløsning eller 4k. Snøhvit ble jo scannet til 4k i 1993. Og med så spesielle filmer som Star Wars så burde de jo ha brukt det beste penger kunne skaffe de.

 

Uansett... 35mm analog film som de brukte før har ikke noen oppløsning sånn sett. Alle kornene som danner bildet flyter i hverandre og ligger hulter til bulter om du kikker i mikroskop. Detaljene i slik film kan uansett sies å være langt over det HD-film kan by på.

 

Digitale kinoformater ligger også langt over "full-HD". Spesiellt om man snakker om råbildene de har før de omgjør det til et kinoklart format.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/35_mm_film

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_intermediate

 

Langt over er det vel neppe? Det jeg har sett av undersøkelser tyder på at 35mm på kino ligger rundt 1080p i reell oppløsning. Masteren har litt bedre kvalitet, kanskje opp mot 2k. Vet ikke helt hvor langt tilbake i tid man har brukt 35mm film, men det er ihvertfall vesentlig bedre kvaltiet på nye filmer, men det er nok kanskje mest makerautstyret vil jeg tro, er jeg feks mer grain på gamle filmer (selvfølgelig untatt filmer der man aktivt velger en metodikk der det blir mye grain)

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

bedre kvalitet på gamle filmer går vel først og fremst på farger og slikt..

Jeg såg feks the good, the bad and the ugly i 1080p på 106tommeren i helgen, og porene til Clintern var krystallklare de :)

Fikk lyst å se. :)

 

Har ingen BD-spiller :hmm:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...