Gå til innhold

Eventyret Kodachrome er over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velvia har nok mye av skylden for at dette ble en realitet.

 

Jeg kjørte et par Kodachromer gjennom kameraet for 2-3 år siden. Da gikk det rykter om at det var slutt, men denne gangen ser det ut til å være endelig over.

 

Jeg tror nok det er mange årsaker til at det er slutt. Tiden for å få dem prosessert har ikke vært direkte kort (for amatører) her i Norge, og fra slutten av 70-tallet da jeg begynte å bruke Kodachrome har ventetiden gått fra dager til uker til måneder (siste gangen jeg brukte denne filmen).

 

Samtidig har E6 baserte filmer blitt stadig bedre og før digitalt kom og ødela var det greit å finne times-prosessering for E6-film, i hvert fall i Oslo.

 

I tillegg er Kodachrome vansekligere å scanne, ICE fungerer ikke (på de fleste scannere) og med mange tidlige scannere var det vanskeligere å få bra scans.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

....Svarte....Det var de bildene fra morfars gamle 6x12. Burde vel strengt tatt være mulig å få det fremkalt fra en eller annen entusiast.

 

De sluttet å fremkalle Kodachrome 120 før 35mm, så selv om du hadde sendt den inn før i går, ville de ikke kunnet fremkalle den.

 

Kodachrome kan fremkalles i B/W kjemikalier, så du vil kunne gjøre dette for å få B/W negativer fra din morfars film :). B/W negativer er kanskje ikke like spennende som farge positiv, men det er etter min mening bedre enn ingen bilder.

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke Kodak helt. Det er jo snakk om litt yrkesstolthet å beholde en såpass legendarisk film på markedet. Om det er litt lite salg på det på verdensbasis, så er det teit å kutte det ut nå som det virker som folk begynner å interessere seg for slikt igjen. Dessuten selges det da ratt mindre av andre ting her i verden. Visse typer kaffe og slik. Kunne de ikke justert ned produksjon etter hvor mye som selges? Yeah yeah, det går bra for min del. Kanskje de bare tenkte at å stoppe produksjonen ville skape såpass blæst at Kodak ville oppleve økning i salg på andre områder - som f.eks. digitalt.

 

Ventetid på å sende det inn til Dwaynes er ca 2 uker, og ikke urimelig dyrt heller - og Dwaynes ville nok ha fortsatt å fremkalle om ikke Kodak sa stopp.

Lenke til kommentar

Si ikke det - for å åpne gamle photoCD (eller hva det var) måtte jeg finne en gammel plugin fra goodies-katalogen fra en Photoshop CS3-CD.

 

Som sagt, ingenting er sikkert, men at det ikke finnes konverteringsverktøy for JPEG den dagen jpeg forsvinner finner jeg lite sannsynnlig.

 

AtW

 

Jpg er jo et mye mer utbredt format enn PhotoCD var, men det illustrerer likevel problemet. Jeg lagde Tif-versjoner av mine PhotoCDer for et par år siden, ikke bare fordi det ble dårligere support for PhotoCd, men også fordi CDene i seg selv har ukjent holdbarhet. Personlig tror jeg nok at HW-støtte for det som bildene oppbevares på vil bli et problem raskere enn selve filformatene.

Lenke til kommentar

Si ikke det - for å åpne gamle photoCD (eller hva det var) måtte jeg finne en gammel plugin fra goodies-katalogen fra en Photoshop CS3-CD.

 

Som sagt, ingenting er sikkert, men at det ikke finnes konverteringsverktøy for JPEG den dagen jpeg forsvinner finner jeg lite sannsynnlig.

 

AtW

 

Jpg er jo et mye mer utbredt format enn PhotoCD var, men det illustrerer likevel problemet. Jeg lagde Tif-versjoner av mine PhotoCDer for et par år siden, ikke bare fordi det ble dårligere support for PhotoCd, men også fordi CDene i seg selv har ukjent holdbarhet. Personlig tror jeg nok at HW-støtte for det som bildene oppbevares på vil bli et problem raskere enn selve filformatene.

 

Det tror ikke jeg, sålenge man er fornuftig med hvordan man oppbevarer dataene, det er trivielt å flytte ting over på nye lagringsenheter, og det bør gjøres uansett i forbindelse med backup.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det tror ikke jeg, sålenge man er fornuftig med hvordan man oppbevarer dataene, det er trivielt å flytte ting over på nye lagringsenheter, og det bør gjøres uansett i forbindelse med backup.

 

AtW

 

Når mine barnebarn finner en liten eske med negativer og photoCDer fra min ungdom, tipper jeg de kan studere negativene med lommelykt og bruke photoCDene som frisbee :) Hvis de i tillegg finner en metallkloss med et hull som det står usb på, tipper jeg de vil syntes at den frisbee'en var unødvendig godt pakket inn :p

 

Jeg tipper på at du egentlig ikke mener fullt ut det du skriver her, for fremkalt film har et forbløffende enkelt grensesnitt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...