Gå til innhold

Test: Noctua NH-C14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde ikke denne ha en anbefales?

Testen viser jo ikke til noe spesielt negativt med denne kjøleren og den gjør det veldig bra med tanke på størrelsen og høyden, de som feks har mindre enn 150cm bredde vil kunne bruke denne fint i kabinettet sitt.

Edit : Definitivt en god kjøler for de som ikke kan benytte seg av de større Noctua kjølerene og sliter med smalt kabinett.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dere skriver i konklusjonen på +siden at den har akseptabel pris. Jeg kan ikke finne noe sted i testen hvor dere nevner prisen. Det finnes heller ingen pris på denne i prisguiden siden den ikke har blitt lansert enda.

 

Hva er antatt pris på denne?

 

Ca 500 til 700 kroner vil jeg anta.

 

Edit : En ting jeg kom til å lure på, hva blir temperaturen når kun en av de to medfølgende viftene monteres?? Hva blir støynivået da?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Denne ser lovende ut :) Men i testen står det at den blir slått av NH-D14. Ja, såvidt ved 90 Watt belastning, men ved 120 Watt er jo NH-C14 hakket bedre enn NH-D14 :)

 

Edit: Så med mindre dette er en feil så vil jeg si at C14 faktisk slår D14. Begrunnelsen er at jeg vil tro disse kjølerne er for entusiaster som overklokker. Og da er 120 Watt belastning mer nærliggende den faktiske realiteten enn 90 Watt belastning.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Denne ser lovende ut :) Men i testen står det at den blir slått av NH-D14. Ja, såvidt ved 90 Watt belastning, men ved 120 Watt er jo NH-C14 hakket bedre enn NH-D14 :)

 

Edit: Så med mindre dette er en feil så vil jeg si at C14 faktisk slår D14. Begrunnelsen er at jeg vil tro disse kjølerne er for entusiaster som overklokker. Og da er 120 Watt belastning mer nærliggende den faktiske realiteten enn 90 Watt belastning.

 

Ikke nødvendigvis, finnes jo allerede en del cpu'er som feks Phenom II x6 som i utgangspunktet trekker 125W...

Jeg vil påstå at for disse cpu'ene er definitivt en god kjøler en veldig god investering...

Lenke til kommentar
Kjøleren når derimot ikke helt opp til den noe kvassere NH-U14, som baserer seg tårn-prinsippet to to vifter.
Når vi tok dagens støymålinger, hadde vi faktisk nøyaktig det samme bakgrunnsstøyet som da vi testet NH-U14.

Haha, er dere kommet helt i ferie-modus eller? :!:

 

Forresten, pakken inneholder mer enn bare det dere har listet opp... Kanskje ikke like viktig men den inneholder også blant annet et skrujern, metallmerke (casebadge), Y-Split strømkabel, samt materiell for å montere den ene viften i kabinettetmed eller uten vibrasjonsdempning. Som sagt, ikke veldig viktig, men alt burde vært listet opp av prinsipp. Det kan også være nyttig for enkelte å vite at de kan sette den ene viften i kabinettet uten å kjøpe noe mer. "Casebadge" av metall er det vel kanskje fåtall som bryr seg noe særlig om, men det er fortsatt ingen grunn til å ikke nevne det. I testen av D14 har dere også listet opp ting som manglet i testen av C14. Jeg synes rett skal være rett, alt burde være listet opp selv om det kanskje er en bagatell.

 

Denne ser lovende ut :) Men i testen står det at den blir slått av NH-D14. Ja, såvidt ved 90 Watt belastning, men ved 120 Watt er jo NH-C14 hakket bedre enn NH-D14 :)

 

Edit: Så med mindre dette er en feil så vil jeg si at C14 faktisk slår D14. Begrunnelsen er at jeg vil tro disse kjølerne er for entusiaster som overklokker. Og da er 120 Watt belastning mer nærliggende den faktiske realiteten enn 90 Watt belastning.

C14 slår ikke D14. Som du ser er ikke C14 like bra med bare en vifte. Dette viser at den passive delen på kjøleren ikke er like sterk. D14 er også montert med en 14mm vifte og en 12mm vifte fra fabrikk, hvor mye du tjener på å ha to 14mm vifter vet jeg ikke. På NH-D14 er en 12mm vifte stor nok til å kunne blåse luft gjennom alle varmerørene, det er den ikke på C14. C14 er tydeligvis dimensjonert for 14mm vifter. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

ser ut som det blir ny kjøler på meg endelig. mitt stacker 830 har ganske dårlig plass til høye kjølere.

 

men fram til nå har jeg ikke funnet en kjøler god nok til å erstatte big typhoonen min.

 

noen som vet lanseringsdato?

 

btw, disse 14cm noctua viftene, stemmer det at de har 12cm festehull? kjekt å vite om de blir byttet ut

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Er ikke en slik kjøler satt opp til å blåse litt kjøligere luft over andre komponenter på hovedkortet? Syntes nesten at det var en positiv ting med denne kjøleren (ergo det burde vært satt opp på konklusjonen?), eller tar jeg helt feil?

Jo, det er jo en positiv (og i noen tilfeller negativ) egenskap ved kjøleren. Det kunne godt vært kommentert eller nevnt.

 

noen som vet lanseringsdato?

 

btw, disse 14cm noctua viftene, stemmer det at de har 12cm festehull? kjekt å vite om de blir byttet ut

Du kan jo alltids sette opp en prisvarsling, noe jeg tviler er fikset... Har selv brukt prisvarlingen uten hell, og oppdaget prisene i endring manuelt uten at jeg har fått varsling... Sist det virket var for et par år siden i Prisguide v1... Men uansett, tror ikke det blir så alt for lenge til.

 

Ja, det har dem. :) Elsker det ved dem. I tillegg følger det med ihvertfall en (om ikke to) små "plater"/knotter som gjør at du kan feste dem til 140mm vifte-skruehull med i kjølerpakken. Når du kjøper bare viften følger dette med, samt litt annet snadder. Medfølgende tilbehør er fantastisk på Noctua produkter.

Lenke til kommentar
Kjøleren når derimot ikke helt opp til den noe kvassere NH-U14, som baserer seg tårn-prinsippet to to vifter.
Når vi tok dagens støymålinger, hadde vi faktisk nøyaktig det samme bakgrunnsstøyet som da vi testet NH-U14.

Haha, er dere kommet helt i ferie-modus eller? :!:

 

Forresten, pakken inneholder mer enn bare det dere har listet opp... Kanskje ikke like viktig men den inneholder også blant annet et skrujern, metallmerke (casebadge), Y-Split strømkabel, samt materiell for å montere den ene viften i kabinettetmed eller uten vibrasjonsdempning. Som sagt, ikke veldig viktig, men alt burde vært listet opp av prinsipp. Det kan også være nyttig for enkelte å vite at de kan sette den ene viften i kabinettet uten å kjøpe noe mer. "Casebadge" av metall er det vel kanskje fåtall som bryr seg noe særlig om, men det er fortsatt ingen grunn til å ikke nevne det. I testen av D14 har dere også listet opp ting som manglet i testen av C14. Jeg synes rett skal være rett, alt burde være listet opp selv om det kanskje er en bagatell.

 

Denne ser lovende ut :) Men i testen står det at den blir slått av NH-D14. Ja, såvidt ved 90 Watt belastning, men ved 120 Watt er jo NH-C14 hakket bedre enn NH-D14 :)

 

Edit: Så med mindre dette er en feil så vil jeg si at C14 faktisk slår D14. Begrunnelsen er at jeg vil tro disse kjølerne er for entusiaster som overklokker. Og da er 120 Watt belastning mer nærliggende den faktiske realiteten enn 90 Watt belastning.

C14 slår ikke D14. Som du ser er ikke C14 like bra med bare en vifte. Dette viser at den passive delen på kjøleren ikke er like sterk. D14 er også montert med en 14mm vifte og en 12mm vifte fra fabrikk, hvor mye du tjener på å ha to 14mm vifter vet jeg ikke. På NH-D14 er en 12mm vifte stor nok til å kunne blåse luft gjennom alle varmerørene, det er den ikke på C14. C14 er tydeligvis dimensjonert for 14mm vifter.

 

Slik som den er levert fra fabrikk slår den jo D14? Er det ikke det som teller i en test? Og for forbrukere som skal bruke den med viftene som er levert.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Slik som den er levert fra fabrikk slår den jo D14? Er det ikke det som teller i en test? Og for forbrukere som skal bruke den med viftene som er levert.

Nei, C14 slår ikke D14. Alt i alt er D14 bedre. C14 har kanskje 0,6C lavere temp på 120W, men det holder ikke totalt; D14 er sterkere. C14 er fortsatt en veldig god kjøler, like bra som D14 på sin måte. Det er to forskjellige kjølere.

 

Og ikke nødvendigvis alle bruker kjøleren sånn den ble levert, for eksempel meg. Jeg har 2 stk 140mm-vifter, fordi jeg bruker 120mm-viften i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...